Томас Йенсен, Milestone Systems: Огромна част от разработката на софтуера ни се случва в София
Изпълнителният директор на датския разработчик на видеосистеми пред "Капитал"


Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Томас Йенсен е изпълнителен директор на компанията за софтуер за камери и видеонаблюдение Milestone Systems от 2020 г. насам. Освен това е член на борда на директорите на още две компании - Arcules и PS Finland OY. Между 2011 и 2018 г. работи в HP, където заема последователно позициите директор и генерален мениджър за Дания, вицепрезидент по продажби и стратегия и финално ръководител на глобалния отдел по канални продажби. Бакалавър и магистър по бизнес икономика в университета в Олбор. Има допълнителни специализации в UCLA и INSEAD.Компанията
Milestone Systems разработва софтуер за камери и системи за видеонаблюдение. Компанията е базирана в Копенхаген, Дания, и е основана през 1998 г. През 2021 г., последната с наличен отчет, компанията има приходи около 1.1 млрд. датски крони, или 158 млн. долара по днешен курс. Общо в компанията работят около 1200 души, от които към октомври 2022 г. в България са 204 специалисти, предимно софтуерни разработчици.
Каква беше 2022 г. за Milestone Systems и за вас като изпълнителен директор?
- Все още сме в тихия период от годината, затова не мога да ви дам конкретни числа, но 2022 г. беше турбулентна година по света. Мислехме, че ще е краят на коронавируса, а вместо това се научихме да живеем с него. После дойде войната, още докато се оправяме с проблемите по веригата на доставки. Оттам инфлацията и енергийната криза. Беше интересна година от гледната точка на изпълнителен директор - и за мен, и за Milestone, защото трябваше да се справяме с неща извън нашия контрол. С това въведение искам да кажа, че съм много горд с това как се справихме. Екипите ни вдигнаха нивото, показаха, че са устойчиви и фокусирани. Трябваше да правим намествания заради външната динамика, но от моя гледна точка беше добра година. За мен тя показа, че можем да растем дори в трудни времена и вече сме станали една здрава, устойчива компания.Всички фактори, които споменахте - пандемията, войната, инфлацията, важат за всички бизнеси. Как се отразиха конкретно на Milestone, която е софтуерна компания?
- Знаете ли, точно преди интервюто си говорих с хората тук за нещо подобно. Аз съм живял и работил около пет години в Силициевата долина, където всички казват, че хардуерът е стара новина. Софтуерът е бъдещето. Разбирам това мислене, но все още не съм виждал софтуер, който да тръгне без хардуер. Очевидно няма такъв. Затова отговорът ми е прост - да, ние доставяме софтуер, но ако клиентите ни са затворили офисите си и съответно не използват видеонаблюдение, не поставят нови камери, тогава няма къде да инсталираме софтуера си. Ударът по нас беше от екосистемата около нас. Войната и инфлацията също са индиректен фактор. Компаниите все още имат същите бюджети и когато нещо се случи, проектите се отлагат и забавят. Войната има и друг аспект - трябваше да вземем трудното решение да излезем от Русия и Беларус заради агресията им. Това ни коства приходи. Отделно трябваше да се погрижим и за служителите си, които са засегнати, без значение дали са украинци или руснаци.Колко хора имате или имахте в Беларус, Русия и Украйна?
- Не бих могъл да ви дам точно число. Не става дума за много хора, повечето бяха в Русия. Когато напуснахме страната, направихме всичко възможно да се погрижим за тях, макар да е много трудно да взимаш решения, без да знаеш какво следва или за колко време е. Войната много рядко се решава от населението, затова има много засегнати от всички страни. Усетихме, че имаме отговорност и към колегите ни в Русия, и към колегите ни в Украйна. Ние сме компания с много националности - само в Дания например имаме 49 националности, така че войната за нас е един голям тест по емпатия.Проблем ли е, ако има политически разговори в офиса?
