Китайските IT компании вече дават информация за алгоритмите си на правителството

Пекин въведе редица нови регулации, за да ограничи неконтролираното преди това разширяване на гигантите

Алгоритмите са от решаващо значение за растежа на компаниите, тъй като на базата на потребителската активност те преценяват каква информация и по какъв начин да предоставят.
Алгоритмите са от решаващо значение за растежа на компаниите, тъй като на базата на потребителската активност те преценяват каква информация и по какъв начин да предоставят.
Алгоритмите са от решаващо значение за растежа на компаниите, тъй като на базата на потребителската активност те преценяват каква информация и по какъв начин да предоставят.    ©  Reuters
Алгоритмите са от решаващо значение за растежа на компаниите, тъй като на базата на потребителската активност те преценяват каква информация и по какъв начин да предоставят.    ©  Reuters

Китайски технологични компании, сред които Alibaba, ByteDance и Tencent, са предоставили за пръв път информация за своите алгоритми на правителството, след като през март страната прие нови правила за алгоритмите. Новите регулации позволяват на потребителите да се откажат от получаването на препоръки, както и изисква алгоритмите, които притежават "свойства, свързани с общественото мнение, или възможности за социална мобилизация", да бъдат регистрирани пред Cyberspace Administration of China (CAC), съобщава BBC.


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Китайски технологични компании, сред които Alibaba, ByteDance и Tencent, са предоставили за пръв път информация за своите алгоритми на правителството, след като през март страната прие нови правила за алгоритмите. Новите регулации позволяват на потребителите да се откажат от получаването на препоръки, както и изисква алгоритмите, които притежават "свойства, свързани с общественото мнение, или възможности за социална мобилизация", да бъдат регистрирани пред Cyberspace Administration of China (CAC), съобщава BBC.

Алгоритмите са от решаващо значение за растежа на компаниите, тъй като на базата на потребителската активност те преценяват каква информация и по какъв начин да предоставят. Те са строго съхранявани от компаниите, като в САЩ Meta и Alphabet успешно защитават своята позиция, че те са търговска тайна на фона на призиви за по-голяма прозрачност. Миналата седмица CAC е публикувал списък, съдържащ описанията на 30 алгоритъма. В свое изявление регулаторът заяви, че списъкът с алгоритми ще бъде редовно актуализиран в опит да се ограничи злоупотребата с данни.

Публикуваният списък се ограничава до кратки описания на начина на работа на предоставените алгоритми, както и случаите, при които се прилагат. Описанието на алгоритъма на ByteDance, компанията собственик на TikTok, например съобщава, че той разпознава какво потребителят харесва или не харесва, за да препоръча съдържание в приложенията на компанията, включително и в китайската версия на TikTok - Douyin. TikTok не е задължен да споделя тази информация с CAC, тъй като приложението не се предлага в Китай, съобщава Bloomberg.

Кендра Шейфър, ръководител на отдела за изследване на технологичната политика в Trivium China, заяви, че данните изглеждат "повърхностни". "Не изглежда да са били представени самите алгоритми", каза тя пред BBC. "Всеки един от тези алгоритми е получил регистрационен номер, така че CAC може да съсредоточи усилията си върху конкретен алгоритъм. Въпросът е каква е следващата стъпка, за да се провери дали даден алгоритъм е в съответствие с кода?". Според нея е "забележително", че регистрациите са станали публично достояние.

Засилен контрол върху технологичните компании

През последните години Китай въвежда нови регулации, за да ограничи неконтролираното преди това разширяване на технологичните ѝ гиганти. Миналата година Пекин прие Закон за защита на личните данни и Закон за сигурността на данните, за да определи по-строги правила за това как компаниите обработват данните на потребителите. В началото на тази година CAC, заедно с Министерството на промишлеността и информационните технологии и Държавната администрация за пазарна регулация, въведе новите правила за алгоритмите.

За момента CAC изисква само основна информация от компаниите, но може да потърси повече подробности, за да разследва твърденията за нарушаване на данните, заяви пред Bloomberg Жай Вей, изпълнителен директор на Центъра за изследване на конкурентното право към East China University of Political Science and Law в Шанхай. Съгласно разпоредбите компаниите трябва да предоставят на CAC и непублична информация, включително самооценка на сигурността на алгоритмите, данните, които събират, дали те включват чувствителна биометрична информация или информация за самоличността, както и какви източници на данни се използват за обучение на алгоритмите.

"Информацията, предоставена от компаниите на CAC, със сигурност е много по-подробна от тази, която е публикувана, и включва някои търговски тайни, които не е възможно да бъдат оповестени публично", казва още Жай.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    grogro avatar :-|
    grogro

    Индия е бъдещето. Китай става все по-безинтересен.

    Нередност?
  • 2
    gavril avatar :-|
    Gavril

    Не! Китайски компании ръка в ръка с правителството?! Кажи ми, че не е вярно.

    Нередност?
Нов коментар