С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 30 юли 2017, 17:11, 5751 прочитания

Транспортната инфраструктура на ЦИЕ се нуждае от 615 млрд. евро инвестиции до 2025 г.

За 20 години в страните от региона са изградени близо 5600 км магистрали, показва проучване на PwC

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Почти 210 млрд. евро са вложили страните от Централна и Източна Европа (ЦИЕ) в развитието на транспортните си инфраструктури през последните 20 години. Около 150 млрд. евро са дошли от Европейския структурен фонд (EU Structural Fund), като допълнителни средства са отпуснати от Европейската инвестиционна банка и инициативата "Свързана Европа" (Connecting Europe Facility). За този период за били изградени близо 5600 км магистрали в страните от региона.
Това показва доклад на PwC, изготвен за The Altantic Council. В него се представя състоянието на пътните системи в ЦИЕ, като се обръща внимание на предвижданото развитие на транспортните коридори от страна на Европейската комисия.

Целите


Според доклада инвестициите целят да задействат и развият инициатива "Три морета". С нея ЕС се стреми да даде основа на политически връзки и стабилизиране на междуграничните отношения, което би довело до интеграцията на ЦИЕ със Западна Европа.

Инициативата включва 12 членки на ЕС: Австрия, България, Хърватия, Чехия, Естония, Унгария, Латвия, Литва, Полша, Румъния, Словакия и Словения. Тези страни формират 28% от територията и 22% от населението на ЕС, но осигуряват едва 10% от брутния вътрешен продукт на съюза.

"Установихме, че 75% от инфраструктурата, която ще имаме (в Централна и Източна Европа) до 2050 г. все още не съществува", казва директорът на инфраструктурни проекти в PwC Агниешка Гайевска.



Прогнозите на база изготвените проекти показват, че около 615 млрд. евро (170 евро на човек) ще бъдат нужни до 2025 г. за допълнителното развитие на транспортните системи на региона. Други предвиждания сочат, че до 5 години ЦИЕ ще изпревари Западна Европа по ръст на строителния пазар, което би създало много по-стабилна среда за развитие на компаниите в сектора и привличане на инвеститори.

Един от проектите, по които се работи в момента, е пътнотранспортният коридор "Рейн – Дунав", който свързва Германия, Франция и Австрия с България, Чехия, Унгария, Хърватия, Румъния. Обновяването и изграждането на общо 14 000 км пътни, железопътни и воднотранспортни потоци на движение ще струва близо 70 млрд. евро.

"Ориенталският" коридор е друг проект, в който България е ключова. Целта му е "да свърже пристанищата в Бремен и Хамбург с Турция и Гърция, като в него е предвидено и развитие на бургаското. Засега коридорът включва 429 "микропроекта", които работят по изграждането на 13 000 км транспортни линии на обща цена от 60 млрд. евро.

"Пради ускореното развитие на високите технологии очакваме инфраструктурата да печели от подобрения, за които не сме си и мечтали преди 10 години", добави Гайевска. "Тези промени трябва да бъдат взети предвид, когато се планира нова инфраструктура, включително потенциалният ефект върху търсенето на транспортни услуги, както и дългосрочните разходи по поддръжката.

Рискове и решения

Един от големите рискове за проектите е променливата политическа обстановка в региона. "Изменения в политическия климат може да затруднят напредъка на проектите независимо от настоящите споразумения и това би довело до големи затруднения", се казва в доклада.

"Има големи разлики в икономиката на 12-те страни в ЦИЕ - Австрия е от единия край на спектъра, Румъния и България са от другия. Следователно е нужно да премислим дали има нужда от организация и координация на международно ниво, за да намалим подобни рискове."

"Като цяло ЦИЕ има нужда от допълнителни инвестиции, за да достигне конкурентоспособността на EU15 (Западна Европа). Липсата на инвестиции с десетилетия показва, че изграждането на нови пътища е ключово за достигане на стабилен икономически ръст, както и максимизиране потенциала на региона."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Северният център на железницата Северният център на железницата

Горна Оряховица е възловата северна гара в страната. Там се помни старата слава на БДЖ, но и най-ясно личи тъжното настояще

4 яну 2020, 3118 прочитания

От пожарни коли до "Алфа Ромео" и "Мазерати" 1 От пожарни коли до "Алфа Ромео" и "Мазерати"

Втора компания на предприемача Павлин Бошнаков е начело на класацията на най-динамично растящите дружества в региона на Бургас

3 яну 2020, 4033 прочитания

24 часа 7 дни
 
Още от Капитал
Каратисти в текстилна фабрика

"Албена" продаде бившия завод за памучни прежди "България 29". Купувачът "РС Билд" ползва за целта 9.5 млн. евро кредит от ЦКБ

Сделките на 2019: Малко, малки, местни

Само три са големите продажби - на БТК, bTV и "Нова тв". Типичната сделка е за хотел, а купувачите са все местни

Най-печелившите взаимни фондове за 2019 г.

Българските инвестиционни схеми реализираха много успешна година, а чуждите борси са основният източник на печалби

Либийската авантюра на Ердоган

Турският президент вдигна залозите в хибридната война за контрола над бившата северноафриканска джамахирия* на Муамар Кадафи

Зеленият път

Как неизползваните жп линии в София може да се превърнат във велоалеи и пешеходни зони

Всичко се връща, Руши също

Рушен Видинлиев за новите си роли и преоткритата страст към музиката

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10