Ръстът на облачните услуги на Alibaba и Tencent се забавя

Структурните проблеми и нарастващата конкуренция ще останат поне краткосрочни предизвикателства за двете китайски компании

Забавянето на облачния бизнес е показателно как китайските технологични гиганти се затрудняват да възвърнат позициите си заради регулаторните мерки на Пекин
Забавянето на облачния бизнес е показателно как китайските технологични гиганти се затрудняват да възвърнат позициите си заради регулаторните мерки на Пекин
Забавянето на облачния бизнес е показателно как китайските технологични гиганти се затрудняват да възвърнат позициите си заради регулаторните мерки на Пекин    ©  Reuters
Забавянето на облачния бизнес е показателно как китайските технологични гиганти се затрудняват да възвърнат позициите си заради регулаторните мерки на Пекин    ©  Reuters

Растежът на бизнеса с облачните услуги в Китай се забавя, като през първото тримесечие на годината Alibaba отчита само 12% ръст на приходите, докато Tencent съобщава, че за същия период бизнесът на подразделението им за облачни услуги се е свил. Забавянето на облачния бизнес е показателно как китайските технологични гиганти се затрудняват да възвърнат позициите си заради регулаторните мерки на Пекин и забавянето на икономиката вследствие тежките ограничения заради коронавируса, съобщава Financial Times.

През 12-те месеца до 31 март продажбите на Ali Cloud са се увеличили с 23% на годишна база, като са достигнали 75 млрд. юана (11 млрд. долара), а оперативната загуба на компанията е нараснала до 5 млрд. юана (744 млн. долара). За сравнение за същия период Amazon е увеличил приходите си от облачни услуги с 38%, като е реализирал 21 млрд. долара оперативна печалба при 67 млрд. долара продажби.

"Облакът е вторият по важност бизнес на Alibaba след електронната търговия, така че забавянето е обезпокоително", казва Шон Янг, управляващ директор в Blue Lotus Capital Advisors. "Alibaba твърди, че това се дължи на загубата на ключов клиент, какъвто беше TikTok на ByteDance, но явно има и други причини", добавя той.

Освен загубата на TikTok, изпълнителният директор на Alibaba Даниел Джан миналия месец обвини за забавянето и епидемията от Covid-19, отслабващата икономика и намаляващото търсене от страна на интернет компаниите, като същевременно увери, че забавянето на растежа е само временно. "Цифровизацията на други индустрии едва сега започва и ние виждаме много възможности", каза той.

Tencent заяви още, че се отказва от губещи услуги, като например предлагане на облачна инфраструктура с отстъпка и силно персонализирани проекти, което доведе до спад на продажбите през първото тримесечие.

"Само малки компании искат да използват публичния облак", каза Еван Зенг от Gartner. Големите предприятия "не се доверяват на доставчиците на публични облаци... те искат контрол върху сигурността и цялата среда".

Конкуренция на държавните предприятия

За разлика от САЩ, където публичните облачни услуги доминират на пазара, в Китай те представляват около 60%, като останалата част е заета от частните облачни услуги, при които компаниите използват специални и често силно персонализирани системи. Клиентите в тази част на пазара включват големи държавни предприятия и правителства. Водещите доставчици са Huawei, държавните доставчици, както и Alibaba. При публичните услуги интернет потребителите представляват около половината от всички крайни потребители.

Последните договори за обществени поръчки, прегледани от Financial Times, показват конкуренция от десетки доставчици. Няколко местни администрации са възложили подновяване на договори на Huawei в конкурси без наддаване, но търговете показаха по-малко автоматични сделки за Alibaba или Tencent.

Поради нарастваща конкуренция от страна на телекомите и Huawei Tencent и Alibaba се отказват от работата в частни облаци с ниска добавена стойност, казва Робин Жу, анализатор в Bernstein. "Те се фокусират върху облачни услуги с по-висок марж - очакваме по-бавен растеж през следващите няколко тримесечия."

Все още няма коментари
Нов коментар