Най-големите компании за аутсорсинг: познати, големи и растящи

Увеличението на приходите в секторната класация е средно над 6%, а лидерът "Ентърпрайз сървисис България" е начело за пета поредна година

Изнесените към страната услуги става все по-технологични
Изнесените към страната услуги става все по-технологични
Изнесените към страната услуги става все по-технологични    ©  Цветелина Белутова
Изнесените към страната услуги става все по-технологични    ©  Цветелина Белутова
Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Секторът за изнесени услуги продължава да расте, средно с над 6%.
  • Топ 5 са компании, част от международни групи, като три от тях са били в галактиката на НР.
  • Лидерът "Ентърпрайз сървисис България" е начело за пета поредна година, а най-рентабилна е "Колпойнт Ню Юръп".


Благодарим Ви, че чететете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Статията е част от класацията на "Капитал" "К100: Най-големите компании в България". Достъп до пълната класация имат читателите с абонамент Капитал PRO. Вижте още за бизнес доклада.

Класацията К100 може да бъде закупена в хартиен или в електронен формат тук.
Темата накратко
  • Секторът за изнесени услуги продължава да расте, средно с над 6%.
  • Топ 5 са компании, част от международни групи, като три от тях са били в галактиката на НР.
  • Лидерът "Ентърпрайз сървисис България" е начело за пета поредна година, а най-рентабилна е "Колпойнт Ню Юръп".

Секторът за изнесени услуги излезе успешно от първата си голяма криза през 2020 г. заради пандемията, като отчете увеличение на приходите и бързо успя да трансформира бизнеса си към дистанционна работа. Секторната класация на К100 показва, че тенденцията се запазва и през 2021 г. (някои от големите играчи не предоставиха резултатите си).

Средният растеж в топ 5 е 6%, само един участник отчита по-нисък оборот, а друг - на служителите си. Но като цяло тенденцията е нагоре, което се потвърждава и от данните на браншовата Асоциация за иновации, бизнес услуги и технологии (АИБЕСТ). Според нея секторът за изнесени услуги формира 6.6% от БВП, като ще нарасне до 11.2% до 2024 г., или 6.6 млрд. евро. Само в BPO сегмента (т.е. за изнесени бизнес процеси) заетите са над 77 хил.

Общото между водещите компании в класацията е, че са части от големи международни групи, а три от тях са били или са свързани с бившия гигант Hewlett-Packard. Водещите две компании остават същите за поредна година. Много от представителите в сектора се занимават с най-разнообразни дейности и услуги, които често преминават към технологична поддръжка и дори разработка на софтуер. Така се размиват границите с другата секторна класация на "Капитал" - за най-големите софтуерни компании, в които присъстват представители на IT аутсорсинг сегмента.

Лидер за пета поредна година е "Ентърпрайз сървисис България". Дружеството беше създадено преди шест години след сливането на Hewlett-Packard Enterprise и Computer Sciences Corp., с което се създаде групата DXC Technology. Компанията е наследник на дългогодишния лидер в индустрията "Хюлет-Пакард глоубъл деливъри България сентър". След сделката тук започнаха да работят "Ентърпрайз сървисис България" и българското дружество "Ди Екс Си технолоджи България" (преди "Си Ес Си България") с 460 души персонал. Второто участва в софтуерната класация на "Капитал", но и двете са с краен собственик американската DXC Technology.

"Ентърпрайз сървисис България" остава абсолютен лидер по приходи, макар и да отчита лек спад на оборота с 3% до 252 млн. лв. В същото време печалбата и служителите растат. Компанията се занимава с поддръжка на IT инфраструктура, както и с аутсорсинг на бизнес процеси за клиенти на DXC като покупки, изготвяне на бизнес отчети, управление на проекти и др. Най-големият й пазар е Германия, следван от САЩ, Великобритания и др.

Втора в класацията е "Колпойнт Ню Юръп", която работи под бранда TELUS International Europe, част от канадския телеком TELUS. Тя има три центъра - два в София и един в Пловдив, и е най-големият работодател в сектора с близо 4400 служители през тази година. Поддържа обслужване на десетки езици, а сред клиентите са големи групи като Google, Epic Games, Facebook и др. Българското дружество е и най-рентабилното в сектора с печалба 41.5 млн. лв.

Трета е "Модис България", наследник на "Адеко България", коя пое бизнеса с изнесени услуги на групата ("Адеко" продължи да работи в подбора на персонал и има 860 служители, вероятно на лизинг за клиенти). След като беше лидер по темпове на растеж през миналата година, сега повишението на приходите е "едва" с 16%. В България компанията извършва най-различни услуги: поддръжка на различни езици на IT системи, дистанционно обслужване, инсталиране на софтуер и др. "Модис България" е единствената, която отчита спад на персонала през 2021 г., но през тази година е възстановила броя на служителите си до предишните нива.

Четвърта е друга компания от галактиката на HP - "Хюлет-Пакард глоубъл деливъри България сентър", част от Hewlett Packard Enterprise. След като отчете спад на оборота и служителите през пандемичната 2020 г., през миналата година тя се завръща към растеж. Приходите са нараснали с 12% до 105 млн. лв., а служителите надхвърлят 1600 през тази година. От офисите си в София компанията се занимава с дистанционна поддръжка на IT инфраструктура за клиенти на НРЕ. Най-големите й пазари са Германия, Австрия и Швейцария.

Пета е "Ейч Пи Инк България", която е част от американската HP Inc., която след разделянето на Hewlett-Packard се занимава с производство на компютри и принтери. От България дружеството извършва няколко типа услуги чрез центровете си за обслужване на клиенти: дистанционна поддръжка на компютри за крайни и корпоративни клиенти, поддръжка на принтерни системи и управление на веригата за доставка на резервни части. В тези три дейности са заети над 640 души през тази година. Приходите също растат - с 15% да 67 млн. лв.

Очакванията са, че секторът ще продължи да расте, особено заради нуждата от нови компетенции и технологии. Пример е българската компания "Понтика солюшънс", създадена преди няколко години и вече с 800 служители, 20 млн. приходи и офиси в София, Варна, Бургас и Полша. След време тя може да е новият участник в секторната класация на К100.

Все още няма коментари
Нов коментар