Новият брой:
Образованието: Лунната мисия на България

Кристина Иванова: TELUS не блокира профили за клиенти

Вицепрезидентът "Операции" в TELUS International пред "Капитал" за казуса с BIRD и модерацията на Facebook

"Нито TELUS International, нито която и да било компания в тази индустрия взима или може да взима решения за прилагането на правилата на който и да било клиент", казва Кристина Иванова
"Нито TELUS International, нито която и да било компания в тази индустрия взима или може да взима решения за прилагането на правилата на който и да било клиент", казва Кристина Иванова
"Нито TELUS International, нито която и да било компания в тази индустрия взима или може да взима решения за прилагането на правилата на който и да било клиент", казва Кристина Иванова    ©  Цветелина Белутова
"Нито TELUS International, нито която и да било компания в тази индустрия взима или може да взима решения за прилагането на правилата на който и да било клиент", казва Кристина Иванова    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Кристина Иванова е директор за България и вицепрезидент "Операции" на TELUS International за Европа. Отговаря за операциите на компанията в 17 страни от континента, които обслужват пазари в целия свят. Част е от екипа на TELUS International от 16 години, през които е заемала различни ръководни позиции, свързани с управлението на оперативните екипи и достигане на най-високо ниво при обслужване на клиенти. Част е и от управителния съвет на фондацията на TELUS International в България, която подкрепя каузи в сферите на образование, здравеопазване и околна среда. Общо в България TELUS International има 4500 служители, а глобално - близо 70 хил. в 28 страни.

"Капитал" разговаря с нея, след като медията BIRD публикува във Facebook страницата си обвинения към компанията заради модерацията на Facebook, заедно с лични профили на служители на компанията и ултиматум към тях да станат "информатори" или да се "срещнат с народната любов". Повече по темата можете да прочетете в статията "Случаят с BIRD и Telus: Модерацията на Facebook е счупена, но моля, без линчове".

Повод за разговора е информацията, че част от процеса на модерация в постовете на български във Facebook се извършва от служители на Telus, вероятно в друга държава с голяма българска емигрантска общност. Тяхната работа не включва взимането на финални решения, а поставянето на оценките, въз основа на които се взимат решенията за модерация.

Преди да се появи публикацията на BIRD, те свързвали ли са се по някакъв начин с вас?

Това е първият ни досег с тази организация. За нас това беше абсолютно изненадваща публикация. Всеки, който е искал да зададе своите въпроси и да разбере какво прави TELUS International е имал тази възможност. Според мен, тук трябва първо да се обясни какво представлява аутсорсинг индустрията в България. Аутсорсингът означава, че по света има други компании, които са специалисти в техния бизнес - производители на коли, на игри, на каквото се сетите. Те изнасят към компании като нашата част от услугите си - може да е поддръжка, може да е счетоводство, може да са човешки ресурси. Това сме ние. И бихме се радвали да отговорим на всякакви въпроси, свързани с това как функционира аутсорсинг индустрията.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Кристина Иванова е директор за България и вицепрезидент "Операции" на TELUS International за Европа. Отговаря за операциите на компанията в 17 страни от континента, които обслужват пазари в целия свят. Част е от екипа на TELUS International от 16 години, през които е заемала различни ръководни позиции, свързани с управлението на оперативните екипи и достигане на най-високо ниво при обслужване на клиенти. Част е и от управителния съвет на фондацията на TELUS International в България, която подкрепя каузи в сферите на образование, здравеопазване и околна среда. Общо в България TELUS International има 4500 служители, а глобално - близо 70 хил. в 28 страни.

"Капитал" разговаря с нея, след като медията BIRD публикува във Facebook страницата си обвинения към компанията заради модерацията на Facebook, заедно с лични профили на служители на компанията и ултиматум към тях да станат "информатори" или да се "срещнат с народната любов". Повече по темата можете да прочетете в статията "Случаят с BIRD и Telus: Модерацията на Facebook е счупена, но моля, без линчове".

Повод за разговора е информацията, че част от процеса на модерация в постовете на български във Facebook се извършва от служители на Telus, вероятно в друга държава с голяма българска емигрантска общност. Тяхната работа не включва взимането на финални решения, а поставянето на оценките, въз основа на които се взимат решенията за модерация.

Преди да се появи публикацията на BIRD, те свързвали ли са се по някакъв начин с вас?

Това е първият ни досег с тази организация. За нас това беше абсолютно изненадваща публикация. Всеки, който е искал да зададе своите въпроси и да разбере какво прави TELUS International е имал тази възможност. Според мен, тук трябва първо да се обясни какво представлява аутсорсинг индустрията в България. Аутсорсингът означава, че по света има други компании, които са специалисти в техния бизнес - производители на коли, на игри, на каквото се сетите. Те изнасят към компании като нашата част от услугите си - може да е поддръжка, може да е счетоводство, може да са човешки ресурси. Това сме ние. И бихме се радвали да отговорим на всякакви въпроси, свързани с това как функционира аутсорсинг индустрията.

