Най-динамичната IT компания за 2021 г. NitroPack: Бързи сайтове, по-бърз растеж

NitroPack, която разработва продукт за ускоряване на сайтове, е най-динамичната технологична компания в България за 2021 г. с 458% ръст на приходите

Деян Георгиев, Симеон Тотев и Ивайло Христов управляват бизнес и техническите процеси в компанията по време на бурен растеж
Деян Георгиев, Симеон Тотев и Ивайло Христов управляват бизнес и техническите процеси в компанията по време на бурен растеж
Деян Георгиев, Симеон Тотев и Ивайло Христов управляват бизнес и техническите процеси в компанията по време на бурен растеж    ©  Цветелина Белутова
Деян Георгиев, Симеон Тотев и Ивайло Христов управляват бизнес и техническите процеси в компанията по време на бурен растеж    ©  Цветелина Белутова
Темата накратко
  • NitroPack е най-бързо растящата технологична компания в България за 2021 г.
  • Компанията разработва продукт за ускоряване на скоростта на сайтове.
  • Приходите за миналата година растат с 458% до 5.17 млн. лв.

Визитка

Компания: "НитроПак"

Сектор: IT, ускорение на интернет сайтове

Създадена: 2018 г.

Собственици: Михаил Стойчев и Георги Петров (88%), Eleven (10%), Ивайло Христов (2%)

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • NitroPack е най-бързо растящата технологична компания в България за 2021 г.
  • Компанията разработва продукт за ускоряване на скоростта на сайтове.
  • Приходите за миналата година растат с 458% до 5.17 млн. лв.

Визитка

Компания: "НитроПак"

Сектор: IT, ускорение на интернет сайтове

Създадена: 2018 г.

Собственици: Михаил Стойчев и Георги Петров (88%), Eleven (10%), Ивайло Христов (2%)

Бизнесът на NitroPack е буквално "скорост", затова звучи логично, че именно стартъпът за оптимизиране на уебстраници е най-бързо растящата технологична компания за 2021 г. През последната година приходите на дружеството "НитроПак" са нараснали с 458%, скок с 927 хил. лв. през 2020 г. до 5.17 млн. лв. през 2021 г. Конкуренцията дори не е близо - класираните на второ място български дружества на Flips и Payhawk са със съответно с 288 и 267%. Освен всичко друго скоростта явно е и печеливш бизнес, защото през 2021 г. печалбата на NitroPack се е увеличила над 27 пъти, от 41 хил. лв. до 1.19 млн. лв.

NitroPack разработва едноименен продукт, който оптимизира скоростта на зареждане на даден уебсайт, като премахва ненужни части от кода, приоритизира зареждането на отделните елементи, използва физически по-близки сървъри за визуализирането на по-тежки неща и др. Според екипа на компанията особено важно е, че NitroPack не е продукт, който трябва да бъде инсталиран от професионалисти, а напротив - бързо и удобно решение, което всеки може да сложи на сайта си без външна помощ.

"Миналата година имахме перфектното съчетание между правилния продукт, който решава проблем в правилното време. Изключително много хора онлайн, изключително много хора вкъщи. Консумира се много повече, електронната търговия порасна значително. И ние се оказахме там, където трябва, с бърз и лесен продукт", казва Деян Георгиев, изпълнителен директор на NitroPack.

Георгиев бе изпълнителен директор на компанията по време на интервюто с "Капитал". По-късно през годината начело на NitroPack, като съизпълнителни директори, влязоха основните акционери Михаил Стойчев и Георги Петров.

Причината за този ръст не е само в пандемията, която захрани ръста на електронната търговия през 2021 г., макар основните клиенти на NitroPack да са именно търговци в платформи като OpenCart и WordPress. Друг голям фактор е, че през 2021 г. Google започва инициативата си Core Web Vitals, или с други думи, стандартизирани измерители за скоростта на сайт - точно това, което прави продукта на NitroPack. Допълнително скоростта на сайтовете вече е и фактор при подреждането на страници в Google, което косвено вкарва NitroPack в SEO бизнеса.

Зад NitroPack - познати лица

NitroPack се ражда като идея за продукт още през 2012 г., но реално се превръща в компания през 2018 г. Съоснована е от четирима души - Ивайло Христов, Симеон Тотев, Михаил Стойчев и Георги Петров. Стойчев и Петров и са известни предимно с другата си компания, SMSBump, която в началото на 2020 г. беше продадена за над 37 млн. долара на американската Yotpo. Самата Yotpo към днешна дата вече е еднорог, т.е. стартъп, оценен на над 1 млрд. долара.

Стойчев и Петров са собственици на 88% от капитала на дружеството "НитроПак". Ивайло Христов е собственик на 2%, а останалите 10% са във фонда за рискови инвестиции Eleven, който инвестира в компанията 100 хил. евро още в първата година като отделен бизнес. Деян Георгиев се присъединява като изпълнителен директор през 2019 г. и ще продължи да бъде част от NitroPack и след смяната на позицията изпълнителен директор.

"NitroPack започва, след като преди 10 години един бранд за електронна търговия в Близкия изток търси решение на своя проблем - не могат да конвертират посещения в продажби. Проблемът, оказва се, е в сайта - той е бавен и това много наранява продажбите. Тогава екипът вижда възможност услугата да забързаш един сайт да се превърне в продукт", казва Георгиев. След няколко години концепцията е валидирана дотолкова, че да се превърне в компания, като и до момента Георгиев казва, че "много голяма част от кода е излязъл от четирите ръце на Ивайло и Симеон".

