"Теленор" се преименува на Yettel

Промяната включва цялостно ребрандиране на телекома, което трябва да приключи до края на март

Четири години след като купи "Теленор България", чешкият собственик PPF Group преминава към ново име и ребрандиране на телекома. Операторът вече ще се казва Yettel, като промяната засяга и другите пазари, на които PPF купи бизнеса на норвежката Telenor през 2018 г. - Сърбия и Унгария, съобщиха от компанията.

Все още няма подробности около цялостното ребрандиране, но вече е ясно, че то ще засегне целия бизнес - логото, сайта, магазините и съпътстващите дейности, както и пускането на нови продукти и услуги. Целта на телекома е преходът към новата визия да приключи до края на март. От "Теленор" не разкриха пред "Капитал" колко големи ще са инвестициите в ребрандинга, както и дали ще бъде променено името на търговското дружество.

"Yettel е ново име, нова дума. През 2022 г. планираме вълнуващи нови продукти и услуги, като стратегическият ни фокус остава същият: да растем и да развиваме българския пазар чрез използването на технологии от следващо поколение в полза на нашите клиенти, като се стремим да внесем положителна промяна в бизнеса и обществото", обяви Джейсън Кинг, главен изпълнителен директор на "Теленор България".

Темата за бъдещото име и визия на "Теленор" стои още от придобиването на оператора от PPF. Групата още ползва името O2 в телекомуникационния си бизнес в Чешката република и Словакия, който купи като финансов инвеститор от испанската Telefonica в края на 2013 г. През миналата година стана ясно, че компанията е удължила лиценза за названието до 2036 г.

След сделката с Telenor купувачът също сключи споразумение за използване на бранда за няколко години. Тогава Ладислав Бартоничек, отговарящ за телекомуникационния сектор в PPF (и сегашен изпълнителен директор на цялата група), заяви пред "Капитал", че компанията разглежда няколко варианта за нова визия. Едната беше да ползват бранда O2 навсякъде. Втората беше да бъде създаден изцяло нов бранд за всичките телекомуникационни компании. А третата беше да се ползват исторически или отделни марки във всяка държава. В крайна сметка в PPF са се спрели на втората възможност.

Предишното голямо ребрандиране на оператора беше в края на 2014 г., когато петнадесет месеца след като беше купен от Telenor за 717 млн. евро, "Глобул" прие и името на групата. Тогава процесът продължи няколко месеца и включваше промяната на търговската марка, името на самото дружество, смяна на сайта и т.н. Най-дълго отне ребрандирането на магазините, защото включваше и реновирането им.

"Теленор България" е най-големият мобилен оператор по приходи в България и третият най-голям телеком. Приходите на компанията за 2020 г. достигнаха 787 млн. лв. Абонатите към средата на 2021 г. са 3.46 млн.

През годините всички големи оператори са преминали през промяна на имиджа. Последно Vivacom смени логото си през миналата година. Преди това през 2018 г. А1 направи мащабно ребрандиране, след като остави най-дълго просъществувалия бранд на българския телекомуникационен пазар - "Мтел". Преминаването към А1 в България включваше цялостна промяна на компанията - освен смяна на името и логото на телекома от компанията обявиха и нови услуги и продукти и обещаха по-добро ниво на обслужване на клиентите.

Q&A

От отдел "Корпоративни комуникации" на "Теленор България" отговориха на няколко въпроса за ребрандирането.

Защо се ребрандирате сега? Фактът, че лицензът за използване на марката Telenor изтича, ли е причината?

PPF Group има в портфолиото си няколко много успешни бранда. Имайки предвид опита си, решихме да не удължаваме правата за марката Telenor, а да създадем свой собствен бранд, разработен специално за трите държави.

Промяната на бранда ще се отрази ли и върху компаниите от групата на CETIN?

Не, промяната на бранда се отнася само за трите мобилни оператора с марката Telenor в България, Унгария и Сърбия.

Какви са плановете на PPF за този регион?

Инвестициите на PPF Group в телекомуникационния сектор са дългосрочни и стратегически и този регион е нашият дом, където искаме да останем и да развиваме бизнеса си.

Telenor е известен бранд в региона. Очаквате ли да загубите клиенти с въвеждането на новия бранд? Или по-скоро го приемате като възможност?

Като възможност, определено. Надграждаме солидната позиция, създадена от много успешния бранд Telenor.

Yettel е нов, свеж бранд, създаден специално за трите пазара и изграден на основата на задълбочени пазарни проучвания. Той отчита най-новите тенденции и променящите се очаквания на нашите клиенти, за да се конкурира с местните марки и да бъде успешен в дългосрочен план.

Каква е стратегията на новата марка?

Официалното разкриване на бранда ще стане на 1 март, когато ще споделим повече.

Ще промените ли цените с новия бранд?

Не, не планираме да променяме цените с промяната на бранда.