Българската AMPECO получи 13 млн. долара от BMW i Ventures

С инвестицията от фонда за рисков капитал на BMW Group компанията иска да стане лидер на пазара за управление на зарядни станции

Изпълнителният директор на AMPECO Орлин Радев (в средата) с главния технически директор Александър Алексиев (вляво) и Стефан Иванов, chief revenue officer
Изпълнителният директор на AMPECO Орлин Радев (в средата) с главния технически директор Александър Алексиев (вляво) и Стефан Иванов, chief revenue officer
Изпълнителният директор на AMPECO Орлин Радев (в средата) с главния технически директор Александър Алексиев (вляво) и Стефан Иванов, chief revenue officer    ©  Ampeco
Изпълнителният директор на AMPECO Орлин Радев (в средата) с главния технически директор Александър Алексиев (вляво) и Стефан Иванов, chief revenue officer    ©  Ampeco
Темата накратко
  • С инвестицията от фонда за рисков капитал на BMW Group компанията иска да стане лидер на пазара за софтуер за управление на зарядни станции
  • Основният продукт на AMPECO е софтуерна платформа за управление на зарядна инфраструктура, която продава на стотици оператори на станции за електромобили в 45 държави
  • Екипът на създадената преди пет години в София компания е над 70 души и плановете са да продължи да расте бурно

България може и да е назад в продажбата на електромобили спрямо водещите пазари в Европа, но българска компания е поела пътя към лидерската позиция в бумтящия сектор за услуги за електромобилност. От създаването си преди пет години AMPECO привлече стотици клиенти в десетки страни за софтуерната си платформа за управление на зарядни станции. А ново финансиране от престижен инвеститор ще помогне разрастването на бизнеса и продукта към САЩ и нови пазари.


Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
Темата накратко
  • С инвестицията от фонда за рисков капитал на BMW Group компанията иска да стане лидер на пазара за софтуер за управление на зарядни станции
  • Основният продукт на AMPECO е софтуерна платформа за управление на зарядна инфраструктура, която продава на стотици оператори на станции за електромобили в 45 държави
  • Екипът на създадената преди пет години в София компания е над 70 души и плановете са да продължи да расте бурно

България може и да е назад в продажбата на електромобили спрямо водещите пазари в Европа, но българска компания е поела пътя към лидерската позиция в бумтящия сектор за услуги за електромобилност. От създаването си преди пет години AMPECO привлече стотици клиенти в десетки страни за софтуерната си платформа за управление на зарядни станции. А ново финансиране от престижен инвеститор ще помогне разрастването на бизнеса и продукта към САЩ и нови пазари.

Фондът за рисков капитал на BMW Group - BMW i Ventures влиза в компанията с инвестиция от 13 млн. долара в рунд от Серия А. Целият размер на полученото финансиране досега е 16 млн. долара, след като през 2021 г. с 3 млн. долара в сийд рунд се включиха българският фонд LAUNCHub Ventures и германският Cavalry Ventures. Не е ясно какъв дял получава BMW i Ventures в AMPECO. Но в повечето случаи при подобно финансиране в рунд от Серия А инвеститорът взима около 20%, което означава, че оценката на българската компания в момента е към 65 млн. долара.

На шест континента

Основният продукт на AMPECO е софтуерна платформа за управление на зарядна инфраструктура, която продава на оператори на станции за електромобили. Тя има различни модули, които покриват цялостно функциите по мениджмънта на тази дейност: от връзките с клиенти и разплащане, през тарифи, управление на енергийните мощности и др., т.е. всичко в една интегрирана система. Предимството на продукта на българската компания е, че е съвместим с всеки хардуер и операторите могат да създадат собствен бранд, като изберат и добавят нужните за техния бизнес функционалности. Клиенти на AMPECO са над 120 оператора на повече от 45 пазара. Новото финансиране ще бъде използвано именно за допълнително разширяване на бизнеса, като ще бъде създадено местно представителство в САЩ. Компанията вече има клиенти там, но иска значително да ги увеличи. Водещите й пазари в момента са в Западна Европа - Великобритания, скандинавските страни, Нидерландия и др. Има клиенти и в България, където работи с община Варна, "ВсичкоТок", EVN и EVpoint.

"Имаме две големи цели, които искаме да постигнем с тази инвестиция. Едната е интернационализацията на екипа ни - най-вече разширяването с нови хора в САЩ - искаме да добавим екип продажби, които да обслужват клиентите там. И втората голяма цел е развитието на продукта и добавянето на инструменти, които използват машинно самообучение и изкуствен интелект - това означава разширяване на екипа ни в България", заяви пред "Капитал" Орлин Радев, главен изпълнителен директор на AMPECO. Той създава компанията с още петима съдружници през 2018 г., като постепенно разрастват бизнеса й. В момента екипът на компанията е над 80 души, от които в България са над 70. Сред тях най-голямата част са R&D - програмисти, клауд специалисти и др., следвани от екип продажби и др.

