Транспортът очаква разум от управляващите и коридори за преминаване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспортът очаква разум от управляващите и коридори за преминаване

Транспортът очаква разум от управляващите и коридори за преминаване

Еврокомисията настоява проверките по границите заради вируса да не водят до опашки

Калина Горанова
3737 прочитания

© Асен Тонев


"Очакваме да има разум. Ако транспортът спре, след няколко дни ще спре и икономиката." Това заяви Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи пред "Капитал". Сухопътният транспорт на товари продължава да работи в пълна непредвидимост, след като в Европа се случи немислимото от десетилетия насам - държавите започнаха да затварят границите си, за да противодействат на коронавируса.

Снощи Сърбия е затворила границите си. Северна Македония закри няколко гранични пункта и обяви, че няма да пуска чужденци "от държави с висок риск". Гърция се изолира от Северна Македония, Албания и Италия. А Румъния е в извънредно положение. Турция още не е затворила границите за българи, но го направи за някои европейски държави, като по информация от превозвачите е затворила и границата с Иран. Ситуацията остава динамична и се променя непрекъснато с още рестрикции.

По думите на Арабаджиев действията на политиците водят до допълнителна паника, като се взимат еднолични мерки от държавите, което усложнява още повече трафика. Надеждите са на предстоящата среща на министрите на транспорта на ЕС, която ще е най-вероятно в сряда, да се стигне до договорка за осигуряването на коридори. "Доставката на стоки и суровини не трябва да бъде възпрепятствана", категоричен беше и транспортният министър Росен Желязков.

Без опашки по границите

Според превозвачите това не само е решение да се противодейства срещу евентуален колапс на икономиката, да се гарантират доставките на маски, предпазни облекла, лекарства и хранителни стоки, но и ще намали риска от разпространение на коронавируса. Сега на много гранични пунктове има дълго изчакване с дни и съответно скупчване на хора, които комуникират помежду си.

Призив за премахване на опашките по границите отправи и Европейската комисия. Оттам обясниха, че разликата между гранични проверки и проверки на здравето е в това, че граничарите могат да откажат да допуснат пътник да влезе в дадена страна, докато при установяването на болен е редно той да бъде пропуснат, за да получи лекарска грижа. Комисията настоява съседните държави да съгласуват действията си и да извършват здравни проверки само от едната страна на общата граница.

От транспортния бизнес искат още при тези форсмажорни обстоятелства да отпаднат изискванията към тях за задължително нощуване на шофьори в хотел, което също би влошило обстановката.

Сериозен проблем представлява и липсата на единна система и официална платформа за актуална информация, която да даде насоки на превозвачите по-оптимално да избират маршрутите си и някаква предвидимост дали камионите им ще стигнат дадената дестинация. От една седмица 57 браншови организации в транспорта от различни държави са в непрекъсната онлайн връзка и обменят информация за промените по пътищата и рестрикциите.

Какво става в момента

Най-проблемна остава ситуацията на италианско-словенската граница. Вечерта в неделя срещу понеделник от транспортното министерство съобщиха, че първият конвой с български камиони е тръгнал от Нова Горица, Словения, към България.

Очаква се да се реши въпросът с тези, които се намират във вътрешността на Италия. От транспортното министерство увериха, че е взето решение от хърватското и сръбското правителства да се обезпечи транзитното преминаване на българските камиони.

От снощи Унгария също не пуска италиански стоки, обясни Арабаджиев. Там унгарската страна предлагала камионът от Италия да влезе, но ако шофьорът се смени с унгарец. Проблеми има и на словенско-унгарската и на австрийско-унгарската граница.

Сърбите пък са спрели да пускат стоки от Испания и така всички камиони, натоварени с такива, имат проблем с преминаването.

"Очакваме да има разум. Ако транспортът спре, след няколко дни ще спре и икономиката." Това заяви Йордан Арабаджиев, изпълнителен директор на Съюза на международните превозвачи пред "Капитал". Сухопътният транспорт на товари продължава да работи в пълна непредвидимост, след като в Европа се случи немислимото от десетилетия насам - държавите започнаха да затварят границите си, за да противодействат на коронавируса.

Снощи Сърбия е затворила границите си. Северна Македония закри няколко гранични пункта и обяви, че няма да пуска чужденци "от държави с висок риск". Гърция се изолира от Северна Македония, Албания и Италия. А Румъния е в извънредно положение. Турция още не е затворила границите за българи, но го направи за някои европейски държави, като по информация от превозвачите е затворила и границата с Иран. Ситуацията остава динамична и се променя непрекъснато с още рестрикции.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK