Новият брой:
Служебната президентска република

Amazon прави нов голям залог в здравеопазването

Това може да е най-рискованото ѝ бизнес начинание досега

Бюлетин Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Докато технологичните гиганти се сблъскват с брутално забавяне, те търсят нови области за разрастване. Amazon, която в момента е втората по големина компания в САЩ по приходи, е пример за това. През последното тримесечие на 2022 г. нейните продажби се очаква да нараснат само с 6.7% на годишна база. На 17 ноември Анди Джаси, изпълнителният директор на Amazon, потвърди, че компанията е започнала да съкращава служители и ще уволни още повече през следващата година. Джаси заяви, че това е било най-трудното решение, което е взел, откакто е станал шеф. Но той също отбеляза, че предстоят "големи възможности". Тази, която той изтъкна, е най-големият, най-доходоносният и адски труден бизнес в Америка - здравеопазването.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Докато технологичните гиганти се сблъскват с брутално забавяне, те търсят нови области за разрастване. Amazon, която в момента е втората по големина компания в САЩ по приходи, е пример за това. През последното тримесечие на 2022 г. нейните продажби се очаква да нараснат само с 6.7% на годишна база. На 17 ноември Анди Джаси, изпълнителният директор на Amazon, потвърди, че компанията е започнала да съкращава служители и ще уволни още повече през следващата година. Джаси заяви, че това е било най-трудното решение, което е взел, откакто е станал шеф. Но той също отбеляза, че предстоят "големи възможности". Тази, която той изтъкна, е най-големият, най-доходоносният и адски труден бизнес в Америка - здравеопазването.

Нови амбиции

Много технологични компании имат амбиции в сферата на здравеопазването. Apple наблюдава здравословното състояние през iPhone; Microsoft предлага облачни изчислителни услуги за здравните фирми и Alphabet продава преносими устройства и влага средства в биотехнологични изследвания.

Но Amazon в момента създава най-амбициозното предложение от всички тях. На 15 ноември, два дни преди изявлението на Джаси, тя даде началото на Amazon Clinic, онлайн услуга, действаща в 32 щата, която предлага виртуално здравеопазване за над 20 състояния - от акне до алергии. Amazon описва новата услуга като виртуална витрина, която свързва потребителите с медицински доставчици от трети страни.

Стартът на Amazon Clinic следва обявеното през юли придобиване за 3.9 млрд. долара на One Medical, медицинско заведение за първични грижи, което предлага телездравни услуги и ръководи физически клиники (сделката все още не е приключила). То има 790 хил. членове. Сделката беше ръководена от Нийл Линдзи, преди това отговорен за Prime, абонаментната услуга на Amazon, който заяви, че здравеопазването "е на челно място в списъка на преживяванията, които се нуждаят от преосмисляне".

Още една перла

Тези последни ходове допълват съществуващите активи на Amazon. Нейната гривна Halo, преносимо устройство, което беше пуснато в продажба през 2020 г., следи здравословното състояние на потребителите. През 2018 г. тя купи PillPack за 753 млн. долара - цифрова аптека, която в момента е част от Amazon Pharmacy. Amazon Web Services започна да предлага специфични облачни услуги за компании в областта на здравеопазването и здравните науки през 2021 г.

Навлизането в първичните грижи, жаргон за ролята на традиционния семеен лекар, е голяма стъпка, но притежава очевидна логика. Веригата аптеки Walgreens смята, че размерът на индустрията е 1 трлн. долара годишно. Около половината американци от поколението Z и милениалите нямат лекар за първични грижи и абонатите на One Medical са се увеличили близо двойно от 2019 г. насам. Amazon Clinic ще приема пари в брой за своите услуги, вместо да разчита на кошмарната застрахователна система на Америка, за да възстановява разходите си.

Опитите на Amazon да промени здравеопазването ще бъдат подложени на интензивен контрол.

Компанията залага на това, че първичните грижи ще стават все по-цифрови. И е вероятно да се опита да интегрира тези услуги с други части от предложенията на Amazon в областта на здравеопазването. Новите потребители на Amazon Clinic ще могат да купуват лекарства от Amazon Pharmacy. С времето компанията може да добави функция към гривните Halo, която да напомня на потребителите да приемат лекарства. Също така може да отвори клиники в клонове на Whole Foods, верига супермаркети, която придоби през 2017 г. И може да включи здравеопазването в Prime, който в момента има около 200 млн. членове по целия свят. "Ниско висящият плод е предлагането на отстъпки за членство на абонатите на Prime", казва Даниел Грослайт от банката Citigroup.

Рисковете

Стремежът на Amazon към здравеопазването е съпътстван от някои рискове. Един от тях е, че собствената ѝ история далеч не е безупречна. Тя закрива Amazon Care, която стартира, за да осигурява здравни услуги за собствените си служители. Haven - сътрудничество с Berkshire Hathaway, инвестиционната фирма на Уорън Бъфет, и банката JPMorgan Chase - започна през 2018 г., за да осигури по-евтини здравни услуги за служителите, но се разпадна по-малко от три години по-късно.

Друга опасност е конкуренцията. Съобщава се, че американската верига аптеки CVS е предложила повече от Amazon за Signify Health, голям доставчик на първични грижи, през септември. През октомври Walgreens увеличи дела си в VillageMD с инвестиция 5.2 млрд. долара. JPMorgan наскоро откри собствени центрове за първични грижи. Новото начинание на Amazon ще се конкурира и с фирми като Ro и Hims&Hers, технологични стартъпи, занимаващи се с предоставянето на виртуални здравни грижи.

Накрая Amazon ще трябва да се пребори с регулаторите. Федералната търговска комисия, която следи изкъсо тръстовете, разследва сделката с One Medical. Придобиването и стартът на Amazon Clinic ще повдигнат въпроси на кого трябва да бъде позволено да съхранява чувствителни здравни данни. Amazon е заявила: "Оставаме фокусирани върху важната мисия да защитаваме здравната информация на клиентите." Може да се наложи компанията да създаде здрави защитни стени, за да отдели клиентската информация, съхранявана от клиниките, от тази, събирана чрез други продукти и услуги. Но потвърждаването на опасенията, свързани със защитата на личните данни, може да унищожи много от възможностите за споделяне на данни, които Amazon умело използва в останалата част от бизнеса си.

Опитите на Amazon да промени здравеопазването ще бъдат подложени на интензивен контрол. Въпреки това би трябвало да има позитивен ефект върху здравеопазването в САЩ. Опитът ѝ да удовлетворява клиентите си, като същевременно генерира изключително малки маржове, може да подобри първичните грижи и да принуди другите доставчици да подобрят дейността си. Също така може да накара други технологични гиганти да направят повече, за да повлияят на здравеопазването. Всичко това може да е лекарството, от което американската здравна система и мандатът на Джаси като шеф на Amazon спешно се нуждаят.

2022, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Все още няма коментари
Нов коментар