Началото



Орлин Радев, CEO на AMPECO

"Първият ми допир с електрическата мобилност беше през 2010 г., когато стартирах компания, която да конвертира обикновени автомобили в електрически. Въпреки че като бизнес това не се получи, се запалих по електромобилността. Преди AMPECO се занимавахме с разработка на софтуер над дванайсет години и през 2018 г. намерихме начин да се включим в тази революция. Правихме проект за споделени автомобили и тогава разбрахме, че зареждането е доста голяма сфера със своите предизвикателства, които могат да бъдат адресирани със софтуер, така и решихме да правим такава платформа."

Опитът на големия опит

BMW i Ventures е фондът за рисков капитал на BMW Group и вече има значителен опит във финансирането на хардуерни и софтуерни компании в областта на транспорта, производството и логистиката в ЕС, САЩ и Израел. Има офиси в Силициевата долина, Сан Франциско и Мюнхен и досега е направил над 100 инвестиции и 18 екзита. Сред финансираните досега млади фирми са Lime, Moovit, Chargepoint, Boston Metal и др. До този момент BMW i Ventures е инвестирал през три отделни фонда, като привлеченият за тях капитал е общо над 930 млн. долара. Последният от тях - BMW i Ventures Fund II тръгва през 2021 г. с капитал от 300 млн. долара.

Според Орлин Радев от AMPECO са водили разговори с близо 70 различни фонда преди да изберат новия инвеститор. "Процесът беше доста методичен. В оригиналния ни списък не присъстваха BMW i Ventures, но бяхме представени пред тях от адвоката ни в САЩ. Срещата ни се случи в правилния момент: те познават този сектор, инвестирали са в него и разпознаха потенциала ни. Ние пък оценихме опита, който имат", допълва съоснователят на AMPECO.

Той казва, че първоначалните планове са били да търсят финансиране до края на 2023 г., а не сега. "Бих казал, че малко избързахме с този рунд. Ако трябваше да следваме оригиналния си план, вероятно бихме правили това финансиране в края на тази година. Причината да избързаме е промяната в общата финансова среда в глобален план. Очакваме, че тази година инвеститорите ще са по-консервативни и внимателни", смята Орлин Радев. Той предвижда следващият рунд да е след поне две години според нуждите на компанията.

Бъдещето е само нагоре

През миналата година компанията е увеличила продажбите си четири пъти, казват от AMPECO без да дават точни данни. В България екипът работи през дружеството "Ампеко", еднолична собственост на американското Ampeco Global. Приходите му за 2021 г. достигат 3.2 млн. лв. спрямо 613 хил. лв. година по-рано при печалба от 314 хил. лв.

Очакванията са тази година растежът на бизнеса да е четворен. "Секторът ще продължи да расте бързо и в текущата икономическа среда през следващите години. А ние като компания ще растем още по-бързо от него. За нас следващите две години са периодът, през който трябва да достигнем лидерска позиция в нашия сегмент. Така че следват години на растеж, удвояване на екипа през тази, а вероятно и през следващата година", казва Орлин Радев.

Най-големите конкуренти на AMPECO са компании от Европа и Израел. И макар да са по-напред във финансирането си, независимо дали от производители на хардуер или автомобилни инвеститори, според Радев AMPECO има предимство пред тях заради платформата си. "Различаваме се от конкурентите си заради подходът ни, при който ние предоставяме решението като платформа, а нашите клиенти имат пълната свобода да развиват уникални за техния бизнес функционалности и предимства. С това ги и печелим", казва той.

Виждаме много потенциал в AMPECO



Атанас Муков, инвестиционен мениджър, BMW i Ventures

Защо BMW i Ventures избра Ampeco за новата си инвестиция?

Избрахме да инвестираме в AMPECO заради уникалната комбинация от опитен екип, изключително умело реализирана бизнес идея и бързорастящ пазар.

Орлин, Алекс и Стефан са предприемачи още от тийнейджъри и изграждат бизнеси заедно вече повече от 15 години. С AMPECO те успяват за минимално време и с несравнимо по-малко ресурси от конкурентите си да изградят глобален бизнес, който продава иновативен софтуерен продукт в над 45 държави. В комбинация с високия очакван растеж на световния пазар на електрически автомобили, взехме решение да изразим инвестиционен интерес към AMPECO. Виждаме много потенциал в тяхното софтуерно решение и се радваме, че сме част от историята им.

Какви са плановете ви за развитие на компанията заедно с екипа през следващите години?

Ние вярваме в таланта и познанията за пазара на мениджмънта на AMPECO. В BMW i Ventures сме дългосрочен партньор за нашите портфолио компании. Ще използваме опита и контактите си в сферата на електрическите автомобили и прилежащата им инфраструктура за зареждане, за да помогнем на Орлин и екипа му да разширят присъствието си в Северна Америка и Европа и да продължат да обслужват оператори на мрежи за зареждане по цял свят.

Къде виждате този сектор като растеж и тенденции?

И в САЩ, и в Европа виждаме фокусирани мерки на държавно и бизнес ниво за подкрепа на навлизането на електрически автомобили на пазара, а с това и растяща нужда от изграждане на инфраструктура за зареждането им. Зарядни станции ще трябва да бъдат разположени на публични места, за обслужването на офис и жилищни сгради, както и фирмени автопаркове. Софтуерът на AMPECO обезпечава изграждането на тази инфраструктура и предоставя пълната функционалност, от която нейните оператори имат нужда.
Все още няма коментари
Нов коментар