🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Защо Starship на Мъск ще лети отново чак "след няколко месеца"

Първият опит за "интегриран тестов полет" на най-мощната ракета в света разкри поне три сериозни инженерни предизвикателства пред SpaceX

"Поздравления за екипа на SpaceX заради вълнуващото тестово изстрелване на Starship! Научихме много, за да проведем следващ тестов старт след няколко месеца." Това беше първата реакция на милиардера Илън Мъск в Twitter след изстрелването на най-мощната ракета в човешката история, която се издигна на почти 40 км височина, преди да се отклони от планираната траектория и да експлодира - най-вероятно тъй като е била автоматично или дистанционно взривена от съображения за сигурност.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    emil_ avatar :-|
    emil
    • - 2

    Време е малко и да се погледнат реалностите. Такава ракета за да бъде успешна няма как да се построи под открито небе и да стартира без да има минимума необходими съоръжения за обезопасяване на старта. Бяха направо щастливи, че при това торнадо от бетон, пръст и камъни успяха да излетят и да не се взривят на старта. Бяха безкрайно щастливи, че системи съединявани и тествани на двора работиха що годе за да достигнат 40 километра и да взривят ракетата там. Такива ракети се строят и тестват в чисти помещения където и прашинка не пада върху платките и сензорите. Такива ракети трябва да се изстрелват от дълго проектирани и добре обезопасени полигони с водни ситеми и отражатели. Помним проблемите с няколкото полета на 10 километра и кацането. Да накрая кацнаха, но от 6-тия път, а преди това повтаряха отново и отново едни и същи проблеми. Ако продължат да си затварят очите за реалностите скоро ще бъдат в безизходица или пък ще си разорят компанията.

    Нередност?
  • 2
    asroma1927 avatar :-|
    asroma1927
    • + 3

    До коментар [#1] от "emil":

    СпейсХ генерират достатъчно кеш от Фалкон, така, че имат устойчив бизнес модел и могат да продължат с разходите. Със сигурност след този тест ще модифицират площадката, защото най-вероятната причина за неработещите двигатели са отломките от нея, които без съмнение са ударили и тях. Тестът беше много успешен - ракетата е топ изпълнение, изключително здрава и не стана на парчета при многократното си завъртане около оста. Успя да стигне до MaxQ и не се разруши. Втората степен не се отдели от бустера вероятно поради по-ниската скорост от необходимото и неправилната траектория, но това е поправимо. Единственият сериозен проблем ще е евентуално част от двигателите да са изключили не заради удар от отломки по тях, а от вибрациите предвид това, че са един до друг. Това ще изисква нови технически инженерни решения, но СпейсХ отдавна са доказали, че правят невъзможни неща, така, че ще успеят да преодолеят и подобно предизвикателство. Но все ми се струва, че разрушената площадка при старта е основната причина.

    Единствено ще ти опонирам относно необходимостта от стерилна среда. Принципно е така, но това е по-скоро за чувствителни апарати като Джеймс Уеб или Касини, макар, че и при ракетите е необходимо. Освен това СпейсХ строят в Бока Чика производствени помещения.

    Личното ми мнение е, че Старшип ще се случи като надеждна ракета след видяното онзи ден. Въпрос на време и тестове

    Нередност?
  • 3
    emil_ avatar :-|
    emil

    До коментар [#2] от "asroma1927":

    Дано да си прав, но се опасявам, че ще затъна в поредица от досадни грешки от които единствената поука е, че нещата в ракетостроенето трябва да се правят педантично и последователно. Съгласен съм, че идеята е добра, но както самият Мъск е казал, да създадеш производствена линия е по-трудно от това да изобретиш и създадеш прототип. Опасявам се, че ентусиазъм и иновативност не могат да заменят педантичност и автоматизация. Човешкият труд е прекалено много въвлечен в построяването на Старшип, а там където човекът има преобладаващо участие се изисква следване на досадни и уморителни процедури и многобройни тестове. Опасявам се, че качен на стълба или платформа и под слънце, дъжд и вятър такива процедури не могат да се следват. Надяваме се, че новите производствени халета които строят на Кейп Канаверал ще заменят първоначалните груби експерименти в Бока Чика. С джаста праста не се ходи на Луната и Марс. Изглежда Вернер фон Браун се беше поучил от романтизма и аматьорството при V2 и сигурно затова Сатурн и досега са единствените ракети които нямат нито един неуспех.

    Нередност?
  • 4
    asroma1927 avatar :-|
    asroma1927
    • + 2

    До коментар [#3] от "emil":

    Съгласен. Специално за Сатурн, обаче, мисля, че трябва да се отбележи факта, че стъпват на някаква основа, доколкото като концепция тя не се различава от предхождащите я, т.е. там е ясно как се прави, какъв стандарт се следва, каква е пътната карта от техническа гледна точка и пр. Тук всичко е напълно ново и все едно си в стая с криви огледала, които трябва да местиш, за да намериш изхода. Така, че според мен не е същото. ФалконХеви също има 100% успеваемост, просто защото пътя е ясен и се знае какво точно трябва да се направи. Със Старшип е гмуркане в неизвестното. Но като за първи тест съм доволен и мисля, че получените данни ще са много ценни.

    Мъск днес писа, че най-вероятно площадката е била повредена по такъв начин, че не само парчета бетон са се откъртвали, а вероятно и основата е тотал щета. Така, че най-вероятно поне половин година ще почакаме за нов тест.

    Илон Мъск има своите недостатъци като всеки човек, но има моя респект, защото този проект никога нямаше да се случи в НАСА, Роскосмос, ЕСА и останалите държавни агенции. Нито пък щеше да е факт, ако на мястото на Мъск бяха Безос и Брансън, защото те щяха да се задоволят с Фалкон и ФалконХеви, щяха да генерират кеш и до там. Мъск не е съвсем на центъра и често демонстрира признаци на лудост, но именно такива хора движат прогреса.

    Нередност?
Нов коментар