Българско-американската LucidLink набра 20 млн. долара при 200 млн. долара оценка

Компанията ще удвои екипа си в България до края на 2023 г.

Съоснователят на LucidLink Георги Дочев казва, че компанията все още предпочита растежа пред печалбата
Съоснователят на LucidLink Георги Дочев казва, че компанията все още предпочита растежа пред печалбата
Съоснователят на LucidLink Георги Дочев казва, че компанията все още предпочита растежа пред печалбата    ©  Цветелина Белутова
Съоснователят на LucidLink Георги Дочев казва, че компанията все още предпочита растежа пред печалбата    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Инвестицията прави стартъпа един от най-скъпите с български корен.
  • Компанията вече е надхвърлила 10 млн. долара повтаряеми приходи от абонаменти.
  • Екипът на компанията трябва поне да се удвои до края на другата година, включително и този в България.

Българско-американската софтуерна компания LucidLink набра 20 млн. долара инвестиция при 200 млн. долара оценка в рунд от серия B, което я прави един от най-скъпите стартъпи с български корени. Компанията разработва технология за свръхбърза и защитена връзка до облачни услуги с цел колаборация между различни хора, на различни места, върху един и същ файл и в едно и също време. Рундът е воден от Headline Ventures, като в него се включва и българският фонд BrightCap Ventures, който участваше и в предишните три рунда на финансиране през последните 4 години, включително и в началния.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Влезте в профила си Регистрация

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Инвестицията прави стартъпа един от най-скъпите с български корен.
  • Компанията вече е надхвърлила 10 млн. долара повтаряеми приходи от абонаменти.
  • Екипът на компанията трябва поне да се удвои до края на другата година, включително и този в България.

Българско-американската софтуерна компания LucidLink набра 20 млн. долара инвестиция при 200 млн. долара оценка в рунд от серия B, което я прави един от най-скъпите стартъпи с български корени. Компанията разработва технология за свръхбърза и защитена връзка до облачни услуги с цел колаборация между различни хора, на различни места, върху един и същ файл и в едно и също време. Рундът е воден от Headline Ventures, като в него се включва и българският фонд BrightCap Ventures, който участваше и в предишните три рунда на финансиране през последните 4 години, включително и в началния.

LucidLink е основана през 2016 г. от българина Георги Дочев и американеца Питър Томпсън. Общо компанията до този момент е набрала 40 млн. долара.

В случая обаче съоснователят и технически директор Георги Дочев казва, че LucidLink дори не е имала нужда от тези пари - решението за инвестиционния рунд е дошло след няколко отказани оферти и заради (правилните) очаквания макроикономическата ситуация да се влоши. "Ние бяхме изключително добри в преценката си на пазарите и решихме да вземем пари, без те да ни трябват. Казахме си - изглежда, че нещата ще се влошат, така че по-добре сега. И точно това стана. Провървя ни", казва Дочев пред "Капитал".

Според него "това е оценката към март 2022 г.", когато реално е постигната сделката с фондовете. Същевременно, за да подчертае нестабилността на пазара и рязкото свиване на стойностите в света на стартъпите, казва, че "ако бяхме набрали пари шест месеца по-рано, щеше да е безумно висока оценката. Това обаче свърши и то няма да се върне в следващите година или две, ако някога въобще се върне. Свърши играта с "растеж на всяка цена". Въпросът вече е дали имаш път към печалба", казва още Дочев.

LucidLink обичайно не коментира финансовите си резултати, но в разговора си с "Капитал" Дочев споменава, че тя вече е надхвърлила 10 млн. долара ARR, или годишно повтаряем оборот - основния финансов показател за компаниите, чийто продукт се продава на абонаментна база, какъвто е случаят на компанията. Според дружеството този показател се е повишил пет пъти през 2021 г. и ще нарасне още поне три пъти през тази година. "Ще завършим годината с много над 10 млн. долара ARR", казва Дочев.

Търсят се хора, но не всякакви

Инвестицията прави LucidLink една от най-високо оценените компании с български корен към този момент. В LucidLink работят общо 75 души, от които 30 са в България. До края на годината общият брой служители трябва да достигне 100, като в България се търсят нови участници за инженерния екип. С уточнението, че заради недостига на кадри в страната компанията вече търси служители в други държави.

"За съжаление ние стигнахме до заключението, че пазарът на труда тук е прекалено малък, и вече търсим хора от цяла Европа. Спираме да търсим само в България с идеята, че за нас дистанционният модел работи чудесно и всички ще са на 2-3 часа полет. Приехме, че ние ще сме компания без конкретен централен офис и без задължителна локация", казва още Дочев.

Такъв растеж обаче би бил по-скоро агресивен спрямо досегашната история на LucidLink и Дочев предпочита темпото да бъде по-бавно. Той посочва, че за него най-важното в компанията е фирмената култура на отвореност, в която всеки познава всеки и "всеки знае колко пари има в банката и колко пари правим".

