
Защо Starship на Мъск ще лети отново чак "след няколко месеца"
Първият опит за "интегриран тестов полет" на най-мощната ракета в света разкри поне три сериозни инженерни предизвикателства пред SpaceX
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
"Поздравления за екипа на SpaceX заради вълнуващото тестово изстрелване на Starship! Научихме много, за да проведем следващ тестов старт след няколко месеца." Това беше първата реакция на милиардера Илън Мъск в Twitter след изстрелването на най-мощната ракета в човешката история, която се издигна на почти 40 км височина, преди да се отклони от планираната траектория и да експлодира - най-вероятно тъй като е била автоматично или дистанционно взривена от съображения за сигурност.
Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
4 коментара
Време е малко и да се погледнат реалностите. Такава ракета за да бъде успешна няма как да се построи под открито небе и да стартира без да има минимума необходими съоръжения за обезопасяване на старта. Бяха направо щастливи, че при това торнадо от бетон, пръст и камъни успяха да излетят и да не се взривят на старта. Бяха безкрайно щастливи, че системи съединявани и тествани на двора работиха що годе за да достигнат 40 километра и да взривят ракетата там. Такива ракети се строят и тестват в чисти помещения където и прашинка не пада върху платките и сензорите. Такива ракети трябва да се изстрелват от дълго проектирани и добре обезопасени полигони с водни ситеми и отражатели. Помним проблемите с няколкото полета на 10 километра и кацането. Да накрая кацнаха, но от 6-тия път, а преди това повтаряха отново и отново едни и същи проблеми. Ако продължат да си затварят очите за реалностите скоро ще бъдат в безизходица или пък ще си разорят компанията.
До коментар [#1] от "emil":
СпейсХ генерират достатъчно кеш от Фалкон, така, че имат устойчив бизнес модел и могат да продължат с разходите. Със сигурност след този тест ще модифицират площадката, защото най-вероятната причина за неработещите двигатели са отломките от нея, които без съмнение са ударили и тях. Тестът беше много успешен - ракетата е топ изпълнение, изключително здрава и не стана на парчета при многократното си завъртане около оста. Успя да стигне до MaxQ и не се разруши. Втората степен не се отдели от бустера вероятно поради по-ниската скорост от необходимото и неправилната траектория, но това е поправимо. Единственият сериозен проблем ще е евентуално част от двигателите да са изключили не заради удар от отломки по тях, а от вибрациите предвид това, че са един до друг. Това ще изисква нови технически инженерни решения, но СпейсХ отдавна са доказали, че правят невъзможни неща, така, че ще успеят да преодолеят и подобно предизвикателство. Но все ми се струва, че разрушената площадка при старта е основната причина.
Единствено ще ти опонирам относно необходимостта от стерилна среда. Принципно е така, но това е по-скоро за чувствителни апарати като Джеймс Уеб или Касини, макар, че и при ракетите е необходимо. Освен това СпейсХ строят в Бока Чика производствени помещения.
Личното ми мнение е, че Старшип ще се случи като надеждна ракета след видяното онзи ден. Въпрос на време и тестове
До коментар [#2] от "asroma1927":
Дано да си прав, но се опасявам, че ще затъна в поредица от досадни грешки от които единствената поука е, че нещата в ракетостроенето трябва да се правят педантично и последователно. Съгласен съм, че идеята е добра, но както самият Мъск е казал, да създадеш производствена линия е по-трудно от това да изобретиш и създадеш прототип. Опасявам се, че ентусиазъм и иновативност не могат да заменят педантичност и автоматизация. Човешкият труд е прекалено много въвлечен в построяването на Старшип, а там където човекът има преобладаващо участие се изисква следване на досадни и уморителни процедури и многобройни тестове. Опасявам се, че качен на стълба или платформа и под слънце, дъжд и вятър такива процедури не могат да се следват. Надяваме се, че новите производствени халета които строят на Кейп Канаверал ще заменят първоначалните груби експерименти в Бока Чика. С джаста праста не се ходи на Луната и Марс. Изглежда Вернер фон Браун се беше поучил от романтизма и аматьорството при V2 и сигурно затова Сатурн и досега са единствените ракети които нямат нито един неуспех.
До коментар [#3] от "emil":
Съгласен. Специално за Сатурн, обаче, мисля, че трябва да се отбележи факта, че стъпват на някаква основа, доколкото като концепция тя не се различава от предхождащите я, т.е. там е ясно как се прави, какъв стандарт се следва, каква е пътната карта от техническа гледна точка и пр. Тук всичко е напълно ново и все едно си в стая с криви огледала, които трябва да местиш, за да намериш изхода. Така, че според мен не е същото. ФалконХеви също има 100% успеваемост, просто защото пътя е ясен и се знае какво точно трябва да се направи. Със Старшип е гмуркане в неизвестното. Но като за първи тест съм доволен и мисля, че получените данни ще са много ценни.
Мъск днес писа, че най-вероятно площадката е била повредена по такъв начин, че не само парчета бетон са се откъртвали, а вероятно и основата е тотал щета. Така, че най-вероятно поне половин година ще почакаме за нов тест.
Илон Мъск има своите недостатъци като всеки човек, но има моя респект, защото този проект никога нямаше да се случи в НАСА, Роскосмос, ЕСА и останалите държавни агенции. Нито пък щеше да е факт, ако на мястото на Мъск бяха Безос и Брансън, защото те щяха да се задоволят с Фалкон и ФалконХеви, щяха да генерират кеш и до там. Мъск не е съвсем на центъра и често демонстрира признаци на лудост, но именно такива хора движат прогреса.
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.