Възходът на суперприложението
Надпреварата за създаване на универсална платформа се разгорещява
Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Отегчен ли е вече Илън Мъск от градския площад? Месец след като приключи придобиването на Twitter, визионерският му поглед, изглежда, е насочен към целия град. Мъск иска да изгради суперприложение. Без значение дали ще се казва Twitter 2.0, The everything app или X, плановете му все още са супернеясни. Поредица от слайдове, несъдържащи почти никаква информация, публикувани в Twitter на 26 ноември, не помогнаха да хвърлят светлина върху намеренията му. Възхитителните препратки към WeChat на Tencent предоставят някои подсказки - по-рано тази година Мъск описа китайското суперприложение като "Twitter плюс PayPal, плюс цял куп други неща и всичко това, събрано в едно с всъщност страхотен интерфейс". Това, което е ясно, е, че Мъск ще се сблъска с препятствия по пътя си.
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеОтегчен ли е вече Илън Мъск от градския площад? Месец след като приключи придобиването на Twitter, визионерският му поглед, изглежда, е насочен към целия град. Мъск иска да изгради суперприложение. Без значение дали ще се казва Twitter 2.0, The everything app или X, плановете му все още са супернеясни. Поредица от слайдове, несъдържащи почти никаква информация, публикувани в Twitter на 26 ноември, не помогнаха да хвърлят светлина върху намеренията му. Възхитителните препратки към WeChat на Tencent предоставят някои подсказки - по-рано тази година Мъск описа китайското суперприложение като "Twitter плюс PayPal, плюс цял куп други неща и всичко това, събрано в едно с всъщност страхотен интерфейс". Това, което е ясно, е, че Мъск ще се сблъска с препятствия по пътя си.
Разрастване
Суперприложение на Twitter ще се присъедини към разрастващ се сектор. Стартирано през 2011 г., WeChat яхна вълната на китайското възприемане на смартфони. Днес то се слави с 1.3 млрд. потребители и зашеметяващо разпространение. Добавянето на възможност за разплащане, електронна търговия и игри към платформата за съобщения направи приложението изключително популярно. Добавянето на "минипрограми", милиони приложения от трети страни, които съществуват в рамките на WeChat, през 2017 г. затвърди платформата като реалната операционна система на китайския интернет. Не липсват суперприложения и в други развиващи се страни. В Югоизточна Азия Grab се конкурира с GoTo, създадено от обединението между Gojek, гигант при услугите за превози, и Tokopedia, онлайн пазар. И двете са загубили над половината от пазарната си стойност през тази година, но концепцията остава устойчива. Дотолкова, че най-богатият човек в Индия, Гаутам Адани, наскоро заяви, че също планира да се присъедини към този модел.
Идеята не е нова. От години амбициите за суперприложение са били основна част от шумните презентации на ръководството на американските компании. Дори Walmart обяви планове да разработи едно. Повечето предполагаха включването на възможно най-много тясно свързани услуги в едно приложение. Гигантът в платежните услуги PayPal и компанията за превоз и доставки Uber се опитаха да изградят по-тесни секторни шампиони, а не еквиваленти на WeChat. Тези ограничения невинаги са били самоналожени.
Инвеститорите се противопоставяха на опитите съществено да се разширят пределите. Когато миналата година се разбраха подробности относно преговорите на PayPal да направи удар за 45 млрд. долара в електронната търговия чрез закупуването на Pinterest, акциите на компанията се сринаха и обсъжданията бързо бяха преустановени. Днес подобни действия за изграждане на конгломерати ще бъдат дори по-малко приемливи за акционерите. Мъск, който отписа Twitter от борсата, няма да има публични инвеститори, опитващи се да му подрежат крилата, но ще се сблъска с по-фундаментални предизвикателства, ако сериозно желае да преследва стратегия за суперприложение.
Пречките пред подобни начинания
Най-голямата пречка пред суперприложенията са, очаквано, магазините за приложения. Apple, която произвежда над половината от американските смартфони, е настоящият "пазач" в очите на страната. Тя ревностно пази тази позиция и има основателна причина. Не е оповестен общият размер на таксите, които събира от магазина си за приложения, но се смята, че те представляват голяма част от сегмента на услугите с приходи 78 млрд. долара годишно. Тази инфраструктура, включително изключително успешна дейност в областта на разплащанията след пускането на Apple Pay през 2014 г., е най-близкото нещо до истинско суперприложение в Америка.
Мъск вече е ударил главата си в тавана. През ноември той използва спор относно рекламирането на Apple в сайта си, за да се оплаче от таксите, които Apple прибира от приложенията, извършващи дейност в нейната екосистема ("скрит 30% данък", както се изрази той). Мъск не е първият магнат, който се оплаква от това облагане, но то ще бъде особено нежелан натиск върху маржовете на новия абонаментен модел на Twitter. След като се срещна с Тим Кук, шефа на Apple, в централата на компанията в Купертино, Мъск си отиде умиротворен.
Но този спор едва ли ще е последен, ако Мъск осъществи плановете си - всеки опит за разширяване на Twitter с цел интегриране на система за разплащания или създаване на платформа за "минипрограми", които да се разпространяват в рамките на приложението, би разпалил по-основен конфликт. Това обаче е битка, която Мъск най-вероятно ще загуби. Twitter ще трябва да е много по-голям, преди да може да започне да дава нареждания на създателите на правила. И обратното, трудно е да си представим, че потребителите на WeChat ще се откажат от приложението, ако то бъде премахнато от телефоните на Apple в Китай.
По-големите платформи са по-способни да се превърнат в суперприложения и да се противопоставят на Apple. Според новинарския сайт The Information Microsoft е обмислял изграждането на свое суперприложение, платформа, обединяваща пазаруване, съобщения и интернет търсене, която ще навлезе още по-дълбоко в портфейлите на потребителите, тъй като бизнес клиентите ѝ намаляват разходите си. Може би Meta ще успее да се справи с предизвикателството, дори когато инвеститорите изискват спиране на амбициите ѝ за метавселената, чиято логика вероятно е била поначало да се заобиколи екосистемата на Apple. Компанията - майка на Facebook, е започнала да интегрира собствеността си в социалните мрежи, а WhatsApp, услугата за съобщения, въвежда платежни услуги в Индия и Бразилия. Консолидацията на подобно обширно владение вероятно ще бъде по-бърз път към успех при суперприложенията, отколкото органичният подход, който Мъск ще трябва да поеме, имайки предвид тежкото дългово бреме на фирмата му.
Вярвайте в мен
Друго препятствие е доверието. Концентрацията, залегнала в модела на суперприложенията, изисква доверие от регулаторите, потребителите и разработчиците, които избират да извършват дейността си в рамките на платформата. Регулаторните органи може да приветстват иконоборческия подход на Мъск към технологичните гиганти и създаването на още една голяма платформа. Потребителите ще бъдат по-трудни за спечелване. От всички потенциални стълбове на дигиталния живот Twitter на Мъск не е убедителна перспектива - той не е нито толкова обширен, колкото Meta, нито толкова стабилен, колкото Microsoft.
Убеждаването на фирмите да си партнират с Twitter или да участват в някоя платформа за "минипрограми", която Мъск може да създаде, може да се окаже още по-трудно. Покупката на Twitter от Мъск досега е съпроводена с много драма и хаотични политики, което за кратко изплаши големите рекламодатели. Ако Мъск иска да направи прехода от нарушител на правила към техен създател, той ще трябва да се справи както с бизнес предизвикателствата пред амбициите си за суперприложение, така и с очакванията за това какво би могъл да направи като негов шеф.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.