Производствата в Източна Европа трябва да се автоматизират, за да останат конкурентни

Адам Адамчик, директор "Дигитални вериги за доставки" на SAP за Централна и Източна Европа

Адам Адамчик, директор "Дигитални вериги за доставки" на SAP за Централна и Източна Европа
Адам Адамчик, директор "Дигитални вериги за доставки" на SAP за Централна и Източна Европа
Адам Адамчик, директор "Дигитални вериги за доставки" на SAP за Централна и Източна Европа
Адам Адамчик, директор "Дигитални вериги за доставки" на SAP за Централна и Източна Европа
Бюлетин Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Визитка

Адам Адамчик e директор "Дигитални вериги за доставки" на SAP за Централна и Източна Европа. Той има 15 години опит в областта на дигиталната трансформация на комплексни вериги за доставки. Кариерата му обхваща проекти в областта на планирането и управлението на вериги за доставки, производството, инвентаризацията и оптимизацията на транспорта, планирането на продажбите и операциите. Той е специализирал в областта на търговията на дребно, потребителските стоки, високите технологии, индустриалното производство на машини и компоненти, автомобилната и химическата индустрия. Адамчик има задълбочена експертиза също в областта на цялостното дигитално планиране на веригите за доставки; производството, интернет на нещата и интелигентните предприятия; складирането и логистиката; управлението на жизнения цикъл на продуктите и производствените разходи; устойчивото развитие, опазването на околната среда и здравето.

SAP е технологичен партньор на конкурса "Фабрика на годината".

Проблемите с доставките заради ковид кризата и войната в Украйна водят до прехвърляне на високотехнологични производства към други страни от региона. Паралелно с това обаче Централна и Източна Европа (ЦИЕ) постепенно губят преимуществото си по отношение на по-ниските разходи за производствените предприятия. За да останат конкурентни, компаниите от региона трябва да заложат на автоматизация, която върви ръка за ръка и с цифровото планиране на доставките. Това споделя Адам Адамчик, ръководител "Управление на цифрови вериги за доставки" за ЦИЕ в SAP. По думите му регионът се очертава като лидер по отношение на Индустрия 4.0 за цяла Европа.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове

Визитка

Адам Адамчик e директор "Дигитални вериги за доставки" на SAP за Централна и Източна Европа. Той има 15 години опит в областта на дигиталната трансформация на комплексни вериги за доставки. Кариерата му обхваща проекти в областта на планирането и управлението на вериги за доставки, производството, инвентаризацията и оптимизацията на транспорта, планирането на продажбите и операциите. Той е специализирал в областта на търговията на дребно, потребителските стоки, високите технологии, индустриалното производство на машини и компоненти, автомобилната и химическата индустрия. Адамчик има задълбочена експертиза също в областта на цялостното дигитално планиране на веригите за доставки; производството, интернет на нещата и интелигентните предприятия; складирането и логистиката; управлението на жизнения цикъл на продуктите и производствените разходи; устойчивото развитие, опазването на околната среда и здравето.

SAP е технологичен партньор на конкурса "Фабрика на годината".

Проблемите с доставките заради ковид кризата и войната в Украйна водят до прехвърляне на високотехнологични производства към други страни от региона. Паралелно с това обаче Централна и Източна Европа (ЦИЕ) постепенно губят преимуществото си по отношение на по-ниските разходи за производствените предприятия. За да останат конкурентни, компаниите от региона трябва да заложат на автоматизация, която върви ръка за ръка и с цифровото планиране на доставките. Това споделя Адам Адамчик, ръководител "Управление на цифрови вериги за доставки" за ЦИЕ в SAP. По думите му регионът се очертава като лидер по отношение на Индустрия 4.0 за цяла Европа.

Г-н Адамчик, през 2022 г. изглежда, че имахме малко време да си поемем дъх между Covid кризата и следващата вълна, която идва към нас. Каква беше 2022 г. за SAP и за веригите за доставки?

- От появата на ковид веригите за доставки се променят бързо. Преди началото на тази криза беше много лесно, защото повечето от компаниите бяха фокусирани върху разходите, производството беше в Китай и всичко беше планирано предварително. 2020 г. беше пълна катастрофа за логистичните канали като цяло и клиентите ни бяха принудени да станат по-гъвкави. От продажбите в магазините, през доставки до вкъщи до смени на доставчици - всичко трябваше да се промени буквално за ден-два.

След това се случи войната в Украйна и тя имаше още по-голямо въздействие върху нас. Причината е, че най-стабилните елементи на веригата за доставки, тези, свързани с газа и транспорта на стоки от по-евтини локации за Европа, бяха напълно спрени. Заводите в Украйна прекратиха работа, а много производствени предприятия бяха прехвърлени из ЦИЕ. Буквално цели фабрики бяха опаковани и преместени.

През 2020 и 2021 г. фокусът беше логистиката, защото тогава бяха огромните проблеми с транспорта на стоки от Китай до Европа и намирането на нови доставчици. През 2022 г. ситуацията се промени и компаниите започнаха да преосмислят своите производствени планове заради ръста в цените на енергията. Това доведе до промени в нашия регион. До 2022 г. компаниите тук бяха фокусирани предимно върху човешката работна сила, а сега фокусът се премества към машини и автоматизация. Причината е недостигът на работна сила. Те трябваше да се научат да използват точно ресурсите, с които разполагат в момента. Много елементи от стратегията за Индустрия 4.0, разработени в Германия, започнаха да се прилагат тук и регионът, бих казал, се превръща във водещ по този показател за целия континент.

Решенията, които в момента разработваме и внедряваме за клиентите си, са впечатляващи. Дори за наистина зрели западни компании елементите, каквито се внедряват в Централна Европа, често звучат като едва ли не ядрена физика. За мен е чест да гледам как решения, които разработваме в нашите региони, се копират в обратна посока - на пазарите в Германия, Франция, Италия.

Как нарушените вериги за доставки и глобалният недостиг на чипове засягат този сектор?

- Бих казал, че недостигът на чипове на пазара оказа огромно влияние. Както вероятно знаете, миграцията на клиенти от нашата част на Европа от локални решения към облачни решения преди 2020 г. не беше на нужното ниво. През 2021-2022 г. обаче хардуерът започна да бъде пречка пред компаниите, които отново искаха да се развиват, да бъдат гъвкави, да променят процесите си. Всичко това изисква допълнителни ресурси, които фирмите не можеха да получат. Много организации решиха да се преориентират към облачни решения и дигитални вериги за доставки.

Промените доведоха и до нов начин на мислене. В миналото беше лесно - просто изпращате поръчка до Азия за елементите, от които се нуждаете, и след това само очаквате доставката да пристигне навреме. Сега компаниите осъзнават, че трябва да произвеждат въз основа на това с какви ресурси разполагат.

Бих казал, че от наша гледна точка трябваше напълно да променим подхода към нашите клиенти, които се опитват да изпробват много различни сценарии. Не съществува едно правилно решение, трябва да се реагира гъвкаво според ситуацията, която имаме на пазара.

Предполагам, че това е едно от основните предимства на цифровите решения.

- Да, при това не само на дигиталните вериги за доставки. Искаме да помагаме на компаниите да елиминират хартиените документи. Защо? Защото, ако напишете нещо на хартия, то просто ще остане там. Когато тази информация е цифрова обаче, можете бързо да актуализирате планове, да добавяте данни и да реагирате на промени.

Друга причина, поради която искаме да премахнем хартията, е, че тя отнема време. Искаме да сме дигитални, а това означава информацията да бъде изпращана мигновено. Скоростта е важна. В днешния свят, ако имате информация навреме - печелите, а ако я нямате, или не знаете как да я използвате, ситуацията е изключително трудна. Нашите клиенти искат да знаят къде се намират и въз основа на това да взимат решения.

Има ли някакви специфики, когато говорим за дигитални вериги за доставки в контекста на производствения сектор?

- Да, разбира се. Както споменах преди малко, в исторически план тази част на Европа наистина е била фокусирана върху хората, работещи в производството. Това беше огромна сила за ЦИЕ, защото имаме много добри кадри и производствените разходи бяха много по-ниски, отколкото в Западна Европа. Така че за нас беше лесно да пренасяме фабрики от Германия, от Франция, от Италия на изток.

В момента обаче губим това голямо предимство по отношение на разходите, тъй като икономиките в Западна и Източна Европа започват да се изравняват. Това означава, че трябва да се заменят хората с машини, защото те са много по-ефективни и предлагат по-високо качество. Именно затова всички гледат в посока "Индустрия 4.0". Паралелно с това обаче компаниите виждат, че има толкова много играчи, толкова много роботи, толкова много софтуер и хардуер за автоматизация, че не е лесно да се избере правилното решение.

Това накара SAP да обедини сили с различни производители, с които построихме няколко фабрики на бъдещето. Те са оборудвани с всичко - автоматика, роботи, изкуствен интелект и т.н. Ние свързваме всички тези точки, за да покажем на нашите клиенти как изглежда пълната картина. Разбира се, това не означава, че SAP знае как трябва да изглежда всяка фабрика по света. Искаме обаче да предоставим на нашите клиенти всички възможности, за да видят как наистина изглеждат решенията в реалния живот, така че те сами да преценят кое е най-доброто за тях.

Споменахте няколко пъти модела "Индустрия 4.0". Как смятате, че тази тенденция променя сферата на доставките?

- Наскоро имах дискусия с един от големите полски производители, който сподели, че "Индустрия 4.0" за него е като Дядо Коледа. Всеки знае, че това е изключително важно, но никой не показва кой е истинският Дядо Коледа. В голяма степен "Индустрия 4.0" все още се използва като модна дума.

Въпреки това е ясно, че основният принцип на този модел е по отношение на свързаността. Обсъждаме с нашите клиенти какво и как могат да използват и така постепенно техните проекти излизат от фазата на планиране. Целта ни е да доставяме и знание. Всички се учим от грешките си, но е добре да използваме и тези, допуснати на пазара и от конкурентите.

Тук трябва да кажа, че съм изненадан особено от Румъния и България, където се разполагат все повече производствени мощности. Това е "План Б" за тях, като доскоро са били разположени в Украйна. Тези заводи са наистина впечатляващи. Нивото на автоматизация, нивото на свързаност в тях е невероятно. Ще се повторя, но е удоволствие да посетиш такъв тип фабрика и да видиш нещо, което вероятно през следващите 20 години няма да съществува в заводите в Обединеното кралство, Германия или Франция.

Един от основните проблеми за бизнеса и обикновените хора е нарастващият инфлационен натиск. Може ли цифрово решение да помогне в това отношение?

- Всъщност това е една от най-важните теми, бих казал, от март тази година насам. Трябва обаче да разберем откъде идва тази инфлация. Най-важният елемент в нашата част на Европа е цената на енергията. Няма значение дали това е електрическа енергия, топлинна енергия или каквато и да е друга. Всички разходи в тази посока се увеличават. Важно е и времето, когато се потребява тази енергия, защото в различните часове на деня цената може да е различна. Това обаче е само една от променливите.

Инфлацията води и до промени в стратегическото планиране. След ковид повечето компании се опитват да оптимизират запасите си както от суровини, така и от полуготова продукция. Те се опитват да открият кои са най-удачните нива на запасяване, паралелно преценявайки как инфлацията ще се отрази на цените и на търсенето.

Планирането на сценарии е един от елементите, чрез които нашите клиенти се борят с инфлацията. Тя има огромно влияние върху конкретната валута. Може да се окаже, че например суровините в Чехия са много по-евтини, отколкото в Германия, а на следващия ден ситуацията да бъде обратната. Това също е сценарий, който трябва да бъде проигран.

В крайна сметка, за да оцелее при такава огромна инфлация, всяка компания трябва да бъде по-гъвкава. И затова клиентите ни търсят всякакви възможности да бъдат по-оперативни, да реагират по-бързо каквото и да се случи на пазара. Това е силата на дигиталните решения, които осигуряват пълна картина на ситуацията в реално време.