Новият брой:
Продаден ли е мачът за еврото

Ефектите от блокадата на Суецкия канал - скок на цените и недостиг на стоки

Световната търговия губи всеки ден около 9.6 млрд. долара, цените на морския превоз на товари се покачват

Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен
Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен
Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен    ©  Reuters
Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен    ©  Reuters

Близо 19 хил. кораба са преминали през Суецкия канал през миналата година. Това е 12% от обема на световната търговия и около 10% от петрола. От няколко дни обаче прекия морски път между Азия и Европа е блокиран от огромният контейнеровоз Ever Given и засега не е ясно колко време ще отнеме решаването на проблема. Песимистичните прогнози са за няколко седмици, което може да има невиждани негативни последици за търговията и в крайна сметка за цените на стоките и горивата.

Експертите са категорични, че дори кратко затваряне на 193-километровия морски път заплашва със сериозни смущения веригите за доставки, свързващи Азия и Европа. Веднага след новината за блокадата в началото на седмицата цената на петрола се повиши с 5% (макар по-късно да спадна заради притесненията за по-бавно възстановяване от пандемията), акциите на корабните оператори се повишиха, а цената на морските превози започна да се покачва, защото дефицитът на контейнери нарасна (тя скочи близо 3 пъти заради пандемията през последните 12 месеца).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Да му мисли застрахователя ! Капитана е ясен - скоро ще хвърли топа от стрес ...

    Нередност?
  • 2
    tulsa avatar :-|
    тулса

    Добър, професионален анализ.Само че не виждам нищо за Северния морски път като транспортна алтернатива?

    Нередност?
  • 3
    samsum avatar :-P
    Deputat 241

    До коментар [#2] от "тулса":
    Кога северният морски път е бил алтернатива и на какво?
    Да карат замразена риба от Мурманск до Ванкувър ли? Или лед от Шпицберген до Болшевик за охлаждане на водката?

    Нередност?
  • 4
    tulsa avatar :-P
    тулса

    Или лед от Шпицберген до Болшевик за охлаждане на водката?
    >>>Колега, глупости ли ще си говорим?:) Това, което не е било реалистично преди (.. използването на Северния морски път), вече се очертава като реална възможност за превози на стоки между Китай и Европа в средносрочен и дългосрочен план( поради глобалното затопляне. Или вие и Глобалното Затопляне отричате?:)

    Нередност?
Нов коментар