- Не съм виждал нещо подобно. Една от основните причини е, че, извинете клишето, компанията доста прилича на семейство. Това е едно от нещата, които ме изненадаха, когато се присъединих като изпълнителен директор преди малко повече от две години. Всички говореха за някакво семейно чувство. Първо си казах, че това е нещо конкретно в централния ни офис в Дания, но след това го видях и в София, и в Азия. Дори когато говоря с колегите ни от Близкия изток, те казват същото. Аз съм прекарал години в САЩ, където работата и семейството са напълно отделни. Така че това, което се случи по време на пандемията и войната, е, че екипите ни се сплотиха и показаха много подкрепа едни на други.Има ли фактори, които се отнасят конкретно за вашия бизнес, защото вие произвеждате софтуер за много конкретни нужди - видеонаблюдение?
- По-скоро бих казал, че има такива от гледна точка на отговорност и етика. Нашият бизнес е в сигурността и безопасността. Без значение дали става дума за безопасност на гражданите, на трафика, в сградите или на материалните активи. В такъв смисъл нуждата от софтуер като нашия е постоянна. Но от гледна точка на това, което правим за общество, това е друг въпрос. Ние трябва винаги да следим как софтуерът ни се произвежда, как се ползва и от кого се ползва. Затова сме приели, че имаме по-голяма обществена отговорност и това е част от начина, по който правим бизнес.През последните години бяха изговорени много дебати и написани много книги на тема "Капитализмът на следенето". Каква е вашата позиция, предвид че това е вашият бизнес? Плюс или минус са умните камери?
- Лично аз смятам, че развитието на технологията е нещо добро, ако се използва по добър начин. Това е много важна добавка - ако се използва по добър начин. Развитието на технологиите, без значение дали става дума за машинно самообучение или изкуствен интелект, може да направи животът ни по-добър. Но нашата позиция е ясна: технологията ни трябва да бъде използвана отговорно. Трябва да бъде продадена и произведена отговорно. Първата ни червена линия са човешките права. Винаги сме имали много етични правила в Milestone. Миналата година направихме още една стъпка в тази посока и се включихме в общия пакт на ООН за бизнеси и човешки права. Нашите продукти не могат да бъдат използвани по начини, които застрашават човешките права. След това разглеждаме потенциалното ползване за дискриминация - религиозна, етническа, полова и т.н. Държим, че продуктите ни не могат да се ползват за това. През 2017 г. станахме съавтори на "Копенхагенското писмо", което е на практика позиция как технологиите трябва да се използват в обществото. После направихме още една крачка, като въведохме в юридическите ни договори "Копенхагенската клауза", която приема тези изисквания като правно задължаваща клауза. Тя изисква от всичките ни клиенти да гарантират, че не използват продуктите ни за нарушение на човешки права или дискриминация. Допълнително, ако ние открием нещо подобно, можем просто да прекъснем договора.Има ли процес за проверка на купувачите?
- Да. В момента работим по оптимизирането на този процес и добавяме фактори като подреждаме географската отдалеченост и типа на клиентите ни. Не всички видове клиенти биха могли да използват продуктите ни по грешен начин. Ако става дума само за сигурността на склад например, възможностите за нарушение на човешки права са значително по-ниски, отколкото при тоталитарен правителствен режим. Затова създаваме процес, който, като се базира на география и видове клиенти, приоритизира взимането на решения. Освен това от няколко години насам имаме и програма за анонимно подаване на сигнали, така че да можем да реагираме. Разбира се, много групи и активисти смятат, че нашата работа трябва да бъде предотвратяването на нарушения на човешки права например. За нас това е като да накараш Toyota да предотврати карането с превишена скорост по магистралата. Невъзможно е, но това, което можем да направим, а в аналогичния случай с Toyota те не биха могли, е да вземем мерки, ако нарушиш споразумението. Toyota трябва да иде при полицията, а ние можем директно да направим нещо по договора.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.