Ефектите от блокадата на Суецкия канал - скок на цените и недостиг на стоки

Световната търговия губи всеки ден около 9.6 млрд. долара, цените на морския превоз на товари се покачват

Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен
Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен
Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен    ©  Reuters
Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен    ©  Reuters

Близо 19 хил. кораба са преминали през Суецкия канал през миналата година. Това е 12% от обема на световната търговия и около 10% от петрола. От няколко дни обаче прекия морски път между Азия и Европа е блокиран от огромният контейнеровоз Ever Given и засега не е ясно колко време ще отнеме решаването на проблема. Песимистичните прогнози са за няколко седмици, което може да има невиждани негативни последици за търговията и в крайна сметка за цените на стоките и горивата.

Експертите са категорични, че дори кратко затваряне на 193-километровия морски път заплашва със сериозни смущения веригите за доставки, свързващи Азия и Европа. Веднага след новината за блокадата в началото на седмицата цената на петрола се повиши с 5% (макар по-късно да спадна заради притесненията за по-бавно възстановяване от пандемията), акциите на корабните оператори се повишиха, а цената на морските превози започна да се покачва, защото дефицитът на контейнери нарасна (тя скочи близо 3 пъти заради пандемията през последните 12 месеца).


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове