Краят на аферата на Apple с Китай

Ковид-19, разходите и геополитиката карат производителя на iPhone да прави и продава устройствата си на други места

Тим Кук дълго поддържаше добри отношения с китайското правителство, спазвайки изискванията му да премахва приложения и да съхранява данните на китайските потребители на местно ниво, където те са достъпни за властите.
Тим Кук дълго поддържаше добри отношения с китайското правителство, спазвайки изискванията му да премахва приложения и да съхранява данните на китайските потребители на местно ниво, където те са достъпни за властите.
Тим Кук дълго поддържаше добри отношения с китайското правителство, спазвайки изискванията му да премахва приложения и да съхранява данните на китайските потребители на местно ниво, където те са достъпни за властите.
Тим Кук дълго поддържаше добри отношения с китайското правителство, спазвайки изискванията му да премахва приложения и да съхранява данните на китайските потребители на местно ниво, където те са достъпни за властите.

На един прашен участък от оглушителния път от Ченай до Бенгалуру се намират три огромни, анонимни сгради. Вътре, далеч от шума на трафика, е високотехнологично съоръжение, управлявано от тайванския производител Foxconn. На кратко разстояние с автомобил Pegatron, друга тайванска компания, е издигнала огромна нова собствена фабрика. Финландският производител на джаджи Salcomp е установил своята недалеч оттам. По-далеч на запад се намира кампус с площ от 500 акра, управляван от индийския конгломерат Tata. Общото между тези строго охранявани съоръжения е техният клиент: взискателна и потайна американска компания, известна на местно ниво като "плодовата компания".


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

На един прашен участък от оглушителния път от Ченай до Бенгалуру се намират три огромни, анонимни сгради. Вътре, далеч от шума на трафика, е високотехнологично съоръжение, управлявано от тайванския производител Foxconn. На кратко разстояние с автомобил Pegatron, друга тайванска компания, е издигнала огромна нова собствена фабрика. Финландският производител на джаджи Salcomp е установил своята недалеч оттам. По-далеч на запад се намира кампус с площ от 500 акра, управляван от индийския конгломерат Tata. Общото между тези строго охранявани съоръжения е техният клиент: взискателна и потайна американска компания, известна на местно ниво като "плодовата компания".

Нов етап

Разрастването на фабриките в Южна Индия бележи нова глава за най-голямата технологична компания в света. Изключителният успех на Apple през последните две десетилетия - 70 пъти увеличение на приходите, 600 пъти ръст на цената на акциите, пазарна оценка от 2.4 трлн. долара - е отчасти в резултат на големия залог в Китай. Apple заложи на базирани в Китай фабрики, които в момента произвеждат 90% от нейните продукти, и привлече китайските потребители, които за няколко години допринесоха с една четвърт от приходите на компанията. Въпреки това икономически и геополитичски промени принуждават компанията да започне бърза промяна. Оттеглянето ѝ от Китай е голяма промяна за Apple и е емблематично за още по-голяма промяна за световната икономика.

На опаковките на Apple е обявено Designed by Apple in California, но нейните устройства се сглобявят по верига за доставки, която се простира от Амазония до Джъдзян. В центъра се намира Китай, където 150 от най-големите доставчици на Apple управляват заводи. Тим Кук, който беше ръководител на операциите на Apple, преди да стане главен изпълнителен директор през 2011 г., създаде подхода на компанията към договорното производство. Редовен посетител в Китай, Тим Кук поддържаше добри отношения с китайското правителство, спазвайки изискванията му да премахва приложения и да съхранява данните на китайските потребители на местно ниво, където те са достъпни за властите.

В момента се случва промяна. Кук, който не е виждан в Китай от 2019 г., привлича нови партньори. През май той посрещна виетнамския премиер Фам Мин Чинх във футуристичната централа на Apple в Купертино. Следващата година се очаква Apple да открие първия си търговски обект в Индия (чийто премиер Нарендра Моди е фен на златния iPhone).

Двете страни са основните бенефициенти от стратегическата промяна на Apple. През 2017 г. Apple изреди 18 големи доставчици в Индия и Виетнам; миналата година имаше 37. През септември, на фона на много местни овации, Apple започна да произвежда новия си iPhone 14 в Индия, където преди това произвеждаше единствено по-старите си модели. Предходния месец стана ясно, че Apple скоро ще започне да произвежда своите лаптопи MacBook във Виетнам. Някои от новите устройства на компанията показват накъде вървят нещата. Почти половината от слушалките AirPods се произвеждат във Виетнам, а до 2025 г. тази бройка ще достигне две трети, прогнозира JPMorgan Chase. Банката смята, че докато днес по-малко от 5% от продуктите на Apple се произвеждат извън Китай, до 2025 г. този дял ще достигне 25%.

Докато производствената система на Apple се променя, нейните доставчици също се диверсифицират извън Китай. Един груб показател за това е делът на дългосрочните активи, които тайванските фирми за технологичен хардуер и електроника са разположили в Китай. През 2017 г. средният показател беше 43%. Миналата година този дял е спаднал до 31%, показват нашите оценки, базирани на данни на компаниите и Bloomberg.

Причините за промяната

Най-неотложната причина за тези усилия е необходимостта от разпределяне на операционния риск. Преди две десетилетия шивашката промишленост увеличи дейността си извън Китай заради епидемията от SARS, която парализира веригите за доставки. "SARS много ясно показа на всички, които работят в Китай, че е необходима стратегия "Китай+1", каза Доминик Скривън от Dragon Capital, инвестиционна компания, базирана във Виетнам. Ковид изнесе на технологичните компании същия урок. Локдауните в Шанхай през първата половина на тази година временно затвориха фабрика, управлявана от тайванската компания Quanta, за която се смяташе, че произвежда повечето MacBook на Apple. Потребителите трябваше да чакат с месеци. Според Гокул Харихаран от JPMorgan Chase избягването на подобен хаос е "основният двигател" на действията на Apple във веригата за доставки.

Друга причина е ограничаването на разходите. Средната заплата в Китай се е удвоила през последното десетилетие. Според Japan External Trade Organization (JETRO), до 2020 г. работник в китайското производство обикновено изкарва 530 долара, около два пъти повече от работник в Индия или Виетнам. Тромавата инфраструктура в Индия с лоши пътища и ненадеждна електрическа мрежа я възпрепятстваше. Но тя се е подобрила, а индийското правителство подслади сделката със субсидии. Виетнам също така предлага данъчни отстъпки и почивки, както и сделки за свободна търговия, включително скорошна с ЕС. Бюрокрацията относно визите и митниците продължава да бъде неприятна. Но работната етика е подобна на тази в Китай: "Конфуций все още ги вдига от леглото сутрин", заяви един чуждестранен управител във Виетнам.

Apple също така все повече вижда местните жители като потенциални клиенти, особено в Индия, вторият по големина пазар за смартфони в света. Устройствата на Apple са прекалено скъпи за повечето индийци, но това се променя. През юли Apple съобщи, че приходите ѝ в Индия са се увеличи близо два пъти през последното тримесечие на годишна база, задвижвани от "двигателя" на продажбите на iPhone.

Това намалява относителното значение на Китай на потребителския пазар. По време на своя пик през 2015 г. Китай отговаряше за 25% от годишните приходи на Apple, повече от цяла Европа. Оттогава делът ѝ непрекъснато намалява до 19% през тази финансова година. Според думите на Си Цзинпин китайският президент би искал той да спадне още повече. По време на конгреса на Комунистическата партия на 16 октомври той призова за "независимост и сила в областта на науката и технологиите", намеквайки, че чуждестранните вносители могат да се сблъскат с по-силна конкуренция от страна на китайските национални шампиони. Той повтори тази фраза пет пъти.

Това сочи към последната, но може би най-важна причина за промяната на Apple: геополитика. Нарастващото напрежение между Китай и САЩ превръща Китай във все по-неудобно място за правене на бизнес. Повишената политическа чувствителност на Китай доведе до допълнителни търкания на много фронтове. Например се твърди, че това лято Apple е трябвало да поиска от тайванските производители да отбелязват своите продукти с "Made in Chinese Taipei", за да задоволи новия каприз на китайските митнически служители (с риск да разгневи тайванските).

САЩ, на свой ред стават все по-агресивни в съревнованието си с китайската технологична индустрия. На 7 октомври Вашингтон обяви забрана за "американски лица", работещи за някои китайски производители на чипове. Същия ден тя добави 30 китайски компании към списък с "непроверени" фирми, които техните власти не са могли да инспектират. Съобщава се, че Apple е била на път да подпише сделка за закупуване на чипове за памет за iPhone от една такава компания - YMTC, която може да предложи ниски цени отчасти благодарение на субсидия от китайското правителство. Според японския вестник Nikkei след въвеждането на американския експортен контрол тази сделка е била замразена.

Въпросът е дали физическото изнасяне на производството извън Китай ще е достатъчно, за да се избегнат бъдещи ограничения. Дори Apple да произвежда повече от своите устройства извън Китай, тя е не по-малко зависима от китайските компании, за да ги произведе. Китайските производители като Luxshare, Goertek и Wingtech изнасят все по-голям дял от бизнеса на Apple извън китайските граници.

Има съобщения, че Luxshar и Goertek произвеждат AirPods във Виетнам, подпомагани от факта, че някои тайвански конкуренти, като Inventec, са намалили работата си за Apple през последните години. През септември индийските медии обявиха, че правителството може да позволи на някои китайски компании да изградят предприятия в Индия. Делът на китайските компании в производството на електроника за iPhone ще нарасне от 7% тази година до 24% до 2025 г., смята JPMorgan Chase, която прогнозира, че през следващите три години китайските компании ще увеличат дела си в производството на цялата гама продукти на Apple.

Могат ли китайските производители извън Китай да бъдат обект на американските санкции? За момента е малко вероятно, смята Нана Ли от Impax, мениджър на активи. "Не съществуват удобни алтернативни доставчици със същото ниво на опит, ефективност и рентабилност", така че изключването им ще навреди на американските компании, посочва тя. С течение на времето това може да се промени. Страни като Индия и Виетнам желаят да създадат свои собствени доставчици. Съобщава се, че Tata води преговори с тайванската Wistron, за производство на iPhone в Индия. Индийските производители съобщават, че "плодовата компания" дискретно търси местни доставчици.

Предвид посоката на развитие на отношенията между САЩ и Китай, със сигурност е разумно Apple да направи някои странични залози, преди ограниченията да стигнат по-далеч. Китайските компании извън Китай засега са в безопасност, казва един западен инвеститор в Азия. Но "примката се затяга".

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved