С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 29 ное 2019, 11:44, 12143 прочитания

Никос Статопулос: Възможно е Vivacom да се превърне в регионален хъб на бизнеса ни

Какви са плановете на избрания за купувач на най-големия български телеком, според CEO-то на BC Partners, мажоритарен акционер в United Group

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
В началото на ноември официално бе обявено, че най-големият български телеком БТК ще има нов собственик - регионалната медийна компания United Group (UG), в която мажоритарен акционер е лондонският фонд BC Partners. До последно за оператора се бореха два кандидата - другият беше американският фонд Providence Equity Partners. Очаква се сделката да бъде финализирана през второто тримесечие на 2020 г. Цена не е обявена, но по информация от пазара продажбата оценява българския телеком на 1.2-1.3 млрд. евро, което е седем пъти печалбата преди лихви, данъци и амортизация (EBITDA).

Чрез БТК купувачът, който вече оперира във всички страни от бивша Югославия, ще навлезе и в България. United Group започва като малък кабелен оператор, основан от сръбския бизнесмен Драган Шолак. През годините минава през серия финансови инвеститори, като Шолак остава неизменно ключово лице и миноритарен акционер. От март 2019 г. BC Partners влезе като мажоритарен собственик в United Group с малко над 50% дял в сделка, оценяваща групата на 2.6 млрд. евро. Продавачът KKR остана с миноритарен дял, а остатъчна малка инвестиция има и ЕБВР. За плановете за развитие на телекома "Капитал" разговаря с Никос Статопулос, партньор и член на изпълнителния комитет на BC Partners.

Интервю с досегашния основен акционер в БТК - Спас Русев, вижте тук.

Защо избрахте БТК* за следващата си инвестиция?

Vivacom е водещият интегриран телекомуникационен оператор в България и се представя много силно, най-вече през последните 3 години, като се трансформира от бившия фиксиран монополен оператор във водещ мобилен телеком с високи оценки на удовлетвореността на клиентите и водещи позиции също в широколентовия интернет и платената телевизия. Vivacom се възползва от благоприятната макроикономическа среда в България и добре инвестираната инфраструктура и силния мениджърски екип, които са важни инвестиционни критерии за United Group и акционерите, включително и за нас. Придобиването ще удвои размера на UG по-малко от година след нашето навлизане в групата и значително ще увеличи диверсификацията по страни и продукти. Освен това ще увеличи значително европейското присъствие на UG.


Каква е цената на сделката и бихте ли могли да я сравните с други подобни скорошни транзакции?

Не коментираме цените в сделки, в които участваме като кандидат. Сделката е предмет на обичайните регулаторни одобрения, включително антимонополни правила, и очакваме те да бъдат изчистени навреме за приключването й през 2020 г.

Каква е акционерната структура на United Group?



Не мога да дам подробности, но мога да кажа, че BC Partners e най-големият акционер с контролен дял в United Group. След нас е мениджърският екип, воден от основателя Драган Шолак, с миноритарен дял. И след това идват другите два акционера с по-малки дялове - фондът KKR и EБВР.

Възможно ли е БТК да стане нещо като регионален хъб на бизнеса ви на Балканите?

Да, смятам че е възможно. Имаме много високо мнение за възможностите на Vivacom като изключително силен интегриран телекомуникационен оператор в България. И това му дава потенциала не само на вътрешния пазар, но и регионално като част от United Group. Така компанията ще може да се възползва от нашия технически и потребителски опит, както и от съдържанието.

За какво съдържание става въпрос?

Все още е трудно да се каже, защото има толкова много и различно съдържание. Имаме съдържание, което произвеждаме, и такова, което купуваме. Има международно съдържание, като например мачовете от Шампионската лига. Имаме и локално, което сами развиваме. Може да се опитаме да повторим тази формула и във Vivacom, както и да преценим дали може да пренесем наличното създадено съдържание в United Group. Но все още нямаме ясна идея какво точно ще използваме. Но трябва да имате предвид, че UG е един от може би едва двата глобални оператора, които не само разпространяват съдържание, но и произвеждат и държат такова. И като такава компанията има голям потенциал за развитие. Другата е Сomcast, която неотдавна купи Sky и има същия модел като United Group.

Как планирате да разпространявате това съдържание?

Може да използваме платформи на други компании, които да комбинираме. Разполагаме и с най-добрата технология за гледане на телевизия през собствената ни платформа EON.

Какви са вашите планове за БТК - ребрандиране, нови услуги и т.н.?