Според него това е проличало най-силно преди две години, в началото на пандемията, когато LucidLink е била близо до фалит. Тогава компанията е с почти приключило финансиране, а фондовете за рисков капитал отказват срещи един след друг. Налага се 20% намаляване на заплатите, за да може стартъпът да оцелее. Неочакваният резултат е, че никой не напуска компанията и продуктивността се вдига.

"Бяхме на ръба, защото тогава нямаше пари и капиталовите пазари в самото начало на пандемията, март 2020 г., просто спряха. Тогава търсехме пари и изведнъж, както имахме насрочени 10-15 срещи с фондове, всяка една беше отказана. Казаха ни "пари няма, оправяйте се". И ние се оправяхме в продължение на една година", казва Дочев.

Още в началото на разговора си с "Капитал" Дочев прави уточнението, че компанията не работи на печалба - но не защото не може, а защото предпочита да приоритизира растежа си. Огромната част от разходите на компанията са за заплати и според Дочев точно натам ще бъдат насочени 80% от парите по инвестицията. "В момента сме 75, но догодина може да сме 150 или 200 души. Тогава разходите са много по-различни", казва той.

Другият голям разход ще бъде маркетингът. До края на миналата година LucidLink почти не е харчила пари за маркетинг, но сега разходите вече са в рамките на милиони. Пазарът, на който компанията оперира, все още е доста малък и на него няма наложени играчи. Затова между 10 и 20% от размера на приходите на LucidLink ще отиват в тази насока.

Ясен път към печалба

Самият продукт на LucidLink е силно бутиков. На практика компанията прави мост между локалния диск на даден потребител и огромното количество данни в облака, като така той може да използва файлове, които не са на личния му компютър, но сякаш всъщност са. Този инструмент се ползва основно в сферата на мултимедията, като най-често потребителите работят по обработката на големи видеофайлове. Дочев прави уточнението, че самият продукт на LucidLink няма нищо общо с обработката на видео, въпреки че голяма част от клиентите са в тази сфера. През 2021 г. заради тази насока на компанията в нея влезе като стратегически инвеститор и американската компания Adobe, която разработва Photoshop, After Effects и други.

Другата вертикала, в която LucidLink вече се е насочила, е архитектурата, инженерството и строителството, където също има огромни файлове и нужда те да се обработват едновременно от много хора, които не са в един офис.

Дочев отбелязва, че една от странностите на бизнеса е, че не може да формулира конкретен конкурент, с който LucidLink да се състезава. "Прехвърлянето на големи файлове работи чудесно и с Dropbox или WeTransfer, но ние нямаме почти никакво припокриване с тях. Те не са ни конкуренция. Нашата конкуренция е пращането на диск по FedEx с бърза поръчка, защото тези индустрии все още работят така. През нас вече се правят филми например и във филмовата индустрия все още се пращат дискове, а не файлове през Dropbox, да кажем."

Всички тези елементи водят до два въпроса: кога LucidLink би набрала нов рунд и кога може да се очаква да излезе на печалба. Отговорът на първия въпрос според Дочев, зависи и от макроикономическата рамка, и от това колко хора ще бъдат наети в следващите година и половина, но дори в най-лошия сценарий с настоящата инвестиция LucidLink може да издържи поне до края на 2024 г. Той не изключва и по-ранно набиране на средства, ако има достатъчно добра оферта - в LinkedIn компанията вече се рекламира като "бъдещ еднорог", какъвто има висок шанс да стане. Дава за пример, че този рунд е можел да бъде поне два пъти по-голям, но ръководството е сметнало, че няма нужда от такива пари, и е набрало рунда само заради общи икономически притеснения.

Отговорът на втория въпрос е свързан с първия - според Дочев, ако LucidLink намали малко темпото по отношение на наемане на хора, съответно и разширението на разходите, компанията бързо ще стане печеливша. "Но не смятаме да го правим. Убеден съм, че можем да се движим със същата скорост и да стигнем до силен рунд С. Защото печалбата е алтернатива на растежа, а ние имаме сегмент за покоряване", завършва Дочев.

Q&A

Какви промени в управлението направихте в последната година?

Георги Дочев: Имаме прекрасни попълнения към управленския екип. Вицепрезидентът ни по продажби, Джоел Дейвис, дойде от VMware и е чудесен лидер, който разсъждава като мен и Питър - да водиш отзад, а не отпред. Вицепрезидентът ни по маркетинг е Адам Краниц, който има голям опит в облачни компании. Друго голямо име при нас е Умеш Махешвари, който е съосновател на компанията Nimble Storage, която бе закупена от Hewlett Packard Enteprise за 1.1 млрд. долара през 2017 г. Легендарна личност в Силициевата долина и за нас е гордост, че работим заедно.

Как изглежда LucidLink географски?

Около 80% от бизнеса ни е в САЩ. Почти цялата останала част е в Европа с изключение на на малко приходи от Латинска Америка например. Фокусът ни е изцяло Европа и САЩ, всичко друго идва по-скоро странично. По отношение на служители - от 75 души 30 са в България, други 35 са в САЩ и няколко са във Великобритания, Франция и Германия, както и още няколко са в Австралия, за да покриваме всички часови зони.
Все още няма коментари
Нов коментар