Големите обеми данни като инструмент за постигане на устойчивост в компаниите
Станислав Попов - изпълнителен директор, Румен Рачков - технически директор на RSC


Съдържание от RSC, златен бизнес партньор на IBM

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
Визитка
Станислав Попов и Румен Рачков основават "РС Консулт БГ" през 2007 г., докато са студенти във втори курс по компютърни науки в Софийския университет "Св. Кл. Охридски". Имат опит в разнообразни уеб проекти, включително и в сферата на електронното обучение. Паралелно се развиват и професионално, като Попов е един от водещите експерти на IBM за България в анализа на данни с помощта на продуктите на IBM Cognos. Като част от екипа на "IBM България" до 2017 г. той създава и обучава екипите за България и участва в различни проекти на компанията.От края на 2017 г. двамата решават да започнат да развиват RSC като компания за анализ на данни. Попов е изпълнителен директор на фирмата, а Рачков - технически директор. Основателите разказва за историята на RSC и коментират как големите данни могат да са полезни за постигането на целите за устойчивост на компаниите.
Как започнахте RSC и какво ви насочи към големите обеми данни?
Румен Рачков: Стартирахме RS Consult BG като аутсорсинг компания през далечната 2007 г., докато бяхме студенти в Софийския университет. Около 10 години се развивахме в сферата на разработката на софтуерни продукти, създаване и поддръжка на ИКТ системи и дори създадохме няколко продукта/стартъпа през тези години в различни области. Около 2011 даже спечелихме няколко награди в областите уеб и иновации.
В края на 2016 г., предвид динамичната конюнктура на пазара и безспирно нарастващите масиви от информация и физическата невъзможност на човешкия ум да я асимилира, решихме да запознаем клиентите си и бъдещи партньори с основните ползи на Data Analytics сферата. А именно способността на организацията да интегрира и съхранява големи масиви данни, идващи от много на брой източници, да анализира и придава значение на тези данни, бизнесът да борави с отчети в реално време и да взема бързи решения, базирани на аналитични аргументи.
Фокусирахме се да изграждаме технологични решения, насочени към нуждите на отделни клонове на индустрията - финанси и банки, дистрибуция и логистика и производствени предприятия. RSC има в редиците си дългогодишни служители на IBM, което е предпоставка за наличието на добро know-how в компанията относно голяма част от продукти на IBM, включително Cognos, Cognos Controller и др. В допълнение на средствата за анализ на резултатите в исторически план IBM разработва и предлага и комбинация от методи и продукти за предвиждане на бъдещите резултати с помощта на статистически модели и изготвянето на различни сценарии, което наклони везните да използваме техни инструменти.

Станислав Попов: От 2017 г. насам в RSC изградихме и постоянно разширяваме система за консолидация на финансово-счетоводни данни - отчети за нуждите на Advance Properties (холдинг от над 120 дъщерни дружества и 8 асоциирани дружества, разположени на територията на 24 държави). Паралелно с това са изготвени и голям набор от управленски, месечни, финансово-счетоводни отчети за компании като "Хювефарма" ЕООД, "Хювефарма" - Италия, Qalian - Франция, Laboratoire Meriel - Франция, "БМФ Порт Бургас" ЕАД (пристанище Бургас), Параходство "Български морски флот" (холдинг от над 50 компании), "Нова броудкастинг груп", "Нет Инфо", VBox7, "Дарик Нюз", "Футбол Про Медия" и много други. Във всички тези случаи беше покрит целият процес на разработка - от събиране на изискванията на бизнеса, през разработка на модела на данните и нужните трансформации до изграждане на отчетите и контрол на достъпа до информация в зависимост от позицията на потребителя. Всички отчети, които създаваме през годините, са спрямо необходимите и изисквани финансово-счетоводни рамки, които са проверявани от независими одитори.
Големите обеми данни са важни, но все още трудно разбираеми за компаниите. От каква помощ се нуждаят най-вече?
Румен Рачков: Притежавайки знанията, уменията и инструментите да боравим с големи обеми от данни и виждайки нарастващата нужда от инструменти за отчитане на устойчивостта на компаниите, през 2022 г. решихме да разширим експертността си в тази област и да предложим автоматизирани и одитируеми на финансово ниво ESG доклади.
От 2024 година компаниите в ЕС с над 250 служители ще са задължени да подават ESG доклади, които ще бъдат проверявани от национални институции във всяка страна. Те ще следят за навременното подаване на докладите и коректността на данните. Тепърва на ниво ЕС предстои да се уточни кои ще са институциите, които следят за подаването на ESG доклади и за коректността на данните в тях. Очаква се това да стане през 2023 г. Прогнозите са, че тези функции ще бъдат вменени на вече съществуващи институции чрез разширяване на техните права. Към текущия момент се знае, че ако не спазват ESG стандартите и отчитат подвеждаща или грешна информация, компаниите ще плащат глоби, а също така това ще оскъпи финансирането им при необходимост. Понякога е дори възможно банките или борсите да откажат финансиране при липса на одитируеми данни.
Какви решения има за тези доклади?
Станислав Попов: На този етап повечето консултантски компании в областта изготвят ESG докладите на базата на въпросници и събиране на финансови документи. Това е основно ръчна работа, която от своя страна е предпоставка за допускане на грешки. Затова ние отново се насочихме към избора на подходящ автоматизиран инструмент, с който да помогнем на клиентите и бизнес партньорите си да намерят начин за надеждно и коректно отчитане на всички необходими параметри за изготвянето на одитируеми доклади.
И в това поле решихме да се доверим на IBM, с които имаме дългогодишни партньорски взаимоотношения. В началото на 2022 компанията придобива един от лидерите на пазара - Envizi, който е от 15 години е водещ доставчик на софтуер за анализ на данни за отчитане на постиженията при опазването на околната среда и цялостното управление на устойчивостта на една организация.

Румен Рачков: С помощта на този софтуер имаме възможността да автоматизираме събирането и консолидирането в една среда на над 500 различни типа данни и като резултат от автоматичната им обработка да се генерират всички видове основни рамки отчети. Платформата предлага персонализирани дашборди, които дават възможност на компаниите да управляват и докладват за екологичните цели, да идентифицират възможностите за ефективност и да оценяват риска за устойчивост.

Как големите обеми от данни могат да помогнат за реализирането на целите за устойчивост?
Станислав Попов: За да имат реален напредък към устойчивост, компаниите се нуждаят от способността да трансформират данните в предсказуеми прозрения, които им помагат да вземат по-интелигентни, приложими решения всеки ден. За тази цел е необходим софтуер, който да им бъде източник на вярна информация в реално време за анализиране и разбиране на данните за емисиите в цялата среда на техните бизнес операции. Envizi и нарастващият арсенал от AI технологии на IBM са перфектният инструмент за подпомагане на компаниите да създадат по-устойчиви операции и вериги за доставки.
Envizi се предлага като SaaS решение и работи в мултиклауд среди, което го прави лесно за системна поддръжка. Използва се от клиенти като Microsoft, Qantas, CBRE, Uber, abrdn и Celestica.
Румен Рачков: От нашия опит и познания можем да кажем, че интеграцията на данните на компания, или като цяло протичането на един проект по автоматизация, отнема между 4 и 6 месеца, като изцяло зависи от размера на организацията, количеството външни доставчици на данни, които ще се интегрират, и структурата и формата на данните, които ще се подават към системата.
Като заключение бих споделил, че колкото по-скоро пристъпи една компания към автоматизация на отчитането на устойчивостта, толкова това ще увеличи предимството й пред конкурентите, защото натискът от държавните и финансовите институции ще става все по-голям в тази област и закъснението може да има доста неблагоприятни последици.