Подходът на NitroPack е нестандартен, защото обичайно оптимизирането на сайтове е услуга, а не продукт. В случая на българския стартъп той е по-скоро хибрид: NitroPack разработва продукт, но клиентите плащат на абонаментен план, който осигурява, че техният сайт винаги ще бъде с висока скорост и ще получи веднага всички нововъведения по платформата.

"Ти си плащаш за абонамент, който се грижи за сайта ти, което ние намираме за много смислено. Защото винаги ще има промени, по-бързи мрежи, по-нови устройства, тоест винаги ще има какво да се прави. Повече изображения, повече видеа. Не е достъпно за повечето клиенти да се занимават постоянно с това", казва още Георгиев.

Подходът, насоката към платформи за електронни магазини и ускорената дигитализация през 2021 г. водят до това в продължение на няколко седмици през годината NitroPack да добавя по 2 хил. нови сайта на ден като клиенти. Георгиев казва, че краят на пандемията е бил особено силен период, като в момента общият брой сайтове по света, които ползват NitroPack, са над 140 хил. За сравнение - година по-рано, когато Георгиев и екипът се срещат за пръв път с "Капитал", броят на сайтовете е 60 хил.

Абонаментните планове са различни според натовареността на сайтовете. Цените на основните планове са съответно 21, 51 и 176 долара на месец (в зависимост дали сайтът се посещава от 50 хил. или от над 1 млн. души), но Георгиев добавя, че има и специални планове за агенции, хостинг компании, големи брандове с много сайтове и др.

От видеото до шрифта

NitroPack вече е оптимизирал голяма част от възможното да се оптимизира по сайтове, което води до логичния въпрос има ли момент, в който вече няма да има какво да се подобрява. Краткият отговор е не. Когато се оптимизират снимките, видеата и темите, т.е. най-тежките елементи от един сайт, екипът продължава с неща, с които никой досега не се е занимавал - например шрифтовете.

"Както сме го правили и преди, винаги гледаме къде са останали най-големите пропуски, за да се достигне до по-голяма скорост. В момента разглеждаме как се зареждат специфични шрифтове на сайтове. Почти всеки сайт днес използва специализирани шрифтове, което оставя една дупка в скоростта. Там има много малко развитие спрямо например изображенията и видеата", казва Симеон Тотев, един от съоснователите на NitroPack.

Решението според него е да се запази възможността всеки да избира шрифт, но да се промени начинът, по който шрифтът стига до крайните потребители. "Един шрифт от Google има хиляди символи за всеки език, но за български и английски трябват 60 - 70 символа", казва Тотев.

Неговият колега в техническия екип Ивайло Христов, също съосновател, добавя, че другата насока е продуктът да стане още по-съвместим с онлайн търговията. "Пандемията научи хората на електронна търговия и това е сфера, в която можем да предоставяме още повече стойност", казва той и добавя, че една значителна част от миналогодишния растеж е дошла от света на WordPress, масова платформа за лесно правене на сайтове.

Заради специфичния профил на компанията Тотев и Христов признават, че намирането на хора е трудно. Не задължително невъзможно, но трудно. "Търсим хора, които са запознати с уеб, с протоколи като HTTP и с богат предишен опит с някакъв вид оптимизиране на сайтове. Това веднага стеснява кръга от разработчици, които биха паснали на нас", казва Тотев. В техническия екип на NitroPack влизат 15 души. Общо в компанията в момента работят 50 души, като преди две години те са били 10.

През тази година растежът продължава, макар Георгиев да казва, че той няма как да достигне "експлозивните" нива от 2021 г. Това отваря въпроса за външна инвестиция, предвид че NitroPack е точно това, което харесват фондовете за рисков капитал - млада продуктова компания с възможност за експоненциален растеж. Заради високият марж на печалбата на NitroPack подобна инвестиция е възможност, но не и нещо, което екипът да търси задължително.

"Не търсим активно инвестиция. Справяме се много добре от над две години, така че можем и сами да финансираме растежа си. Това не означава, че не бихме приели инвестиция, но фокусът е върху продукта", завършва Георгиев.

Q&A

Откъде идва растежът, погледнат географски?


Деян Георгиев: Най-голямата част от бизнеса ни е в Северна Америка, т.е. САЩ и Канада. Те са над 50%. Оттам нататък има няколко горещи точки: Великобритания, Германия, Израел, Австралия, Бразилия, Индия, Пакистан. Ние нямаме търговско представителство извън България. Нямаме дори екип по продажби, защото не ни се налага и продуктът сам се продава, но пък част от съпорт екипа е във Филипините, а имаме и продуктов мениджър от Полша.

Има ли значение за техническия екип колко хора ползват продукта?

Ивайло Христов: Има много разнородни сайтове и продуктът е такъв, че трябва да работи на всички тях. Случва се така, че трябва да стигаме и до по-рядко срещаните случаи, но имаме добър механизъм да се справяме с такива неща.

Симеон Тотев: Направили сме системата ни на работа така, че да не повтаряме стари грешки. Например в OpenCart сайтовете се правят от аматьори до професионалисти и съответно ние се адаптирахме в много разнообразна среда. Оттам нататък тази адаптивност се прехвърли и в WordPress.
Все още няма коментари
Нов коментар