САЩ съдят Google заради господстващо положение при дигиталните реклами
Това е петото голямо дело срещу Google в страната, в което се оспорват бизнес практиките на компанията


Павел Бонкин

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща
Министерството на правосъдието на САЩ подаде жалба срещу Google във Федералния съд в щата Вирджиния, в която обвинява компанията, че злоупотребява с господстващото си положение в областта на цифровите реклами. Щатите Калифорния, Колорадо, Кънектикът, Ню Джърси, Ню Йорк, Роуд айлънд, Тенеси и Вирджиния са се присъединили към иска на правосъдното министерство.
- Уволненията в IT сектора не спират - Alphabet освобождава 6% от служителите си
- Може ли Huawei да процъфти въпреки американските санкции
Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните плановеМинистерството на правосъдието на САЩ подаде жалба срещу Google във Федералния съд в щата Вирджиния, в която обвинява компанията, че злоупотребява с господстващото си положение в областта на цифровите реклами. Щатите Калифорния, Колорадо, Кънектикът, Ню Джърси, Ню Йорк, Роуд айлънд, Тенеси и Вирджиния са се присъединили към иска на правосъдното министерство.
- Уволненията в IT сектора не спират - Alphabet освобождава 6% от служителите си
- Може ли Huawei да процъфти въпреки американските санкции
Това ще е второто федерално дело, заведено срещу Google, след като през 2020 г. министерството осъди компанията, че е нарушила антитръстовото законодателство при придобиването или поддържането на доминантното си положение при онлайн търсенето, като съдебният процес по това дело е насрочен за септември. Освен двете федералните дела главните прокурори на щатите са подали три отделни иска срещу Google, в които твърдят, че компанията доминира на пазарите за онлайн търсене, рекламни технологии и приложения за мобилната платформа Android в нарушение на антитръстовите закони.
"Google използва неконкурентни, изключващи и незаконни средства, за да елиминира или сериозно да намали всяка заплаха за господстващото си положение в областта на технологиите за цифрова реклама", се казва в антитръстовата жалба, цитирана от Reuters.
Какво иска държавата
Правителството е поискало да отдели и продаде дейностите в пакета от инструменти Google Ad Manager, включително рекламната платформа на компанията AdX, която позволява на издателите да използват технологии за наддаване в реално време, за да продават рекламни пространства на агенции и рекламодатели.
Продажбата на рекламните технологии "може и да не промени ситуацията, но би могла да бъде от значение за възможностите на Google за таргетиране на рекламите", казва Пол Галант от Cowen Washington Research Group. "Тя е свързана с всички останали бизнеси на Google и ги обединява. Мисля, че Google може да е по-загрижена за загубата на рекламните технологии, отколкото хората си мислят."
Google, чийто рекламен бизнес осигурява около 80% от приходите ѝ, заяви, че правителството "се придържа към погрешен аргумент, който ще забави иновациите, ще повиши цените за реклама и ще затрудни растежа на хиляди малки бизнеси и издатели".
Доминираща позиция
Според данните на изследователската фирма EMarketer Alphabet, компанията - майка на Google, е първа на световния пазар за цифрови реклами, чиято стойност достига 626.86 млрд. долара, пише Bloomberg. Очаква се рекламните операции на Alphabet да донесат 73.8 млрд. долара приходи от цифрова реклама в САЩ през 2023 г. Обемът на американския пазар за цифрови реклами достига 278.6 млрд. долара. Рекламодатели и издатели са се оплаквали, че компанията не е прозрачна къде отиват приходите от реклами, и по-специално каква част от тях отиват при издателите и каква при Google.
На свой ред Google твърди, че пазарът за цифрови реклами е пренаситен и конкурентен. В съдебни документи и изказвания пред Конгреса в САЩ компанията отбелязва, че сред конкурентите ѝ са други големи играчи на пазара на рекламни технологии като Amazon, Meta и Microsoft. Според данни на Insider Intelligence, цитирани от Reuters, въпреки че Google остава лидер на пазара, делът на компанията в приходите от цифрови реклами в САЩ намалява. Нейният дял е спаднал от 36.7% през 2016 г. до 28.8% през миналата година.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.