БДЖ поръчва нови локомотиви и вагони за около 125 млн. лв.
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

БДЖ поръчва нови локомотиви и вагони за около 125 млн. лв.

БДЖ поръчва нови локомотиви и вагони за около 125 млн. лв.

Компанията прави промени в структурата си и смяна на директорите в пътническия и товарния превозвач

Калина Горанова
9135 прочитания

© Цветелина Белутова


Поръчка за 40 нови вагона е обявила държавната компания "БДЖ - Пътнически превози". Прогнозната стойност е 76.7 млн. лв. без ДДС, а срокът на доставка - две години след подписването на договор с избрания изпълнител.

Скоро се очаква и търг за 10 локомотива, като локомотивният парк, и по-скоро неговият недостиг и лошото му състояние в момента, са един от най-големите проблеми на компанията. Средната цена на един нов локомотив е около 5 млн. лева, обясниха от БДЖ, което означава, че общо с вагоните инвестицията за нов подвижен състав ще стане около 125 млн. лв.

За пътниците

Поръчката за пътнически вагони предвижда 22 от въпросните 40 да са второкласни, като 8 от тях ще бъдат достъпни и за хора с намалена подвижност. Първокласните ще бъдат 10, а останалите 8 ще са вагон-бистра. Новите пътнически вагони на БДЖ ще са без купета - т.е. от салонен тип, с маси, контакти и wi-fi. Вагон-ресторантите обаче ще имат и купейна част. Любопитно е изискването към външната боя на вагоните - тя трябва да е такава, че да позволява лесното почистване на графити.

Кандидатите за тази поръчка трябва да имат приходи от поне 60 млн. лв. общо за предходните три години, като от тях 40 млн. лв. да са от аналогична дейност, както и да са доставили минимум 40 броя релсови транспортни средства за последните общо три години.

И локомотиви

В най-скоро време се очаква поръчката за покупка на 10 нови локомотива, тъй като в момента БДЖ работи в условията на недостиг на локомотиви и това води до огромни закъснения на влаковете по цялата мрежа.

Очаква се да започне и процедура за наемането на още 6 локомотива, както и друга за капиталов ремонт на 10 локомотива "Шкода".

В по-дългосрочен план е предвидено и купуване на 10-12 нови мотриси, най-вероятно 4-секционни с около 250 места за скорост 160 км/ч. С тях ще се обслужват около 40 влака дневно на средни разстояния между големите градове. Поръчката, с прогнозен бюджет от 75 млн. евро, трябваше да е факт до края на 2019 г., но, изглежда, ще остане на по-заден план.

Някои промени в дружествата

Междувременно "Холдинг БДЖ" прави и някои промени при дружествата от групата, като дъщерните компании - "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози" са преобразувани в еднолични акционерни дружества. "За съжаление изпълнението на основните задачи не е на необходимото ниво, ключовите финансови и обемни показатели бележат спад, като е налице силна необходимост от преразглеждане на организационните структури и основните бизнес процеси", казват от компанията. В тази връзка в тях ще се формират мениджърски екипи вместо един управител, които да поемат всички оперативни дейности под новата форма на корпоративно управление (ЕАД).

"Управлението в периода на преобразуване на двете дружества ще се осъществява от екип от до трима души, който да бъде основата на бъдещия съвет на директорите, като същевременно подготви и бюджетите за 2020 г.", казват от компанията, като управителите на двете дъщерни дружества - инж. Христо Иванов и инж. Любомир Илиев (на товарни) са отказали да участват в новия управленски формат, казват още оттам. Досегашният финансов директор Филип Алексиев пък става прокурист на пътническата компания.

Преобразуването на "БДЖ - Пътнически превози" и "БДЖ - Товарни превози" в ЕАД се очаква да приключи до края на януари 2020 г., а окончателното привеждане на дружествата към изискванията на Закона за публичните предприятия - до края на септември 2020 г.

Поръчка за 40 нови вагона е обявила държавната компания "БДЖ - Пътнически превози". Прогнозната стойност е 76.7 млн. лв. без ДДС, а срокът на доставка - две години след подписването на договор с избрания изпълнител.

Скоро се очаква и търг за 10 локомотива, като локомотивният парк, и по-скоро неговият недостиг и лошото му състояние в момента, са един от най-големите проблеми на компанията. Средната цена на един нов локомотив е около 5 млн. лева, обясниха от БДЖ, което означава, че общо с вагоните инвестицията за нов подвижен състав ще стане около 125 млн. лв.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    Щеше да звучи добре, ако БДЖ не беше едно от най-компрометираните дружества в България. Което впрочем си е постижение.

    Дано средствата идат по предназначение. Влакът е най-удобната форма на междуградски транспорт за мен.

  • 2
    deo25598025 avatar :-?
    deo25598025

    И защо точно с климатик? Не може ли по-простички. Че да може да си ги поддържат.

    Това лято имах късмета да се возя на влак в един такъв относително нов вагон с климатик - само дето климатика не работеше. Вътре беше сигурно 45 градуса, а от прозорчетата се отваря една миниатюрна част, която не проветрява грам.
    Кондукторката се счупи от извинения, но в крайна сметка "няма резервни части" и толкоз.

    Та, по добре по-евтинко така.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Летете пеша, бе!

Летете пеша, бе!

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK