Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
6 мар 2020, 12:35, 3988 прочитания

Транспортът: По-малко товари и пътници

Спадът в производството и доставките на суровини и стоки, плюс непредвидимостта по пътищата за превозвачите правят сектора един от най-пряко засегнатите от коронавируса

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Част от темата

Коронакризата

Вирусът ще мине, въпросът е как

Има няколко сценария за това как ще се развие епидемията от Covid -19 и колко големи ще са щетите за икономиката

Фабрики в стрес

Автопроизводителите вече усещат спад в продажбите, а по веригата той ще бъде внесен и в българските поддоставчици

Търговците на храни: Без паника

Веригите не очакват проблеми с доставката на продукти

Къде няма да ходите тази пролет

Коронавирусът нанесе удар върху пролетната програма за екскурзии от и до България

Металургията под натиск

Свръхпредлагането на стомана удря маржа на производителите

Маркетинг по време на коронавирус

Как някои компании използваха темата на деня, за да привлекат вниманието към брандовете си

Спортният коронавирус

Списъкът на отложените събития набъбва всеки ден

Коронарецесията чука на вратата

Страхът и бързото разпространение на вируса вече се отразяват на глобалната икономика

Пръв на фронтовата линия на коронавируса безспорно е транспортът като един от най-пряко засегнатите сектори на икономиката. От една страна, има спад в производството и оттам в доставките на суровини и стоки, а от друга - пълна непредвидимост по пътищата за превозвачите, които не знаят в кой момент и къде може да се натъкнат на блокада.

"За да вземат адекватни мерки спрямо избирателите, политиците взимат неадекватни мерки спрямо икономиката", казва Христо Христов, собственик на автомобилния превозвач "Дискордиа". "Март и април ще работим при форсмажор и пълна непредвидимост", казва той. Около една седма от камионите му са ангажирани по транспорт от и до Италия, където в момента е и най-сериозният проблем в Европа. Камионите се движат в пълна неизвестност, казва той, като не се знае всеки един превоз от Италия дали ще го завършиш или не. "Не се знае ще те пуснат ли да влезеш, ще те пуснат ли да излезеш и да влезеш после в друга държава", казва Христов.


Шофьорът също може да откаже във всеки един момент да извърши даден курс. Ако нещо се случи с шофьора, също е неясно какво трябва да се направи - да остане на мястото на карантината или да се прибере у дома.

Засега превозвачите се опитват да компенсират тази несигурност в Северна Италия с превози на други пазари. Най-голям риск за тях остава това заразата и блокадата да се разпространи в други държави и най-вече в Германия и Франция.

Авиацията реагира по-бързо от сухопътния транспорт - трите най-големи авиокомпании на летище София на база брой превозени пътници вече направиха корекции на летателните си програми. "България ер" отмени полетите си от и до Милано до 27 март, като пътниците получиха правото за възстановяване на сумата и промяна на датата на пътуването си безплатно. Тези с полети до и от Милано в периода 29 март - 30 април 2020 г. имат право да получат пълно сумата за закупените билети или да сменят без глоба датата на пътуването при свободни места.



От Wizz Air съобщиха, че за 11 март - 2 април авиокомпанията свива полетите си до Италия с 60%, като на потърпевшите пътници се предлага или нова дата, или възстановяване на сумата. Ryanair намали полетите си до Италия с 25% за три седмици. От компанията обявиха, че забелязват значителен спад в резервациите за края на март и началото на април, както и увеличение на броя на неявилите се за полет пътници, особено от и в Италия. Компанията не очаква това анулиране да окаже съществено влияние върху насоките за текущата година (края на март 2020 г.), но е твърде рано да се каже какво влияние ще окаже епидемията върху печалбите.

По обобщени данни за ефектите върху цялата авиоиндустрия обаче трудно могат да се дадат към момента, като тя реагира ad hoc на турболенциите от коронавируса. От летище София не успяха да кажат какво е свиването на броя на пътниците и полетите, както и какви промени ще претърпят прогнозите им до средата на годината.

"През първия месец на 2020 г. показателите на летище София относно пътникопотока и самолетодвиженията показват растеж. Обслужените пътници са 558 601, което е ръст от 5.9% спрямо януари на изминалата година. С 4.3% е увеличението при самолетодвиженията", коментираха оттам. "Информирани сме за промяна в полетното разписание до засегнати от COVID 19 дестинации на авиокомпании "България ер", "Уизеър" и "АлИталия".

Епидемията представлява голямо предизвикателство и за шипинг индустрията в глобален мащаб - редица курсове бяха отменени през последните седмици. За сметка на това ръстът на въздействието от заболяването върху сектора се забавя, показват данни на анализаторската компания Sea-Intelligence. Това е показателно за нагласите на корабните компании - те очакват обемите да започнат бавно да се възстановяват през следващите седмици, докато достигнат нормалните си нива. Същевременно при малките и средните корабни компании от Азия, чиито товари са пряко свързани с Китай, се наблюдават огромни спадове в паричните потоци.

Капитал #9

Текстът е част от брой 9 на седмичния Капитал (6 - 12 март). В броя ще прочетете още:

Прочетете

Следете в реално време ситуацията с Covid-19
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Как ще се лети със самолет след края на карантината Как ще се лети със самолет след края на карантината

Летищата по света въвеждат строги мерки за безопасност, които ще променят времето и представата за пътуване

20 май 2020, 3439 прочитания

Как логистичните компании адаптират транспортните канали в ситуацията с коронавирус, така че да не се прекъсва веригата на доставките Как логистичните компании адаптират транспортните канали в ситуацията с коронавирус, така че да не се прекъсва веригата на доставките

"Карго-партнер България" предлага цялостни логистични решения на своите клиенти чрез обвързването на въздушен, морски, сухопътен транспорт с претоварване и складиране в собствения си логистичен център. Сега на фокус е и ЖП сервизът, казва управителят Димчо Димчев

19 май 2020, 1564 прочитания

24 часа 7 дни
Бюлетин

Бюлетин "Covid 19"

Всеки ден научавайте най-важното и актуалното по темата, без излишна емоция, с данни, факти и проверена информация.

 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Транспорт" Затваряне
Европейски авиокомпании намаляват полетите си с до 90%

Ако кризата с коронавируса продължи още 2-3 месеца, се очакват фалити на превозвачи, предупреви IATA

Още от Капитал
Млякото и яйцата ще са след 30 минути на вратата ви

Заради коронавируса онлайн търговията с бързооборотни стоки преживява страхотен бум в цял свят

Софийският адрес за френски макарони

Chez Fefe е първият специализиран бутик, който приготвя традиционния десерт

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Гръцка рецепта за добра криза

Атина се справи отлично с епидемията. Сега идва рецесията

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10