Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Никос Статопулос

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

Алексей Лазаров, Константин Николов
17736 прочитания

Никос Статопулос

© BC Partners


В началото на ноември официално бе обявено, че най-големият български телеком БТК ще има нов собственик - регионалната медийна компания United Group (UG), в която мажоритарен акционер е лондонският фонд BC Partners. До последно за оператора се бореха два кандидата - другият беше американският фонд Providence Equity Partners. Очаква се сделката да бъде финализирана през второто тримесечие на 2020 г. Цена не е обявена, но по информация от пазара продажбата оценява българския телеком на 1.2-1.3 млрд. евро, което е седем пъти печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA).

Чрез БТК купувачът, който вече оперира във всички страни от бивша Югославия, ще навлезе и в България. United Group започва като малък кабелен оператор, основан от сръбския бизнесмен Драган Шолак. През годините минава през серия финансови инвеститори, като Шолак остава неизменно ключово лице и миноритарен акционер. От март 2019 г. BC Partners влезе като мажоритарен собственик в United Group с малко над 50% дял в сделка, оценяваща групата на 2.6 млрд. евро. Продавачът KKR остана с миноритарен дял, а остатъчна малка инвестиция има и ЕБВР. За плановете за развитие на телекома "Капитал" разговаря с Никос Статопулос, партньор и член на изпълнителния комитет на BC Partners.

Интервю с досегашния основен акционер в БТК - Спас Русев, вижте тук.

Защо избрахте БТК* за следващата си инвестиция?

Vivacom е водещият интегриран телекомуникационен оператор в България и се представя много силно, най-вече през последните 3 години, като се трансформира от бившия фиксиран монополен оператор във водещ мобилен телеком с високи оценки на удовлетвореността на клиентите и водещи позиции също в широколентовия интернет и платената телевизия. Vivacom се възползва от благоприятната макроикономическа среда в България и добре инвестираната инфраструктура и силния мениджърски екип, които са важни инвестиционни критерии за United Group и акционерите, включително и за нас. Придобиването ще удвои размера на UG по-малко от година след нашето навлизане в групата и значително ще увеличи диверсификацията по страни и продукти. Освен това ще увеличи значително европейското присъствие на UG.

Каква е цената на сделката и бихте ли могли да я сравните с други подобни скорошни транзакции?

Не коментираме цените в сделки, в които участваме като кандидат. Сделката е предмет на обичайните регулаторни одобрения, включително антимонополни правила, и очакваме те да бъдат изчистени навреме за приключването й през 2020 г.

Каква е акционерната структура на United Group?

Не мога да дам подробности, но мога да кажа, че BC Partners e най-големият акционер с контролен дял в United Group. След нас е мениджърският екип, воден от основателя Драган Шолак, с миноритарен дял. И след това идват другите два акционера с по-малки дялове - фондът KKR и EБВР.

Възможно ли е БТК да стане нещо като регионален хъб на бизнеса ви на Балканите?

Да, смятам че е възможно. Имаме много високо мнение за възможностите на Vivacom като изключително силен интегриран телекомуникационен оператор в България. И това му дава потенциала не само на вътрешния пазар, но и регионално като част от United Group. Така компанията ще може да се възползва от нашия технически и потребителски опит, както и от съдържанието.

За какво съдържание става въпрос?

Все още е трудно да се каже, защото има толкова много и различно съдържание. Имаме съдържание, което произвеждаме, и такова, което купуваме. Има международно съдържание, като например мачовете от Шампионската лига. Имаме и локално, което сами развиваме. Може да се опитаме да повторим тази формула и във Vivacom, както и да преценим дали може да пренесем наличното създадено съдържание в United Group. Но все още нямаме ясна идея какво точно ще използваме. Но трябва да имате предвид, че UG е един от може би едва двата глобални оператора, които не само разпространяват съдържание, но и произвеждат и държат такова. И като такава компанията има голям потенциал за развитие. Другата е Сomcast, която неотдавна купи Sky и има същия модел като United Group.

Как планирате да разпространявате това съдържание?

Може да използваме платформи на други компании, които да комбинираме. Разполагаме и с най-добрата технология за гледане на телевизия през собствената ни платформа EON.

Какви са вашите планове за БТК - ребрандиране, нови услуги и т.н.?

Ще използваме маркетинговите и техническите компетенции на UG и ще продължим да инвестираме значително в инфраструктурата на Vivacom и нейните пакетни услуги за клиентите във всички продуктови сегменти (мобилна и фиксирана телефония, широколентов интернет и платена телевизия), за да укрепим допълнително водещите позиции на компанията. UG има заслужена репутация във всички страни, в които работи, като предлага най-бързата широколентова връзка, най-качественото съдържание, водещите телевизионни технологии от следващо поколение и клиентско оборудване и най-надеждните продукти за телефония. Това ще бъде нашата цел и в България.

Имате ли вече поставена цел за бъдещи инвестиции - колко планирате да инвестирате и какъв ще бъде основният ви фокус?

Мога да ви кажа, че ще увеличим инвестициите на компанията в нейната мобилна и фиксирана инфраструктура и клиентско оборудване отвъд историческите нива, което е добра новина за българските потребители.

Какво ноу-хау от другите ви бизнеси в региона ще използвате в българската компания?

BC Partners има дългогодишен опит в сектора - водещ кабелен инвеститор е в ЕС и САЩ с много успешни вложения през последните 15 години: Unity Media, ComHem, Suddenlink, Cablevision, UG, сега Vivacom. Ние сме активни акционери, които разбират пазара и компанията.

Били ли сте в контакт с чешката инвестиционна компания PPF за придобиването на дял в българската телевизия bTV?

Не коментираме пазарни слухове и спекулации.

Какви са дългосрочните ви планове за БТК? Поставили ли сте си срокове за бъдещо излизане от сделката?

Придобихме UG едва през март тази година и сме фокусирани върху инвестирането в бизнеса, за да растем още в бъдеще, и така се радваме на присъединяването и на Vivacom в нашата платформа. Стратегията ни е да сме дългосрочни мениджъри на компаниите, които притежаваме, затова сме съсредоточени върху увеличаване на стойността на United Group, и като такива е твърде рано да обсъждаме по-дългосрочни планове. Не можем да говорим за излизане от собствеността ни.

Какви са приликите и разликите между българския пазар и останалите страни в региона?

Както казах, телекомуникационният пазар в България е привлекателен по няколко причини - благоприятната макроикономическа среда и добрата инфраструктура на повечето оператори. Тези са основните взаимно свързани изисквания за добър телекомуникационен бизнес. Така че Vivacom печели и от двете. Има доста прилики с други пазари, на които работим, и така ще можем да ускорим растежа и в следващите години.

BC Partners инвестира в различни сектори. Наблюдавате ли вече забавяне на икономиката и очаквате ли криза?

Не очаквам криза. Средата не е същата като 2007 г. Ако лихвите останат ниски и корпоративните печалби са силни, може да има само забавяне, но не и криза. А забавянето трябваше да се случи отдавна, но все още сме във върховата точка на сегашния цикъл. И когато дойде спадът от тази върхова точка, според мен няма да е рязък срив. Въпросът е кога ще се случи, а не дали.

* В интервюто "Капитал" използва названието БТК - дружеството, чрез което компанията работи в България, докато Никос Статопулос говори за Vivacom - търговската марка на оператора.

Интервюто взеха Алексей Лазаров и Константин Николов

В началото на ноември официално бе обявено, че най-големият български телеком БТК ще има нов собственик - регионалната медийна компания United Group (UG), в която мажоритарен акционер е лондонският фонд BC Partners. До последно за оператора се бореха два кандидата - другият беше американският фонд Providence Equity Partners. Очаква се сделката да бъде финализирана през второто тримесечие на 2020 г. Цена не е обявена, но по информация от пазара продажбата оценява българския телеком на 1.2-1.3 млрд. евро, което е седем пъти печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA).

Чрез БТК купувачът, който вече оперира във всички страни от бивша Югославия, ще навлезе и в България. United Group започва като малък кабелен оператор, основан от сръбския бизнесмен Драган Шолак. През годините минава през серия финансови инвеститори, като Шолак остава неизменно ключово лице и миноритарен акционер. От март 2019 г. BC Partners влезе като мажоритарен собственик в United Group с малко над 50% дял в сделка, оценяваща групата на 2.6 млрд. евро. Продавачът KKR остана с миноритарен дял, а остатъчна малка инвестиция има и ЕБВР. За плановете за развитие на телекома "Капитал" разговаря с Никос Статопулос, партньор и член на изпълнителния комитет на BC Partners.

Интервю с досегашния основен акционер в БТК - Спас Русев, вижте тук.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Новият собственик на БТК - компания представлявана от грък, с миноритарен собственик сръбски олигарх - направо "тури му пепел"! Всъщност делът на сърбина в United Group излиза че е много по-голям от това, което първоначално се предполагаше. Със сигурност ще искат не само да са доставчик на съдържание, но и да създават съдържание чрез собственост в телевизии, каквато е стратегията им в другите балкански държави, а това означава че сърбина ще иска да има влияние и върху общественото мнение и политическото брокерство в България. Най-вероятно ще се целят в дял в bTV или NOVA, зависи къде разреши Тиквата в Банкя.

  • 2
    olga_kokoshkina avatar :-|
    olga_kokoshkina

    Да бе, полека крайно националистическите и традиционно анти-български настроени гърци и сърби да направят България "регионален хъб" на техния бизнес!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK