Технологичният център на Комерцбанк в София празнува две години на българския пазар

Маркус Крьогер - управител на "Технологичен център Комерцбанк София", и Илияна Търнина - директор " Човешки ресурси", "Технологичен център Комерцбанк София"

Маркус Крьогер - управител на "Технологичен център Комерцбанк София", и Илияна Търнина - директор " Човешки ресурси", "Технологичен център Комерцбанк София"
Маркус Крьогер - управител на "Технологичен център Комерцбанк София", и Илияна Търнина - директор " Човешки ресурси", "Технологичен център Комерцбанк София"
Маркус Крьогер - управител на "Технологичен център Комерцбанк София", и Илияна Търнина - директор " Човешки ресурси", "Технологичен център Комерцбанк София"
Маркус Крьогер - управител на "Технологичен център Комерцбанк София", и Илияна Търнина - директор " Човешки ресурси", "Технологичен център Комерцбанк София"
През 2020 г., точно в началото на разгара на пандемията, германската Комерцбанк основа свой развоен център в София. За предизвикателствата и изводите от този процес разказват Маркус Крьогер - управител на "Технологичен център Комерцбанк София", и Илияна Търнина - директор " Човешки ресурси", "Технологичен център Комерцбанк София".

Каква според вас е тайната на успеха на Технологичния център на Комерцбанк в София? Какви са бъдещите планове?

Маркус Крьогер: Нашата рецепта за успех се крие в нашите хора. Висококвалифицирани професионалисти, доказали своя принос към централния офис. В момента в някои насоки софийският ни екип е от ключово значение.

България ще продължи да бъде ключово място заради техническите умения на екипите и качеството на доставяните услуги, които се планира да се разрастват.

Как се изгражда фирмена култура в стартираща компания във време на пандемия?

Илияна Търнина: Културата на една организация е от изключително значение за по-нататъшното задържане на професионалистите, които работят в нея. С други думи, от голяма важност е културата ни да е в синхрон с вижданията и ценностите на всеки един от хората. В момента, в който започнахме изграждането на центъра, имахме и смесица от няколко различни култури. Тази на организацията майка, изграждана над 150 години, но и тази на една стартираща компания в различен пазар.

Отворихме вратите на нашия технологичен център в разгара на ковид пандемията. Тоест нашата новостартираща организация имаше нужда от една специфична култура. Такава на професионалисти, които обичат предизвикателствата и не се страхуват да предизвикват статуквото, които обичат да градят, но и да се съобразяват с вече изграденото от компанията майка, такива, които харесват възможността да създават и да полагат основите на бъдещата Комерцбанк в София.

Културата на сътрудничество остава от голямо значение, но също е и голямо предизвикателство, тъй като през времето на дистанционна работа беше от особена трудност за нас да създадем солидни екипи. Усилията ни бяха насочени към изграждането и на нов гъвкав екип с дух на дейност, която постигнахме основно чрез общата ни цел.

Друг важен момент за нашите колеги се оказаха търпението и разбирането на трансформацията, през която минаваме в стратегически план, и промяната, която носи тя както за другите локации на компанията, така и за нас в София. Огромна част от настоящите ни колеги дойдоха в Комерцбанк именно защото видяха и припознаха тази култура като своя.

За кратко време Комерцбанк увеличи екипа си с 350 души. Как успявате да продължавате да привличате качествени кадри в настоящата динамична обстановка?

Илияна Търнина: Бих казала, че когато Комерцбанк започна в България, беше най-трудният момент. От една страна, предизвикателство беше току-що започналата ковид епидемия. Това повлия и направи още по-трудно нашето начало, тъй като хората се чувстваха несигурни в обстановката и предпочитаха да не променят в този момент работното си място. Отделно от това ни беше необходимо време да позиционираме Комерцбанк на пазара на труда с нашите бъдещи цели. И действително всяко начало е предизвикателно, но с екипни усилия успявахме стъпка по стъпка да се движим напред. От един момент нататък, когато успехът на начинанието вече беше видим и доверието, което създадохме, вече се усещаше, привличането на нови професионалисти започна да тече по-гладко.

Какво ви помогна да се справите?

Илияна Търнина: Беше труден момент и много разчитахме на нашите мениджъри. Всъщност те бяха и основният мотиватор и основният човек, към който всеки един от техните екипи се обръщаше в трудните моменти, през които минават по време на онбординга.

Екипността я постигахме чрез редовни срещи, макар и виртуални. Не спирахме с инициативи за създаване на общности, като се стараехме да докосваме хората и извън работата. Целта ни в крайна сметка беше да показваме на хората, че те са повече от просто служители в една компания. Виждахме и желание за участие от тяхна страна въпреки ограниченията. Видяхме, че хората, въпреки че са дистанционно позиционирани, не са дистанцирани. Мисля, че успяхме да създадем една атмосфера на топлина.

Какви предизвикателства очаквате следващите години?

Маркус Крьогер: Най-голямото ни предизвикателство е да продължаваме да растем и да привличаме правилните хора. Направихме големи крачки със сътрудничеството си с българските образователни заведения. Освен това ние силно вярваме, че можем да станем предпочитан работодател на българския пазар.

Какви са плановете ви занапред - да залагате повече на офиса, повече на дистанционната работа или хибриден модел?

Илияна Търнина: Вярваме, че нито една крайност не носи добри резултати, така че не искаме да принуждаваме хората да са само вкъщи или само в офиса. Залагаме на хибридния модел, при който както мениджърите, така и служителите да могат да балансират между работа и личен план. Имаме например доста колеги, които работят извън София и идват в офиса от време на време. Разбира се, продължаваме да смятаме, че физическото присъствие е важно за компанията и за самите хора, тъй като помага за точно това идентифициране с нея.

Как запазвате това чувство за принадлежност на хората към компанията?

Илияна Търнина: Принадлежността към една компания съществува тогава, когато служителите й се припознават в нейните ценности и бъдещи цели. Точно заради това при нас още на ниво подбор правим необходимото синхронизиране с всеки кандидат, за да може той/тя да прецени дали се разпознава като част от тази компания и нейните ценности и стратегия за развитие. Оттам нататък това пътуване продължава през споделянето на общите успехи в глобален аспект и на ниво екип, откритото говорене за малките и големите провали, прозрачността при взимането на решения и диалога с високите нива в организацията, изграждането на екипен дух и позитивни взаимоотношения с колеги във и извън България.

А как задържате тези служители?

Илияна Търнина: Задържането на хора е от основните приоритети на всяка компания и Комерцбанк не е изключение. Факторите, които ангажират, съответно задържат хората на едно работно място, са индивидуални и многообразни. Това, към което се стремим обаче ние и е в основата ни за едно дълго пътуване с нас и нашите служители, е диалогът. Искаме да чуваме какво ни казват хората, искаме да знаем какво е важно за тях, за тяхната визия, за техния работен ден, за тяхното разбиране, над които работим.

Едно от нещата, които аз лично виждам и ценя, е гъвкавостта спрямо различната култура и пазар, както и способността на тази иначе доста солидна структура да се адаптира локално. Разбира се, винаги има някакви разумни граници, но има разбиране за това, че при нас някои неща може да не работят добре, че може би има нуждата да внедрим различни придобивки. Колегите ни от компанията майка в Германия не гледат на нас като на една сателитна локация. Виждаме ежедневно партньорство, в което сме поставени на равни начала. Участваме в проекти, които са от огромно значение за стратегическото развитие на банката в бъдеще.

Отделно хората имат възможност да видят преките резултати от техните усилия. Когато има диалог, има и ангажирани служители.

Какви възможности за кариерно развитие предлага Технологичният център на Комерцбанк в София?

Илияна Търнина: Въпреки сравнително плоската структура на банката възможностите, които се откриват пред колегите ни, са много разнородни. Все още сме в самото начало на изграждането на центъра в България, но вече около 10% от нашите колеги влязоха в нови роли и съответно имат възможност да се докоснат до нови проекти и нови технологии или нива на отговорности. Кариерните пътища, които една толкова голяма институция може да предложи, са атрактивни не само за младши, но и за старши специалисти и включват както вертикално и хоризонтално развитие, така и в посока други позиции, които са на същото ниво, но пък предоставят възможност за опит в различна сфера, различен екип, различни технологии.

Също така предлагаме и възможности във и извън нашата локация. Банката е достатъчно отворена да предоставя кариерни възможности в другите локации, в които работи. В момента въвеждаме и официалната ни програма с възможни кариерни стъпки, която ще даде шанс на нашите колеги да изберат най-добрата кариерна цел за себе си и да получат съответната подкрепа от своите мениджъри в събирането на необходимите знания и умения за постигането на тази цел.

Една от основните трудности при набирането на служители в България често се оказва намирането на управленски кадри. Каква е ситуацията при вас?

Илияна Търнина: За нас беше изключително важно в самото начало, когато стартирахме, да наемем правилните мениджъри. При старта на новата локация, особено във време като ковид кризата, опитът на правилните мениджъри наистина помогна за това да изградим тези екипи по успешен начин. Както вече споменах, те бяха и основният мотиватор на тези хора тогава, когато екипите бяха по скоро затворени и компанията сякаш не се виждаше в нейната цялост.

Вярвам, че се справихме. Сега на този етап, когато вече сме положили хубава основа в това отношение, сме много склонни и вече имаме немалко примери за мениджъри, които сме изградили вътрешно. Имаме и доста голямо количество дами, които са промотирани в мениджърски роли, подпомогнати, разбира се, да придобият знанията и уменията, които им трябват за тази отговорност.

В тази връзка ще е интересно да се допълни, че 40% от мениджърите са жени. Това е нещо, с което особено много се гордеем.

Какво не знаят хората за Комерцбанк, което е важно да разберат?

Маркус Крьогер: Ние не сме просто германска банка, която предоставя финансиране и подкрепа на германски компании. Ние се стремим да предложим иновативни и надеждни ИТ услуги, за да ги подкрепяме. Част от тази подкрепа идва от места като София и ролята на тукашния офис предстои да се увеличава през следващите години. Ние сме тук, за да способстваме иновациите и дигитализацията в банковата индустрия с помощта на напредничавите ни български колеги.

Още от Капитал