Транспорт с опасно ниска скорост
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Транспорт с опасно ниска скорост

Превозвачите отчетоха леко облекчаване на трафика в Европа. Остава проблемът на турската граница

Транспорт с опасно ниска скорост

Намаленият брой движещи се камиони в момента е довел до ръст на цената за превоз. Превозвачите очакват трендът скоро да се обърне поради задаващата се липса на товари

Калина Горанова
6302 прочитания

Превозвачите отчетоха леко облекчаване на трафика в Европа. Остава проблемът на турската граница

© Reuters


Темата накратко
  • Транспортът и икономиката се готвят за тежки времена.
  • Намаленият брой движещи се камиони в момента е довел до ръст на цената за превоз от 10 - 20% до двойно на места.
  • Превозвачите обаче очакват трендът скоро да се обърне поради задаващата се липса на товари заради рецесията.

Всички сме чували сравнението между живота и карането на колело. "Ако искате да запазите равновесие, трябва непрекъснато да се движите." Същото важи и за икономиката и обслужващия я транспорт, особено за един доста отворен пазар като българския. Коронавирусът обаче дойде като прът в колелото.

В средата на март границите на европейските държави започнаха да се затварят една след друга, предизвиквайки пълен хаос по пътищата, гигантски задръствания, забавени и непристигнали пратки. Неприятен детайл са затворените традиционни пазари за България като Италия и Испания. Проблем остава Турция, която много бавно обработва камионите. А ситуацията беше напът да се взриви в сряда, след като здравният министър Кирил Ананиев забрани в България да влизат камиони за Турция, идващи от 67 страни, като заповедта издържа 3 часа, преди да бъде отменена.

Превозвачите отчетоха леко облекчаване на трафика в Европа, но обясниха, че към момента работят "ден за ден" и ще запазят тази си настройка за работа при пълна непредвидимост месеци напред. Най-лошото обаче предстои - повсеместното свиване на потреблението и рецесията.

Няма такава услуга

Мрачна картина рисуват спедиторите. "Транспортът е влошен като качество. Силно ограничени са транспортните услуги. Закъснението е 100%, има тотален хаос, не съществува разписание в момента и има невъзможност за осъществяване на превози от и за Италия и Испания", коментира Иван Петров, собственик на спедитора "Транс експрес".

По думите му дори не може да се говори за заявки, а за отчаяни запитвания за превоз на стоки, които получават един отговор - че не може да се извърши транспортът. Според него рискът за вноса и износа зависи от това за къде е насочен транспортът, като например при превозите към и от Италия той е 100% и е по-малък, ако товарът идва или отива за Северна Европа.

Трудности според него има и при морските превози. "Намалени са честотите на отплаване. Има проблеми с намиране на празни контейнери за товарене. Значително се удължава транзитното време по този начин. Сервизът е влошен. Цените се вдигат", казва Петров. Били отменени много голям процент от корабите и сега няма достатъчен капацитет. Причините са или попадане на плавателния съд под карантина, или изначалното затрудняване на пратките от Китай, което е довело до нарушаване на доставките. Съвсем грубо това води до 20 - 30% по-дълго транзитно време поради непристигане или невъзможност да се товари на планирания съд на междинно пристанище.

От началото на годината на пристанище Варна са обработили към 1.7 млн. тона товари, което представлява намаление спрямо същия период от миналата година със 7.8%. "Към момента имаме 15% спад спрямо миналата година в обработката на контейнери, но официално не може да бъде направено заключение, че това е следствие от забавяне на пратките от Китай", коментират оттам.

Външната търговия през март и април

Голяма част от европейската икономика е замразена през март тази година и строгите ограничения вероятно ще продължат и през април, а от това неминуемо ще пострада и външната търговия. През тези два месеца миналата година България е продала на чуждите пазари продукция за 9.5 млрд. лв., като водещ е износът на електрически машини (1.08 млрд. лв.), апарати и части (830 млн. лв.). Най-големият пазар за машини и части на България е Германия, където отива около една четвърт от продукцията годишно. Износът на горива за месеците март и април е за 794 млн. лв., а най-големият пазар е Турция. За същия период общият внос през 2019 г. се равнява на 10.8 млрд. лв. И тук лидери са горивата, потребителска и битова техника.

Леко раздвижване и ръст на цени

Лъч позитивизъм има основно по отношение на вътрешноевропейските граници, където преминаването според превозвачите относително се е нормализирало и забавянето вече е около един ден. В Европа на практика вече не действа пакетът "Макрон", като новите указания са за увеличаване на времето на каране и работните часове, по-малки почивки, по-бързо напускане на страната, а спането в кабината вече е напълно желателно.

Това отчитат и клиенти. "Използваме камиони за транспорт и на продукция, и на материали. Има закъснения заради блокирането на границите и затруднените транспортни потоци, но благодарение на въвеждането на зелени коридори тези случаи са единични, а и ние си калкулираме 1-2 дни възможно забавяне. Не обмисляме алтернативни транспортни схеми, тъй като очакваме проблемът да е временен", казва Христо Христов, управител на "Витте аутомотив България".

Най-сериозният проблем за вносители и износители обаче е липсата на достатъчно транспортна услуга. "Доста транспортни фирми са преценили да се крият от невидимия враг и има недостиг на транспортни средства", описва европейската ситуация Христо Христов, собственик на автомобилния превозвач "Дискордиа". Нарушеният баланс на търсенето и предлагането на свой ред е довел до ръст на цените почти по всички направления. Диапазонът започва от 10 - 20%, но на места навлото е и двойно, като подобна е била и ситуацията преди окончателното затваряне на Италия за останалия свят.