Каква беше вашата реакция, когато прочетохте публикацията?

- Аз исках и все още искам да направим един разговор, който да стъпва на истина и факти. Тази публикация стъпва на едни изцяло неверни твърдения - неща, които някой някъде е решил и просто е казал. Това не ги прави нито истина, нито факти. Имаше твърдение, че ние блокираме профили, което е изключително невярно твърдение. Ние нямаме дори техническа възможност да правим нещо такова. Имаше твърдение, че всички в тази компания работим на български език, което е изключително невярно твърдение.

Ако позволите, да се върна на аутсорсинг индустрията - тя се развива толкова успешно в България не заради друго, а защото тук има много хора, които говорят чужди езици. Нито една глобална организация или компания не идва в България, за да търси поддръжка на български език. Това се случва заради отличното владеене на чужди езици в България. От общо 4500 души, които работят в момента в TELUS International в България, точно 86 работят на български език. От тях 48 са на пълен работен ден. Тези 48 души работят различни неща за седем различни компании. На нас българският език не ни е основен като целева група клиенти.

Това са изключително неверни твърдения. Имаше твърдение, че правим руска пропаганда. Ами какво да ви кажа - категорично се разграничаваме от подобно твърдение. Нито сме обвързани с руското правителство, нито с което и да било друго правителство по света. Ние сме абсолютно независима, публично търгувана компания.

Също така по никакъв начин не сме представителство на нито една компания, с която имаме сключен търговски договор. Ние имаме над 50 клиента и не сме представителство на нито един от тях. Не сме тяхно звено, не сме поделение, не сме представителство. Ние имаме търговски договори с тях за услугите, изнесени към нас.

Друго невярно твърдение - че "Колпойнт Ню Юръп" ЕАД няма нищо общо с TELUS International. Едната фирма аутсорсвала на другата. Това не знам как да го коментирам, защото ние сме една и съща фирма. Юридическото дружество "Колпойнт Ню Юръп" ЕАД е собственост на TELUS International. Това е една и съща компания. Всеки човек, който иска да го провери, може да го направи - отваря Търговския регистър и вижда датата на придобиването, 2016 г., сделка за 100% от капитала. Няма как да се твърди, че TELUS International аутсорсва услуги към някаква друга компания, "Колпойнт Ню Юръп". И някой казва "а какво казва канадската компания" - ами ние сме канадската компания. Това е едно и също нещо. Юридическото лице е "Колпойнт Ню Юръп", търговската марка е TELUS International. Това не е начин на извършване на дейност, непознат за България или нещо, което да е неразбираемо.

За нас, канадската компания, това е недопустимо. Лични данни на наши служители да се изкарват със заплахата "или ни ставате информатори, или ще срещнете народната любов".

Имаше още едно твърдение: че сте получавали финансиране от държавата по времето на третото правителство на Бойко Борисов. Вярно ли е то?

- Не. Също погрешно е схващането, че всяко едно плащане на държавата е по Закона за обществените поръчки. Въпросното плащане е напълно легитимно и то е извършено по Закона за стимулиране на инвестициите. Ние сме инвеститор клас А, има официално запитване към Министерството на икономиката и индустрията, които също потвърждават официално, че сме кандидатствали за възстановяване на осигурителни плащания, които са одобрени и са направени съответните преводи. Преведените суми са на обща стойност 1.4 млн. лв. - възстановени осигуровки заради държавната политика за стимулиране на инвестициите. Това може да се провери в министерството. Ако се търсеше истината, този въпрос можеше да бъде зададен към тях. Няма значение кое правителство е било на власт и коя е компанията. Има редица други компании, които са се възползвали от тази същата програма. В това няма нищо лошо - държавата стимулира инвестиции.

Имаше ли реакция от централата в Канада?

- Да, изненада. Може би от разстоянието и различната култура, но на първо време беше изненада как е възможно такова нещо и как е възможно толкова много невярна информация да бъде публикувана от журналисти в България, без никой да провери дори общодостъпната такава. Дали "Колпойнт" е TELUS, това е напълно проверимо. Изненадаха се, но от централата застанаха зад нас напълно и се опитваме да разрешим тази ситуация по най-благоприятния начин. Подкрепата е най-вече за нашите служители, които понасят негативите на тази история.

Имаше ли реакция от страна на Meta, т.е. Facebook?

- Вярвам, че всеки следи какво се случва в България, всеки следи, когато името му бъде споменато, така че да е наясно какво се случва. Дали ще има тяхна реакция, това не зависи от нас. Няма как да се очаква, че в качеството си на партньори на нашите клиенти, бихме отговорили от името на когото и да било.

От общия брой служители на TELUS International в България, колко от тях работят по проекти за Facebook?

- Единственото, което можем да споделим е публичната информация, която беше обявена още при подписването на договора ни през 2019 г. (б.а. - 150 души). Но още веднъж искам да подчертая, че това е само един от нашите 50 клиента в България и по брой служители изобщо не е най-големият.

Как става обучаването на служителите по проекта за Facebook?

- За всеки един клиент обучението се прави изцяло по негови изисквания. За нито един наш клиент не си самоизмисляме как служителите да бъдат обучени, нито си ги самообучаваме - винаги клиентът, с който започваме да работим, има представители, които обучават първите групи, задават ясните правила, политиките и стандартите, по които да работят после хората. Следи се за качеството при всеки един проект, всеки един клиент.

В друга индустрия, на видео игрите, има постоянни ъпдейти, новости, промени в правилата. Клиентите ни ги дават, те обучават после трейнъри и накрая те обучават служителите. Няма такова нещо като спиране на този процес, това е постоянно. Затова и понякога се говори не за аутсорсинг, а за "индустрия на знанието" - не за да се хвалим или да си слагаме сами такива етикети, а защото това наистина е индустрия на постоянно променящи се правила и изисквания и развитие на служителите.

Взима ли TЕLUS International решения, свързани с модерацията на Facebook?

- Нито TELUS International, нито която и да било компания в тази индустрия взима или може да взима решения за прилагането на правилата на който и да било клиент. Това няма как да се случи. Ние имаме много строги търговски договори, където е ясно описано какви са нашите права и задължения. Дали ще се промени или подобри някой процес, политика, нещо друго - нищо от това не зависи от компанията, която прави поддръжката. Ако в една игра фирмата-разработчик направи човече, което скача и прави розова звездичка, но в играта това не се случва, потребителите пишат на поддръжката и ние съобщаваме на клиента, но ние не можем да променим начина, по който скача човечето и цвета на звездичката. Това зависи от компанията-разработчик на играта.

Одитира ли Meta качеството на модерацията?

- Постоянно. Непрекъснато всеки един клиент одитира работата на служителите ни. И ако ние не си изпълнявахме договорите или не си вършехме работата качествено, нямаше да имаме клиенти от 2006, 2007 г., или в случая - 2019 г. Част от имиджа ни е изграден точно върху качеството, което предоставяме и се вижда от всеки краен потребител. Ние всяка година получаваме награди за най-добра поддръжка на този или онзи клиент. Това няма как да се случва, ако ние не си вършим работата.

Meta някога оплаквала ли се е от проблем с модерацията?

- Ние не можем да говорим вместо нито един от нашите клиенти. Нашите правомощия са от тук до тук. Това, което можем да попитаме, е логичният въпрос: при положение че конкуренцията при аутсорсинга е толкова голяма, защо един клиент би стоял при компания, от която е недоволен? Тук си говорим за технологични гиганти, с които всяка една компания иска да работи. Всеки би направил всичко, за да работи с тях. Конкуренцията е огромна, а специално за тези компании - те просто са най-големите, най-желаните в света.

Имаше ли притеснения и оплаквания от ваши служители?

- Да. Хората много се притесниха. На снимките имаше бивши и настоящи служители. Аз, да ви кажа, се гордея, че работя в TЕLUS International от 16 години. Защото имаше и такива неща в публикацията - "вас трябва да ви е срам, станете ни информатори". Има хора, които работят тук не само заради заплатата, а и защото ние се опитваме да правим нещо в България, да подобряваме България. Тази година имахме кауза подобряване на биоразнообразието. Засаждали сме дървета, ремонтирали сме училища. Аз не се притеснявам от това, напротив, гордея се. И когато излезе нещо такова, то ражда страх. Какво значи "елате да видите народната любов"? Какво нередно правим ние, за да ни е страх? Ние работим, изпълняваме си трудовите и търговските договори, за да се развиваме в тази държава. Да осигуряваме работни места в тази държава - за хора, които знаят езици, които са умни и мотивирани. За да не заминат те в първия възможен момент за чужбина. Вместо това, с такива истории, компании като нас се чудят какво правят тук. Това са 4500 души и на тях ти им казваш "стани ни информатор или се срещни с народната любов".

Следва ли нещо за вас от историята?

- Това, което правим и това, което следва, е да се погрижим за нашите служители по всякакъв начин, за да се чувстват те сигурни и спокойни. Продължаваме да работим по начина, по който винаги сме работили и в посока да разясним как работи аутсорсинг индустрията.

Заглавието е променено по молба на TЕLUS International, които по договор нямат право да споменават име на клиент

27 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    krus avatar :-|
    Das Territorium
    • - 4
    • + 21

    Каката знае!
    Знае кой и къде е заровил кучето, което осмърдява българския Facebook, но тъй като кучето очевидно не е заровено в България, а атаката на BIRD беше насочена само към българското поделение на TELUS International, то каката съвсем искрено (и фактологически вярно) заявява, че българския офис е чист като сълза на сърна.

    Нередност?
  • 2
    nikb avatar :-|
    NikB
    • - 3
    • + 24

    Да, каката отговаря, че Телус не модерира, а на следващия въпрос казва, че модерира добре. Интервюто е беззъбо, сякаш правено с писмени въпроси и отговори, без уточняващи и допълващи въпроси. Това показва отношениети на Телус към потребителите.

    Нередност?
  • русороби вън
    • - 2
    • + 10

    Много хубаво лъже каката. Явно очевидните пристрастия в модерацията са си напълно нормални, доообре

    Нередност?
  • 4
    yp123 avatar :-?
    yp123
    • - 2
    • + 25

    Капитал - изключително слабо интервю. Даже по-скоро прилича на корпоративен press release, отколкото на интервю. Каката е много обидчива, но реално не отговаря на нито един въпрос по същество... Само разбрахме, че садят дървета. Аз съм прост човек и искам прости отговори .. как става така, че при докладван коментар, и тук цитирам "за украинците само ковчези", повече от 1 седмица няма решение, коментарът си стои, а човекът продължава да бълва любов в същия дух.

    Нередност?
  • 5
    skydiver avatar :-|
    Skydiver
    • - 13
    • + 5

    До коментар [#4] от "yp123":

    Жената е отговорила толкова конкретно, колкото е уместно. Този въпрос е все едно да отидеш до някой строителен работник който е нает да излива асфалт на участък на Хемус и да го питаш "ей, боклук, къде са парите които Бойко открадна". Работника нито знае, нито му е работа да знае.
    Който си мисли че е различно не разбира как работи аутсорсинг индустрията - работата на Телус е да пуснат обява за ИТ служител, да го наемат, и да го предложат на Фейсбук като потенциален служител. Тези компании реално са обикновени посредници които нямат никакъв контрол как клиента иска да ползва служителите им, стига да е в рамките на длъжностната им характеристика.

    Нередност?
  • 6
    hey.ya1 avatar :-?
    heyya
    • + 15

    Много прост въпрос, който обаче липсва.
    Ако един български потребител на ФБ се оплаче от реч на омразата в даден пост, каква е ролята на Телус?

    Нередност?
  • 7
    popopo avatar :-P
    popopo
    • + 12

    Каква информация получихме от това интервю, никаква.
    Ние не искаме да знаем какво е аусорсинг индустрията.
    Разбрахме, че техния клиент е много доволен от тях.
    Но проблемите от тяхната работа / дори извършвана от техни колеги в други държави / са много и значителни.

    Нередност?
  • 8
    alexpetrov avatar :-|
    alexpetrov
    • + 7

    еничъри - спомняте ли си я тая дума, на мен много ми харесва.

    Нередност?
  • 9
    georgi72 avatar :-|
    Viva la Evolution
    • - 1
    • + 13

    Днес ясно ги видяхме, колко са "прозрачни" и готови да дават отговори!
    Изгониха сдружение Боец, по най-безцеремонен начин. Съмненията, че Телус обслужва интересите на Кремъл и подопечните му български корупционери стават все по-железобетонни.

    Нередност?
  • 10
    yp123 avatar :-|
    yp123
    • - 1
    • + 2

    До коментар [#5] от "Skydiver":

    Не е точно така, доколкото работникът на магистралата прави това, което му кажат - "отиваш и изливаш "този" бетон" и той няма никаква свобода на действие. На Телус им се казва - това са нашите правила, те се прилагат по този и този начин, работете ги. Абсолютно същия коментар на английски щеше да бъде премахнат на момента, а профилът на човекът разпространяващ омраза щеше да бъде блокиран. Това е 100% сигурно особено в такива еднозначни случаи. Къде е разликата? Правилата са същите и теоретично би трябвало да се прилагат по същия начин. Ако не се прилагат по същия начин, значи някъде, нещо е счупено. Ако те прилагат правилата на Мета, така както са зададени, нека да обясни, къде се чупи връзката... ако няма да обяснява, да кажат "без коментар" и да не говорят как садят дървета... някак е несериозно. Няма някакви по-различни правила за България, където езикът на омразата е по-приемлив, щот' ние така си говорим по принцип и призивите да насилие са ок и си е традиция на някой като те изнерви да му отпереш една.

    Нередност?
Нов коментар