Н(аpp)рави ми мобилно приложение

Основаната от Мартин Марков, Ралица Иванова и Деян Геновски Appolica разработва и поддържа мобилни приложения за клиентите си

Деян Геновски, Ралица Иванова и Мартин Марков се познават още откакто учат заедно в ТУЕС
Деян Геновски, Ралица Иванова и Мартин Марков се познават още откакто учат заедно в ТУЕС
Деян Геновски, Ралица Иванова и Мартин Марков се познават още откакто учат заедно в ТУЕС    ©  Цветелина Белутова
Деян Геновски, Ралица Иванова и Мартин Марков се познават още откакто учат заедно в ТУЕС    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • Трима съученици, завършили ТУЕС, започват съвместна работа по проекти на фрийланс принцип.
  • Основават Appolica с личен капитал, а по-късно реинвестират печалбите в развитието на бизнеса.
  • Днес екипът на компанията е над 60 души.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • Трима съученици, завършили ТУЕС, започват съвместна работа по проекти на фрийланс принцип.
  • Основават Appolica с личен капитал, а по-късно реинвестират печалбите в развитието на бизнеса.
  • Днес екипът на компанията е над 60 души.

Как стигаш от предлагане на фрийланс услуги до създаване на бизнес с годишен оборот близо 3 милиона лева? Мартин Марков, Ралица Иванова и Деян Геновски твърдят, че при тях се е случило "съвсем естествено". За седем години компанията им разработи мобилни приложения за много клиенти и създаде екип от десетки специалисти.

Тримата се запознават още в гимназията ТУЕС, където учат в един клас. След завършване Марков и Иванова остават в България, където завършват софтуерно инженерство в Софийския университет, а Геновски продължава образованието си във Великобритания. По това време започват да работят в компании в IT сектора, занимават се и със съвместни проекти на фрийланс база през останалото време. "Нямахме планове да създаваме фирма, просто работехме по нещата, които ни бяха интересни", казва Иванова.

Запитванията от клиенти започват да се натрупват, затова решават да напуснат работата си и да изпълняват собствени проекти, за да определят сами правилата. Оттам нещата потръгват - скоро основават Appolica и наемат първия си служител в началото на 2015 г. Днес екипът на Appolica е над 60 души, а приходите на дружеството "Аполика" за 2021 г. са 2.8 милиона лева.

Цялостно технологично решение

Завършили технически специалности, Марков, Иванова и Геновски се спират на бизнес модел с предлагане на цялостно технологично решение за клиентите си. Според този подход след първоначалната разработка на мобилно приложение Appolica продължава дългосрочно да се грижи за неговата поддръжка срещу месечно абонаментно заплащане, а понякога и дял в клиентската компания, която най-често е стартъп.

Според тях причината за избора на млади компании е, че стартъпите са по-иновативни и при тях има повече динамика, отколкото при зрели фирми, които имат установен бизнес модел и търсят само софтуерно решение: "Тази динамика и иновативност при стартъпите ни е много по-интересна от това да работим с установени бизнеси, в които е трудно да направиш големи промени", казва Марков.

Основната цел на Appolica е стартъпът да се развива, а с увеличаването на бизнеса му се очаква да расте и самият екип на Appolica - съоснователите казват, че и до момента работят с клиенти, с които си сътрудничат още от първия си ден като фирма.

Решенията на Appolica включват услуги от всякакво естество - проучване на пазара, съвети относно решенията, а в някои случаи дори предупреждения, когато нещо не би било добро за бизнеса. "Действаме като съветници на млади компании и искаме да им предложим най-правилното решение", казва Марков, като добавя: "Гледаме на тях не като на клиенти, на които просто даваме част от ресурса на нашия екип, а по-скоро възприемаме работата като наш вътрешен проект. Помагаме с каквото можем за решенията", добавя той.

Сред портфолиото на компанията са приложения като Parachute, Football Index, GrillEye, Seatfrog, Opogo, Holiday Extras и други.

Приходите на компанията зависят около 95% от абонаментно заплащане за поддръжка, а приложението при всички случаи остава изцяло собственост на клиента. Има го и модела с дялове от дружеството на потребителя - от 15 настоящи клиенти Appolica има акционерно участие в 4 компании, като в случай че се раздели с клиента, продължава да държи дял в компанията, но спира да получава месечни такси.