Очакванията на Христов Христов от "Дискордиа" са, че след няколко седмици транспортните компании в Европа ще започнат да работят отново и настоящата ситуация много бързо ще се обърне. Тогава се очаква спад на товарите, като това ще доведе до свободни капацитети на превозна услуга и падане на цената. "Дискордиа" например ще отложи за по-добри времена поръчката си на нови 150 камиона към настоящите 700, които все още не са започнали да се произвеждат.

Най-лошото предстои

Според превозвачите най-лошото предстои и това е свиването на потреблението в Европа. "В сектора има една инерция, като има товари, договорени, преди да започне кризата", казва Ваньо Алексиев, собственик на "Биомет". "Не знам докога ще продължи, защото все повече предприятия се затварят. В Италия спряха всички заводи, всички складове са затворени. В останалите големи европейски държави се работи на занижени обороти", продължава той.

"Взеха се много мерки за ограничаване на вируса. В момента трябва да се вземат много бързи и конкретни мерки за икономиката и предприятията. Фокусът трябва да се измести върху икономиката, защото тя е в критично положение в момента. Коронавирусът до края на април ще отмине, но икономиката няма да се възстанови години наред", смята Алексиев.

"Биомет" има към 200 камиона, като около 85% от тях в момента се движат. Автобусният бизнес на фирмата обаче е спрян 100%. Всички шофьори са в платен отпуск, който ще премине в неплатен. Спад около 60% се отчита и при превози на горива.

"В момента ситуацията е затруднена заради спирането на работата на клиентите. Всички производители на оригинално оборудване за автомобили на практика не работят. Очаква се производството да бъде подновено до края на Великден или до края на април. Естествено поръчките към нас намаляват. През януари и февруари така беше с Китай, но ефектът беше по-малък, тъй като и продажбите ни там са по-малки. Сега същото се случва в Европа", казва Христо Христов, управител на "Витте аутомотив България". Компанията все пак не планира спиране на работа или съкращаване на работници, тъй като очакват след 4 седмици да възстанови нормалния ритъм на работа с подновяване на производството в Европа.

Турция - черна дупка за шофьори

Опашките на турската граница през изминалата седмица достигнаха до Харманли заради засилените проверки - мерене на температура от българска страна и здравни прегледи от турска. А Червеният кръст започна да раздава вода и храна на шофьорите, чакащи с дни. Сериозен проблем е, че Турция поставя под карантина турските граждани водачи, които идват от Европа за 14 дни.

Така 80 камиона на "Дискордиа", за която работят и турски шофьори, са останали блокирани в Турция, тъй като водачите им са под карантина. Към Турция пътуват още 100 камиона със стока на компанията, като прегрупирането на шофьорите, така че курсове за Турция да не се извършва от турци, невинаги е възможно и затова последните предвидени 100 камиона със стока за Турция са пренасочени и няма да пътуват натам.

Според спедитора Иван Петров превозът на стоки от Турция е толкова усложнен, че е получил дори запитване за доставка на стока от Истанбул с контейнер до Варна.

Превозвачи сигнализират, че макар и по-малък, риск от загуба на шофьори има и в България по бюрократични причини. Със заповед на министъра на здравеопазването от 19 март на българските шофьори се дава правото да карат карантината си в кабината на камиона, да извършват товаро-разтоварни дейности и да напускат страната за нов международен превоз, преди да е изтекла карантината. "Регионалните здравни инспекции не искат да го спазват и водим безкрайни обяснителни разговори. Те реагират като абсолютни чиновници", казва Ваньо Алексиев, собственик на транспортната "Биомет". "От границите пращат имената на шофьорите до РЗИ-тата по местоживеене и те оттам започват да ги издирват, да ги заплашват с глоби, затвори, с всякакви апокалиптични последствия за тях и те като хора се плашат", разказва още той.

Кризата с автомобилния транспорт е възможност за железниците, и по-специално за интермодалните превози. "Сега услугата по железница изглежда конкурентоспособна от гледна точка на сигурността на превоза и предвидимостта", казва Петров, като отчита интерес на клиенти, които са били преди време загубени от железопътния транспорт.

Ръст на интермодалните превози има за последната седмица на терминала на автомобилната ПИМК в Пловдив, коментираха от Национална компания "Железопътна инфраструктура". Като от 17 пристигнали и 18 заминали блок-влака за Турция преди обявяването на извънредното положение броят им се е вдигнал на 25 пристигнали и 26 заминали влака. Проблем обаче е недостигът на специални вагони.

По темата работиха и Иглика Филипова и Лилия Игнатова

Темата накратко
  • Транспортът и икономиката се готвят за тежки времена.
  • Намаленият брой движещи се камиони в момента е довел до ръст на цената за превоз от 10 - 20% до двойно на места.
  • Превозвачите обаче очакват трендът скоро да се обърне поради задаващата се липса на товари заради рецесията.

Всички сме чували сравнението между живота и карането на колело. "Ако искате да запазите равновесие, трябва непрекъснато да се движите." Същото важи и за икономиката и обслужващия я транспорт, особено за един доста отворен пазар като българския. Коронавирусът обаче дойде като прът в колелото.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK