Устойчивото развитие на телеком сектора е отборна игра

Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор на "Yettel България"

Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор на "Yettel България"
Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор на "Yettel България"
Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор на "Yettel България"
Джейсън Кинг - главен изпълнителен директор на "Yettel България"

Визитка

Джейсън Кинг е главен изпълнителен директор и председател на борда на директорите на "Yettel България". Има над 20 години международен опит в трансформацията на телекоми, медийни и дигитални технологични компании. Носител на отличие за "Бизнес лидерство по време на криза". Член на управителния съвет на Конфедерацията на работодателите и индустриалците в България.

Г-н Кинг, последните няколко години бяха трудни за бизнеса. Как пандемията се отрази на Yettel и кои тенденции повлияха най-силно на бизнеса ви?

- Пандемията ни изправи пред безпрецедентен натиск в силно конкурентна среда, която изисква постоянни инвестиции и качество. Именно през този период се доказа значимостта на телекомуникационната инфраструктура и нейната роля на гръбнак на съвременното общество. Чрез нашите услуги и мрежа осигурихме критична свързаност на бизнеси, хора, устройства и доказахме устойчивостта си за функционирането не само на нашата индустрия, но и на всички други индустрии.

Вероятно си спомняте скока в потреблението от страна на бизнеса и потребителите в началото на пандемията, което на много места по света доведе до разпадане на разговорите, лошо качество и спад в свързаността. Проблемът беше толкова сериозен, че ЕС на практика помоли стрийминг услугите да намалят качеството и количеството предавани данни, за да подпомогнат инфраструктурата.

На 8 март 2020 г., когато бяха потвърдени първите случаи на ковид-19 в България, гласовият трафик в мрежата ни отбеляза ръст с 32%. На 13 март, когато беше обявено извънредното положение, Yettel отчетете най-висок гласов трафик от началото на 2020 г. - с 36% повече от средните нива за предходните четири петъка. А на 23 март, когато бяха наложени ограничения върху пътуването между големите градове, отчетохме 14% ръст на трафика на данни спрямо предходните 7 дни и е това всъщност е денят с най-висок трафик на данни в историята на оператора.

Истината е, че нашата мрежа беше готова да посрещне този безпрецедентен ръст в потреблението, защото години наред инвестираме в качествена инфраструктура. Към онзи момент получихме своя трети пореден Best in Test сертификат за качество на мрежата. Тази година получихме петия, включващ и бързо развиващата се 5G свързаност и покритие. Повечето хора дори не осъзнават колко високо е качеството на мрежата ни, защото, когато техните очаквания са задоволени, свикват и някак си спират да обръщат внимание на кристалното качество на разговорите, широкото покритие, бързото сваляне на данни и т.н. Истината е, че нашата мрежа, а и като цяло телекомуникационната инфраструктура в България е на световно ниво. С последния, пети, сертификат ние се нареждаме сред първите 25% топ мобилни мрежи, тествани от umlaut в световен мащаб през 2021-2022 г. Това е много добро постижение, с което ние от Yettel, а и България трябва да се гордее.

Какви бяха приоритетите на вашата бизнес стратегия през тази година и с какви трудности се сблъскахте при прилагането ѝ? Как се променят те за следващата година?

- Хората днес разчитат на технологиите, за да правят множество неща в ежедневието си. Yettel е модерен технологичен бранд, който прегръща най-новите тенденции и разбира нарастващата роля на технологиите в живота ни. Наш постоянен приоритет винаги е бил да предлагаме най-доброто клиентско изживяване, отговарящо на нарастващите нужди на потребителите. Предоставяме им най-качествената мрежа с разнообразно портфолио от услуги и продукти, като същевременно се стремим да поддържаме лидерската си позиция по приходи на пазара на мобилните услуги и следим за бизнес ефективността.

Вярвам, че отговаряме на очакванията на клиентите. Днес Yettel свързва над 3 милиона клиенти с други хора, устройства и бизнеси и когато говорим за потребителско изживяване в мрежата, наш приоритет е то винаги да е надеждно и сигурно. През последната година настъпиха много промени след пускането на 5G мрежата през 2021 г. Имаме нов бранд, включихме нови услуги като фиксиран безжичен интернет, предоставихме и нови възможности с неограничени планове за потребителите, като те бързо се превърнаха сред най-търсените оферти.

Модернизацията на портфолиото, дигиталните услуги и поддържането на високото ниво на обслужване, качество и покритие са нещо, което също е много важно за нас. Тук говорим за добавяне на услуги, които са релевантни за клиента и директно отговарят на нуждите му - например достъпът до стрийминг услуги или образователни платформи, които се оказаха от ключово значение именно по време на пандемията. С новия бранд ние обявихме и че се фокусираме върху дигитализацията и че преминаваме към безхартиени операции в магазините - това е сериозна крачка към нашето общо "зелено" бъдеще. Също така сигурността на нашата мрежа ни дава възможност да предлагаме все повече иновативни продукти и услуги на нашите клиенти, например "Смарт турист" - застраховка при пътуване в чужбина с еднократно активиране, която започва автоматично при преминаване в роуминг зона. Към иновативните ни предложения бих искал да спомена и мобилното приложение Digital Office, което предоставя на компаниите възможност за вътрешна корпоративна комуникация и управление, както и за дигитализация на вътрешните процеси.

Същевременно тези приоритети обаче са и сериозни предизвикателства. Ако трябва да бъда по-конкретен, от една страна, инвестирането в инфраструктура е приоритет, който винаги ще бъде на първо място, когато става въпрос за капиталови разходи и инвестиции. От друга страна, пандемията и войната в Украйна пряко допринесоха за фактори като инфлацията и нарастващите сметки, които увеличиха оперативните ни разходи в пъти. Тук трябваше да вземем може би най-трудното решение, а именно да индексираме месечните абонаменти. В продължение на доста време обсъждахме как да направим това по възможно най-благоприятния за клиентите начин. Индексацията е клауза, която съществува в договорите ни от много отдавна, но никога не сме се позовавали на нея. Като прибавим към това и трудната политическа обстановка, се оказваме пред най-сериозното предизвикателство. Когато си в такава безпрецедентна ситуация, от решаващо значение е умението да балансираш между поставените бизнес цели, нуждите на клиента, очакванията за качество, забавяния в доставките и неясните политически обстоятелства, главоломния ръст на цените на основни стоки, суровини и услуги.

Затова е особено важно разбирането на значението на инфраструктурата и стойността, която тя носи не само на потребителите на мобилни услуги (които по принцип са всички), но и на общностите, местните предприятия и самото правителство. Тук ключови се явяват предвидимостта и диалогът с държавата и политиците и ще посоча за пример дискусиите по отношение на Плана за възстановяване и устойчивост. Промените в последния момент не помагат на никого, въпреки че с плана имаме уникална възможност да развием местните общности и да подобрим допълнително качеството на живот с помощта на технологиите, и ще бъде наистина жалко, ако я пропуснем поради несигурната политическа ситуация, липсата на диалог и основи за едно добро публично-частно партньорство.

Говорите за нашето общо "зелено" бъдеще. Как изглежда "зеленото" бъдеще на телеком бизнеса и какви са амбициите на компанията в тази посока?

- Да, ESG (Environmental, Social, and Governance) е нещо, което вече е задължително за всеки бизнес. Устойчивото развитие на телеком сектора и бизнеса като цяло е отборна игра с много участници, които трябва да са в тясно сътрудничество - държава, бизнес, потребители. Например ние още тази година преминахме към компенсиране на емисиите на автомобилния ни парк. Това е само първата ни стъпка, макар и немалка, към изцяло електрически автопарк. Но за да се случи това, е нужно държавата да е осигурила условия - зарядни станции, законодателна рамка, стимули за хората и за бизнеса, за производителите на автомобили дори. Така че бизнесът зависи пряко от законодателната рамка и инициативи. Това е просто пример.

От друга страна, ние трябва да започнем да обучаваме хората за това какво е ESG, какво е зелено, защо е важно да се рециклира и да се стремим към кръгова икономика. Именно по тази причина имаме стратегическо партньорство със Софийския университет "Св. Кл. Охридски" в обучението по отговорен и устойчив бизнес - така ние като бизнес можем да участваме пряко в подготовката на младите таланти и изграждането на устойчиво бъдеще заедно. На потребителите предлагаме реална алтернатива и стимул за отговорна употреба на ресурси и материали с нашата кампания "Рециклирай и спести", така че с обединени усилия и проактивно да намаляваме електронните отпадъци, а оттук - и отпечатъка върху околната среда. Работим върху конкретни цели в областите климат и намаляване на парникови газове, като имаме амбицията да станем въглеродно неутрална компания много преди крайния срок, поставен от ЕС.

Паралелно с това ние винаги сме били открити - навътре и навън. Стартирахме и серия вътрешни обучения, както и създадохме ESG посланици, които вътре в компанията да ръководят проекти и предлагат решения в полза на обществото, водещи до реална промяна.

До края на годината ще представим и нашата мащабна стратегия за устойчиво развитие с измерими цели и амбиции, за чийто прогрес ще отчитаме публично. В момента развиваме мерки и цели в областите "климат", "кръгова икономика" (електронни отпадъци и отпадъци от опаковки), "хора и многообразие", "ангажиране на нашите клиенти и технологии за промяна".