Бизнесът ни се развива положително въпреки предизвикателствата

Иван Житиянов - изпълнителен директор на "Телелинк Бизнес Сървисис"

Иван Житиянов - изпълнителен директор на "Телелинк Бизнес Сървисис"
Иван Житиянов - изпълнителен директор на "Телелинк Бизнес Сървисис"
Иван Житиянов - изпълнителен директор на "Телелинк Бизнес Сървисис"
Иван Житиянов - изпълнителен директор на "Телелинк Бизнес Сървисис"

Визитка

Иван Житиянов започва кариерата си на 15-годишна възраст като разработчик на софтуер на Java. След четири години работа в тази сфера и в две компании решава да последва дългогодишната си мечта да работи в областта на мрежовата свързаност. В резултат започва работа в Orbitel, водеща телекомуникационна компания в първите години след либерализацията на местния пазар.

В "Телелинк" започва работа през 2006 г. в търсене на по-разнообразни проекти и клиенти. Пътят му в компанията минава през почти всички стъпки в кариерната стълбица. През последните 12 години ръководи различни сегменти и функции в "Телелинк", но неговата страст и участие в техническата част на бизнеса остават.

Пред 2012 г. поема ръководството на целия отдел "Системна интеграция". През следващите пет години отделът бележи впечатляващ ръст, което води до отделянето му в нова компания под името "Телелинк Бизнес Сървисис" (ТБС), а Иван Житиянов е назначен за неин изпълнителен директор. През 2019 г. ТБС става група от компании, оперираща в осем държави, начело с Житиянов.

Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Визитка

Иван Житиянов започва кариерата си на 15-годишна възраст като разработчик на софтуер на Java. След четири години работа в тази сфера и в две компании решава да последва дългогодишната си мечта да работи в областта на мрежовата свързаност. В резултат започва работа в Orbitel, водеща телекомуникационна компания в първите години след либерализацията на местния пазар.

В "Телелинк" започва работа през 2006 г. в търсене на по-разнообразни проекти и клиенти. Пътят му в компанията минава през почти всички стъпки в кариерната стълбица. През последните 12 години ръководи различни сегменти и функции в "Телелинк", но неговата страст и участие в техническата част на бизнеса остават.

Пред 2012 г. поема ръководството на целия отдел "Системна интеграция". През следващите пет години отделът бележи впечатляващ ръст, което води до отделянето му в нова компания под името "Телелинк Бизнес Сървисис" (ТБС), а Иван Житиянов е назначен за неин изпълнителен директор. През 2019 г. ТБС става група от компании, оперираща в осем държави, начело с Житиянов.

Как се разви бизнесът на вашата компания след пандемията - кои тенденции му влияят най-силно?

- Планът за възстановяване и устойчивост, създаден като следствие от пандемията, практически създава по-голямо търсене от това, на което пазарът може да отговори. Това наблюдаваме на пазарите, на които оперираме и които са част от ЕС - Румъния, Хърватия, България. Разбира се, разлики съществуват, но общата тенденция е, че 20% от обемите се канализират върху дигитални инициативи, които съвпадат с нашия бизнес. Вярваме, че предстоят много интересни проекти в близките 4 до 6 години. Забелязва се раздвижване в българския корпоративен сектор. За съжаление темпът е по-бавен, отколкото в Европа. Компаниите в частния сектор са по-предпазливи и не разгръщат инвестициите си, но очаквам това да се нормализира в следващата година и половина. Надяваме се, че тенденцията ще е по-скоро положителна за нашия сектор въпреки очакванията за рецесия или дори стагфлация.

Компаниите на Запад започнаха да се възстановяват. Част от основните ни партньори размразиха инвестиционните си намерения, свързани с IT, през 2022. Надяваме се същото да се случи и в България до следващата година. Пандемията фокусира европейското финансиране в посока дигитализация. В държавната администрация и в корпоративния сектор видяхме едно запознаване с инструментите за отдалечена работа, което е добра първа стъпка за развитие. Войната в Украйна допринесе за по-фокусиран поглед на организациите, разбиращи и ползващи цифровите технологии, върху киберсигурността.

Световната криза създаде сериозен инфлационен натиск, който върви в две линии - цени и срокове. Западните доставчици, с които работим, повишават цените си кумулативно с 40 - 45%. Увеличават се и сроковете за доставка - в някои случаи до 350 дни. Въпреки усилията за компенсация на тези изменения ситуацията създава трудности за бизнеса. Тенденцията на Запад е разбираема - повишава се цената на компонентите и на човешкия капитал, а търсенето е по-голямо от предлагането. Ситуацията е сложна, но гледаме оптимистично. Строят се фабрики, които ще осигурят по-голям обем производство.

Ясно виждаме и инфлация на работната заплата, която решихме да адресираме със средно увеличение на заплатите с 13% през февруари тази година. Това е проблем за нас, тъй като имаме 3-, 4-, 5-годишни договори, чиито условия са фиксирани и директно се отразяват на печалбата ни. За разлика от бързооборотните стоки ние не можем да прехвърлим натиска надолу по веригата.

Като цяло бизнесът на компанията се развива положително, но със забавени темпове на растеж поради изброените причини.

Какви бяха приоритетите на вашата бизнес стратегия и доколко те се променят за следващата година?

- Не бих казал, че приоритетите са се променили съществено. Смея да твърдя, че постоянно се адаптираме към пазара. Развиваме се в 4 насоки.

Първата е IT инфраструктура, което представлява 93% от бизнеса ни. Залагаме на иновативност, добавена стойност и гъвкавост. Като проводник на новото искаме да бъдем свързвани с професионализъм, високо качество и разбиране на бизнес нуждите на клиентите ни. Това е двигателят на компанията през последните 10 - 15 години.

Често попадаме на клиенти, които все още не са се докоснали до инструментите на дигитализацията. Това води и до втората насока в нашето портфолио - дигитална трансформация. Помагаме на нашите клиенти да направят първи стъпки в тази посока. Предлагаме бързо адекватни решения, които да преодоляват наболели проблеми.

Третата посока за развитие на компанията е киберсигурността, особено вследствие на войната в Украйна и зачестилите атаки.

В последните 6 до 8 месеца развиваме също и индустриално IoT. В голяма част от ESG мерките се включва технологичен компонент, който ние можем да адресираме адекватно чрез индустриални IoT решения.

Най-общо казано, стратегията ни не е променена вследствие на пандемията или случващото се в Украйна. По-скоро забелязваме ускоряване на процеси, които разгръщат съществуващите ни отдавна бизнес приоритети. Пандемията провокира дигитализация, а войната за съжаление води до капсулиране и предпазване от Изтока.

Какви са най-важните процеси, които се случват във вашата индустрия - какво да очакват потребителите и бизнес партньорите ви?

- В света на IT инфраструктурата виждаме една комодитизация, която води до натиск за големите доставчици да създават нови продукти и модели на предлагане. Различни вариации на модел as a Service; предлагане на хардуер, ако изобщо има нужда от такъв, като част от услуга, при което клиентът не се интересува от него; гъвкаво лицензиране, което да предостави pay as you grow възможност за клиента. От гледна точка на продукти целта е все повече и повече гъвкавост, предоставяна чрез софтуер или софтуерно дефинирани решения. Усилията са насочени и към увеличение на използването на облачни услуги, отчасти с цел преодоляване на глобалните проблеми с доставка на хардуер, отчасти заради намаленото време за имплементация и далеч по-зеления характер на облачните услуги. Всички тези тенденции са забавени в нашия регион и особено в България, но смятам, че е въпрос на време, и то не много.

В света на информационната сигурност продължава окрупняването на доставчиците. Целта е да се формират лидери, които предоставят по-широк спектър от интегрирани решения. Въпреки това все още е факт, че инструментите не са панацея. Те са средство, което компании като нас могат да управляват адекватно и респективно да докажат истинския ефект от използването им.

От гледна точка на дигиталната трансформация - на Запад се развиват редица многофункционални платформи, които да опростят цифровизацията на клиентите. В България това все още не се случва. Нашата задачата е да пренесем тази тенденция локално.

Като двигател за развитие на IIoT виждаме повишеното внимание върху ESG таксонометрията при всяка голяма нова инвестиция. Реално инвестиционното съсловие се интересува дали парите, които инвестира, са съобразени с ESG и респективно са устойчиви в бъдещето. Industrial IoT помага за доказването и измерването на въпросната таксонометрия, а в определени случай се явява и фундамент за устойчивостта.

Пред какви рискове е изправена вашата компания - бихте ли ги степенували и с какви стратегии ги посрещате?

- Основен проблем пред бизнеса ни е инфлацията на работна ръка. Много големи компании се опитват да привлекат наши служители, което според мен е ефект от еуфорията от пандемията. Големите компании се разраснаха много и се опитват да задържат тези нива, което е изключително трудно. Наемането на много хора е опит за решаване на този проблем. Според мен това ще отшуми до 3 - 6 месеца.

Съответно предизвикателство е намирането на хора, управлението и задържането им. Винаги сме инвестирали в това хората да се чувстват сигурни. Стараем се заплатите да отговарят на пазара и предоставяме социални придобивки, но това не е всичко. Хората искат възможност за развитие, работа в приятелска обстановка, в която ценностната им система пасва на това, което се случва в компанията. Инвестираме в качествен мениджмънт, за да дадем достатъчно свобода, но и ясна посока. Отварянето на офиси в други държави не само развива бизнеса ни, но и дава достъп до локалния човешки ресурс.

Трудностите с доставките също представляват заплаха. Към момента миграцията в облака е начин за намаляване на риска, който се създава от забавянето на производителите на хардуер.

В допълнение, близо 50% от нашите приходи идват от правителството. Политическата нестабилност е неблагоприятна за нас. Трудно може да се адресира този риск. Надяваме се на кратка политическа криза и знаем, че каквото и да се случи на тази сцена, ние ще можем да посрещнем нуждите и на бизнеса, и в държавния сектор.

Планирате ли нови инвестиции?

- Инвестициите, които планираме тази година, са около 2.5 млн. евро в няколко аспекта. Първият е развиване на търговска мрежа в Германия, Съединените щати и може би Великобритания. Очакваме до края на годината да имаме търговски представители в тези държави.

Разгръщаме и регионалните си структури. Активно инвестираме в пазари като Хърватия, Румъния, Албания. Вярваме на големия им потенциал и възвръщаемост през следващите 18 месеца.

Стартирахме и "ТБС академия". Отделяме финансов и човешки ресурс за развитие и обучение на млади хора, с интерес в сферата, като им даваме възнаграждение за периода на обучението. Имаме сериозни амбиции да продължим тази инвестиция в България и в държавите, в които работим.

Инвестираме в задълбочено познание на IoT и low code, вътрешни инструменти за улесняване на нашите служители, бизнес консултанти.

Разглеждаме възможностите за придобиване на компании извън България.

Имате ли вече ESG стратегия - кои критерии, в кои области на устойчивото развитие покрива тя?

- Аз самият съм съосновател и член на управителния съвет на Green Centre, чиято задача е помагане на компаниите да мислят по-зелено.

Дейността на ТБС е пряко свързана с начина на работа и потребление на енергия. За нас е важно чрез действията си да проправим път към изпълнение на ESG стратегиите в по-широк план. Стремим се да дадем перспектива на нашите клиенти за устойчивост, облачни решения и намаляване негативните ефекти върху природата. За нас това е дългосрочна кауза, а не бизнес интерес.

Кой е най-успешният ви проект през последните 1-2 години?

- Подхождаме еднакво към малките и големите проекти. Искаме всички да са успешни. Емблематични за нас са тези, които помагат на България и гражданите да се възползват от дигитални инструменти.

Работихме с МОН за преминаване към изцяло дигитално обучение. Бяхме главните инициатори и изпълнители на тази трансформация. Спечелихме и проекта "Дигитална раница", който е в процес на изпълнение. Той е следващата стъпка в дигитализация на цялостните процеси в образованието. "Държавен хибриден облак" също е голям, важен и предизвикателен проект, който завършихме миналата година.

Като успех отчитаме и голямото развитие на колаборацията с "Луфтханза" - те са нашият най-голям западен клиент, работата с тях ни помага да се усъвършенстваме и да се подготвим за експанзия на Запад.