Без външна инвестиция

В Appolica няма външни инвеститори, а Марков, Иванова и Геновски казват, че и не търсят такива. Причината - през 2015 г. стартират компанията с трите си лаптопа в дома на един от тях, а малко по-късно реинвестират всичко, което са заработили до момента, за да наемат офис пространство, когато предишното става твърде малко за растящия екип. Практика, която продължава и до днес.

Твърдят, че компанията има достатъчно приходи, и не виждат смисъл от допълнителна инвестиция, тъй като основната им цел е да растат постепенно със стартъпите, с които работят, както е било и досега - когато стартъпите растат бързо, Appolica расте с необходимото темпо, за да отговори на нуждите им. Геновски казва, че нямат "планиран растеж", като наблюденията им са, че досега на годишна база бизнесът расте органично с около 50%, а през миналата година с близо 90%.

Една от най-големите трудности в създаването на компания, казва Марков, е да нямаш специалист по бизнес частта. Когато стартират, и тримата основатели на Appolica са насочени към технологичната част и нямат знания за бизнес особеностите на сектора. С времето разбират, че не могат да разчитат само на себе си и трябва да поверят работата на други, защото без йерархия няма как бизнесът да расте: "Виждаш, че чисто физически няма как един човек да управлява повече от седем-осем души и да бъде ефективен. Тримата вършехме всичко, включително писането на код. Отне ни време да разберем, че не можем да продължаваме така", казва Геновски.

За момента Appolica работи основно с клиенти от британския пазар, като Марков открива причината за този фокус в началната липса на бизнес познания и връзки на тримата съоснователи при стартирането на компанията. "Тогава започнахме работа с българска компания, която имаше много добри връзки с фирми във Великобритания, заради което започнахме да ставаме разпознаваеми там, съответно този пазар стана основен за нас." Към днешна дата в портфолиото на компанията присъстват клиенти от няколко страни извън британския пазар, включително такива от Израел, Гърция, Австрия и България. Дългосрочно Appolica иска да навлезе на скандинавския пазар, както и в САЩ.

Инкубатор на идеи

Освен разрастване в други региони основен приоритет за Appolica в момента е разработването на отделен продукт вътрешно. Продуктът предлага услуги за подобряване на състоянието и преживяването на служителите в различни компании. "Работим по автоматизирането на тиймбилдинг и улесняването на HR екипите във фирми с дистанционен режим на работа", обяснява Геновски.

Проектът цели да създава онлайн пространство за екипи, което да мотивира воденето на по-здравословен начин на живот, както и да намира общи интереси на служители в дадени екипи: "Искаме компании с хибриден принцип на работа да могат да създадат общества със здравословни навици, да поддържат комуникация между колегите и да увеличават производителността и отношенията на работниците си като цяло", допълва Иванова. Тя твърди, че идеята произлиза от самата философия на екипа на компанията: "Имаме определен тип офис култура, която се опитваме да изградим", казва тя. "Хората тук са като семейство, помагат си във всичко. Искаме сплотен екип, не всичко опира до количество свършена работа. Качеството опира до състоянието на екипа."

Идеята е част от по-голям проект - амбицията на Appolica е да стане "инкубатор на идеи", в който служителите да представят иновативни модели за нови стартъпи и услуги за мобилни приложения, подобни на проекта за тиймбилдинг за работници, които да се развиват като отделни компании от Appolica и да получават външни инвестиции за развитие.

Отвъд съветник и изпълнител в развитието на мобилни приложения за стартъпи целта на екипа на Appolica за следващите пет години е компанията да стане хъб за самото създаване на стартиращи компании с голям потенциал.

Q&A

Колко голям е екипът ви и какви са ролите в него?

Мартин Марков: Около 60 души. В момента сме на етап, в който имаме капацитета да предложим изготвянето на цялостно решение, което след това да поддържаме. В момента в екипа ни има програмисти с различни технологични способности, но и основни специалисти за бизнес частта - продуктови мениджъри, маркетинг отдел и рекруутмент.

Какви кадри търсите в момента?

Деян Геновски: Почти всякакви, от гледна точка на технологичен профил. В момента търсим back-end специалисти с Node.Js или Java.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар

Още от Капитал