Airbus с предпазлива прогноза след загубата през 2020 г.

Приходите на авиопроизводителя са спаднали с 29%

Главният изпълнителен директор Гийом Фори заяви, че прогнозират "поне" 566 доставки за 2021 г., колкото бяха и миналата година, когато производството е било с 40% под пика си
Главният изпълнителен директор Гийом Фори заяви, че прогнозират "поне" 566 доставки за 2021 г., колкото бяха и миналата година, когато производството е било с 40% под пика си    ©  Reuters
Главният изпълнителен директор Гийом Фори заяви, че прогнозират "поне" 566 доставки за 2021 г., колкото бяха и миналата година, когато производството е било с 40% под пика си
Главният изпълнителен директор Гийом Фори заяви, че прогнозират "поне" 566 доставки за 2021 г., колкото бяха и миналата година, когато производството е било с 40% под пика си    ©  Reuters

Европейският производител на самолети Airbus спира изплащането на дивиденти за втора година и не прогнозира ръст в доставките за тази в сравнение с миналата. Компанията се готви за още по-несигурна външна и вътрешна среда заради кризата с коронавируса, след като обяви загуба през 2020 г., съобщава Reuters.

Конкурентът Boeing, потънал в проблеми заради заземяването на модела 737 MAX, благодарение на което Airbus си върна титлата на най-голям световен производител на самолети, все още не споделя подробни виждания за близкото бъдеще.

Анализаторите смятат, че умишлено предпазливата прогноза за доставки на Airbus се разминава с плановете на компанията да увеличи производството на самолети, макар и с по-бавни темпове от първоначално планираните. Главният изпълнителен директор Гийом Фори заяви, че прогнозират "поне" 566 доставки за 2021 г., колкото бяха и миналата година, когато производството е било с 40% под пика си. Действителният брой на доставените машини ще зависи от търсенето от страна на авиокомпаниите, а не от веригите за доставки или финансирането, добави той.

Сривът в търсенето от страна на превозвачите в световен мащаб остави близо 100 самолета в хангарите на Airbus, като в пика свободните машини бяха около 145. Но всеки спад на доставките при запазване на производството може да доведе до ново увеличение на неизползваеми самолети.

По-малка стойност на поръчките

В резултат на финансовите проблеми, с които се борят авиокомпаниите, Airbus намали със 100 млрд. евро (или 20%) стойността на поръчките до 373 млрд. евро. Докато кризата с коронавируса породи съмнения в способностите на авиокомпаниите да изпълняват договори, Airbus заяви, че намаляването отразява и необичайно ниския брой нови поръчки по време на кризата и отслабването на щатския долар.

Airbus отчете оперативна загуба 510 млн. евро за 2020 г., като ефект оказват разходите за преструктуриране и закриване на програмата за модела A380. Като цяло компанията не потъна в задължения, но намаляващото търсене от страна на авиопревозвачите намали приходите с 29% до 49.9 млрд. евро. Хеликоптерното подразделение на компанията се е справило по-добре.

За 2021 г. Airbus прогнозира коригирана оперативна печалба 2 млрд. евро. Повече от очаквания брой доставки на самолети през четвъртото тримесечие на 2020 г. помогна на Airbus да генерира 4.9 млрд. евро паричен поток, надхвърляйки целта си за тримесечието.