Ще използваме маркетинговите и техническите компетенции на UG и ще продължим да инвестираме значително в инфраструктурата на Vivacom и нейните пакетни услуги за клиентите във всички продуктови сегменти (мобилна и фиксирана телефония, широколентов интернет и платена телевизия), за да укрепим допълнително водещите позиции на компанията. UG има заслужена репутация във всички страни, в които работи, като предлага най-бързата широколентова връзка, най-качественото съдържание, водещите телевизионни технологии от следващо поколение и клиентско оборудване и най-надеждните продукти за телефония. Това ще бъде нашата цел и в България.

Имате ли вече поставена цел за бъдещи инвестиции - колко планирате да инвестирате и какъв ще бъде основният ви фокус?

Мога да ви кажа, че ще увеличим инвестициите на компанията в нейната мобилна и фиксирана инфраструктура и клиентско оборудване отвъд историческите нива, което е добра новина за българските потребители.

Какво ноу-хау от другите ви бизнеси в региона ще използвате в българската компания?

BC Partners има дългогодишен опит в сектора - водещ кабелен инвеститор е в ЕС и САЩ с много успешни вложения през последните 15 години: Unity Media, ComHem, Suddenlink, Cablevision, UG, сега Vivacom. Ние сме активни акционери, които разбират пазара и компанията.

Били ли сте в контакт с чешката инвестиционна компания PPF за придобиването на дял в българската телевизия bTV?

Не коментираме пазарни слухове и спекулации.

Какви са дългосрочните ви планове за БТК? Поставили ли сте си срокове за бъдещо излизане от сделката?

Придобихме UG едва през март тази година и сме фокусирани върху инвестирането в бизнеса, за да растем още в бъдеще, и така се радваме на присъединяването и на Vivacom в нашата платформа. Стратегията ни е да сме дългосрочни мениджъри на компаниите, които притежаваме, затова сме съсредоточени върху увеличаване на стойността на United Group, и като такива е твърде рано да обсъждаме по-дългосрочни планове. Не можем да говорим за излизане от собствеността ни.

Какви са приликите и разликите между българския пазар и останалите страни в региона?

Както казах, телекомуникационният пазар в България е привлекателен по няколко причини - благоприятната макроикономическа среда и добрата инфраструктура на повечето оператори. Тези са основните взаимно свързани изисквания за добър телекомуникационен бизнес. Така че Vivacom печели и от двете. Има доста прилики с други пазари, на които работим, и така ще можем да ускорим растежа и в следващите години.

BC Partners инвестира в различни сектори. Наблюдавате ли вече забавяне на икономиката и очаквате ли криза?

Не очаквам криза. Средата не е същата като 2007 г. Ако лихвите останат ниски и корпоративните печалби са силни, може да има само забавяне, но не и криза. А забавянето трябваше да се случи отдавна, но все още сме във върховата точка на сегашния цикъл. И когато дойде спадът от тази върхова точка, според мен няма да е рязък срив. Въпросът е кога ще се случи, а не дали.

* В интервюто "Капитал" използва названието БТК - дружеството, чрез което компанията работи в България, докато Никос Статопулос говори за Vivacom - търговската марка на оператора.

Интервюто взеха Алексей Лазаров и Константин Николов

Капитал #48

Текстът е част от брой 48 на седмичния Капитал (29 ноември - 5 декември). В броя ще прочетете още:

След срещата Борисов - Тръмп: Винаги с Америка, винаги с Русия
Има ли спасение за "Топлофикация София"
АПИ: Абонамент за 1 млрд. лв.

Купете

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Раждането на 5G в България 2 Раждането на 5G в България

2020-а ще бъде годината на едни от най-големите търгове за честоти досега, даващи началото на изграждането на 5G мрежа

15 ное 2019, 7893 прочитания

"Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба 2 "Теленор" отбеляза пореден ръст на приходи и печалба

Най-осезаемо е повишението в средния приход на потребител

12 ное 2019, 3245 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Телекоми" Затваряне
Спас Русев: Увеличихме стойността на Vivacom от 750 млн. до 1.3 млрд. евро

Планирам други инвестиции в България след приключване на сделката за БТК

Още от Капитал
Бъдещият софийски жк "Галакси"

Срещу необявена цена "Галакси инвестмънт груп" стана собственик на най-големия парцел за строителство в рамките на София

LVMH тества границите на лукса

Може ли шик конгломератът да се разрасне още

Да пазиш традицията "Под Балкана"

Животновъдната ферма на семейство Кулови край Карлово е затворила целия цикъл на производство

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Не без сестра ми

Режисьорката Светла Цоцоркова за втория си пълнометражен филм "Сестра", който трупа награди преди българската премиера

20 въпроса: Даниел Ненчев

Телевизионният водещ издаде "Идеи без граници", първата си книга

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10