Новият брой: Пътят към Шенген
Close

Какво се обърка при Snap, Netflix и Uber

Въпреки повърхностните разлики бизнес моделите на дигиталните любимци стоят върху едни и същи нестабилни основи

Всички техни бизнеси са изправени пред едни и същи основни капани: неуместна вяра в мрежовите ефекти, ниски прагове за достъп и зависимост от чужда платформа.
Всички техни бизнеси са изправени пред едни и същи основни капани: неуместна вяра в мрежовите ефекти, ниски прагове за достъп и зависимост от чужда платформа.
Всички техни бизнеси са изправени пред едни и същи основни капани: неуместна вяра в мрежовите ефекти, ниски прагове за достъп и зависимост от чужда платформа.    ©  Shutterstock
Всички техни бизнеси са изправени пред едни и същи основни капани: неуместна вяра в мрежовите ефекти, ниски прагове за достъп и зависимост от чужда платформа.    ©  Shutterstock
Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Когато Еван Шпигел, шефът на Snap, написа в изтекъл меморандум, че компанията за социални мрежи е била "тежко ударена в лицето от новата икономическа реалност на 2022 г.", той можеше и да опише дигиталните любимци на САЩ като цяло. След многогодишния бичи пазар секторът претърпява рязка корекция. Индексът NASDAQ, който е дом на много потребителски интернет фирми, е спаднал с близо 30% през последните 12 месеца; Dow Jones Industrial Average, който е съставен от по-малко технологични фирми, е спаднал с по-малко от 10%. Доставчикът на данни Crunchbase изчислява, че американските технологични компании са съкратили повече от 45 хил. работни места през тази година.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

За да видите статията, влезте в профила си или се регистрирайте.

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Когато Еван Шпигел, шефът на Snap, написа в изтекъл меморандум, че компанията за социални мрежи е била "тежко ударена в лицето от новата икономическа реалност на 2022 г.", той можеше и да опише дигиталните любимци на САЩ като цяло. След многогодишния бичи пазар секторът претърпява рязка корекция. Индексът NASDAQ, който е дом на много потребителски интернет фирми, е спаднал с близо 30% през последните 12 месеца; Dow Jones Industrial Average, който е съставен от по-малко технологични фирми, е спаднал с по-малко от 10%. Доставчикът на данни Crunchbase изчислява, че американските технологични компании са съкратили повече от 45 хил. работни места през тази година.

Всички техни бизнеси са изправени пред едни и същи основни капани: неуместна вяра в мрежовите ефекти, ниски прагове за достъп и зависимост от чужда платформа. Вината отчасти е на макроикономическата среда. Нарастващата инфлация и увеличаването на вноските по ипотечните кредити карат потребителите да намалят незадължителните разходи - и повечето дигитални предложения не са задължителни. Дори гигантите в бранша, които струват над трилион долара, не са били пощадени, въпреки че продължават да изкарват големи печалби. Alphabet, Amazon, Apple и Microsoft загубиха общо 2 трлн. долара от пазарната си стойност през последните 12 месеца.

Негативна тенденция

Ако си мислите, че положението е зле за технологичните гиганти, помислете си какво е за не толкова големите технологични компании. В частност три бизнес модела, възприети от компаниите, възникнали след краха на "дотком" през 2001 г. - и впоследствие и от инвеститорите - губят скорост: превозвачите (които превозват хора или вещи из градовете), стриймърите (които предлагат музика и телевизия онлайн) и следящите (които изкарват пари, като следят техните потребители и продават ужасяващо добре насочвани реклами).

През последната година компаниите, които олицетворяват тези бизнес модели - Uber и DoorDash; Netflix и Spotify; и Snap и Meta (която зрелищно изпадна от клуба на трилионерите) - загубиха средно две трети от пазарната си капитализация.

И положението може да се влоши. Въпреки че е световен лидер в превоза на пътници, Uber отчете поредното тримесечие с отрицателен свободен паричен поток (средствата, които компаниите генерират след приспадане на капиталовите инвестиции). За 13-годишното си съществуване тя е изразходвала средства на обща стойност 25 млрд. долара, което се равнява на близо половината от сегашната ѝ пазарна оценка. DoorDash, лидерът в доставките на храна, също остава на загуба. Подобно е положението при Spotify (въпреки приличния ръст на приходите) и Snap (в допълнение към рязкото забавяне на продажбите). Netflix - създадена през 90-те години, но стриймър само от 2007 г. - отчита печалба, но ръстът на приходите ѝ е спаднал до 6% на годишна база през третото тримесечие в сравнение с историческата средна стойност от над 20%. Приходите на Meta се свиват вече две поредни тримесечия.

Еднакви капани

На повърхността превозвачите, стриймърите и следящите - и съответно техните проблеми - изглеждат различни. При по-внимателно проучване обаче се оказва, че всички техни бизнеси са изправени пред едни и същи основни капани: неуместна вяра в мрежовите ефекти, ниски прагове за достъп и зависимост от чужда платформа.

Започнете с мрежовите ефектиq или "маховиците" на езика на Силициевата долина - идеята, че стойността на продукта за потребителя нараства с броя на потребителите. След като потребителската мрежа премине определен праг, твърди аргументът, маховикът задвижва самовъзпроизвеждащ се цикъл на растеж. Това също така обяснява защо толкова много стартъпи се стремят към растеж на всяка цена, харчейки милиони, за да придобият все повече клиенти, за да накарат маховикът да се завърти.

Мрежовите ефекти са реални. Но те имат и своите граници. Uber вярваше, че преднината ѝ в превоза на пътници ѝ дава гаранция за богатство, тъй като повече пътници и шофьори ще означава по-малко бездействие и за двете странни, привличайки все повече потребители в неудържим водовъртеж. Вместо това тя се сблъска с намаляваща възвращаемост от мащаба: намаляване на средното време за изчакване от две минути на една ще изисква двойно повече шофьори, въпреки че повечето пътници едва ли ще забележат разликата.

Подобно гладните клиенти на DoorDash не се нуждаят от толкова много индийски ресторанти, от които да избират. Мрежовите ефекти, на които се радват превозвачите, са локални; потребител в Ню Йорк не се интересува от популярността на приложението в Лос Анджелис.

Spotify и Netflix също се опитаха да се възползват от мрежовите ефекти, тъй като множеството данни за навиците за слушане и гледане на подобни потребители обещаваха да предоставят непобедим продукт. Вярата, че богатството от потребителска информация ще даде на Netflix предимство при създаването на съдържание, беше разбита от провали като True Memoirs of an International Assassin, който получи рядко срещаната оценка 0% от публиката в сайта за рецензии Rotten Tomatoes.

За т.нар. следящи - чиито социални мрежи са бизнес с мрежови ефекти парекселанс - притесненията са какво ще се случи, ако маховиците започнат да се въртят в обратна посока. Meta се стресна през четвъртото тримесечие на 2021 г., когато загуби 1 млн. потребители. Тази загуба не се превърна в срив; оттогава компанията е добавила потребители. Следващия път може да няма такъв късмет.

Вторият проблем - ниските прагове за достъп - също изглежда като предполагаемо предимство, което се е превърнало в бедствие. Напредъкът в технологиите, от смартфоните до облачните услуги, позволи на всякакви видове стартъпи, включително превозвачите, стриймърите и следящите, да изградят потребителски софтуер евтино и бързо. Но това означава, че скоро се появиха имитатори и лесните пари им позволиха да предлагат щедри отстъпки, за да изградят бързо минимално необходимия мащаб.

Въпреки че на домашния си пазар Uber се сблъсква само с един реален конкурент при превоза на пътници - Lyft, глобалната ѝ експанзия почти веднага се сблъска с местни съперници като Didi в Китай или Grab и Gojek в Югоизточна Азия. Комбинацията от относително прости продукти и безплатно потребителско изживяване означава, че един нов обрат в социалните медии може да бъде достатъчен, за да може нов претендент да набере скорост - само се опитайте да извадите тийнейджър от TikTok.

Праговете за достъп на стриймърите са по-високи - Netflix и Spotify изразходват много средства, за да създават или лицензират съдържание. Но те не са непреодолими, особено за конкурентите с дълбоки джобове. За да отблъсне предизвикателството на Disney, която харчи общо 30 млрд. долара годишно за съдържание, Netflix също трябва да продължи да харчи около 17 млрд. долара годишно. Подобно на разходите за привличане на клиенти за превозвачите, разходите за съдържание намаляват печалбите на стриймърите. През второто тримесечие на тази година стрийминг услугите на Disney загубиха 1.1 млрд. долара, а компанията заяви, че нейната платформа Disney+ очаква да е на загуба до 2024 г. Големите инвестиции обясняват защо свободният паричен поток на Netflix се равнява на едва 6% от приходите.

Третият недостатък, общ за трите неустойчиви бизнес модела, е зависимостта им от платформи за разпространение, които не са тяхна собственост. Uber и DoorDash плащат сериозни такси за реклама в магазините за приложения на iPhone и Android на Alphabet. Spotify плаща 15% комисиона за абонаменти, закупени от iPhone - данък, който е толкова досаден, че компанията подаде жалба срещу Apple заради него. Netflix избягва комисиона, като принуждава потребителите да се абонират през уеб браузъра си, прехвърляйки раздразнението върху клиента - и вероятно губейки абонаменти.

Най-силно засегнати от липсата на собствени релси са следящите. Тяхната зависимост от дуопола iPhone - Android е екзистенциална заплаха. Новото изискване на Apple потребителите да разрешават на приложенията за iPhone да следят дейността им в други приложения и уебсайтове, ход, който след това беше повторен от Alphabet, може да струва на Meta тази година около 10 млрд. долара пропуснати приходи. Parler - приложение, предпочитано от крайната десница заради либералното си отношение към словесните норми, беше временно отстранено от Apple и Android. Ако американските стожери на националната сигурност, които се притесняват от китайските собственици на TikTok, постигнат своето и принудят Apple и Alphabet да го премахнат от своите магазини за приложения, изгряващата звезда на социалните мрежи може да се окаже в подобна ситуация.

Различните бизнес модели не се сблъскват с еднакъв баланс на предизвикателствата. Превозвачите биха били в по-добра позиция, ако в бранша имаше значими прагове за достъп. Стриймърите може би щяха да успеят да отблъснат новите участници, ако мрежовите ефекти бяха по-силни. Следящите пък бяха в прилично състояние, докато Apple и Alphabet не развалиха купона им. Една нестабилна основа е достатъчно проблемна. Три от тях са бедствие, което предстои да се случи.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bxe16697937831152206 avatar :-|
    kijunen leolanda

    Според мен Netflix няма толкова много добри филми, колкото преди. В момента това са предимно корейски романтични филми.
    https://tunnelrush.co

    Нередност?
Нов коментар