Ефектите от блокадата на Суецкия канал - скок на цените и недостиг на стоки
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ефектите от блокадата на Суецкия канал - скок на цените и недостиг на стоки

Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен

Ефектите от блокадата на Суецкия канал - скок на цените и недостиг на стоки

Световната търговия губи всеки ден около 9.6 млрд. долара, цените на морския превоз на товари се покачват

Кирил Кирчев
5335 прочитания

Продължават опитите контейнеровозът да бъде освободен

© Reuters


Близо 19 хил. кораба са преминали през Суецкия канал през миналата година. Това е 12% от обема на световната търговия и около 10% от петрола. От няколко дни обаче прекия морски път между Азия и Европа е блокиран от огромният контейнеровоз Ever Given и засега не е ясно колко време ще отнеме решаването на проблема. Песимистичните прогнози са за няколко седмици, което може да има невиждани негативни последици за търговията и в крайна сметка за цените на стоките и горивата.

Експертите са категорични, че дори кратко затваряне на 193-километровия морски път заплашва със сериозни смущения веригите за доставки, свързващи Азия и Европа. Веднага след новината за блокадата в началото на седмицата цената на петрола се повиши с 5% (макар по-късно да спадна заради притесненията за по-бавно възстановяване от пандемията), акциите на корабните оператори се повишиха, а цената на морските превози започна да се покачва, защото дефицитът на контейнери нарасна (тя скочи близо 3 пъти заради пандемията през последните 12 месеца).

Продължително задръстване в Суецкия канал може да доведе до дефицит на стоки, а големи спедиторски компании започнаха да търсят алтернативни маршрути през нос Добра надежда.

Може да звучи изненадващо, но контейнерните кораби са удвоили размера си през последното десетилетие, тъй като глобалната търговия се разширява, което обаче прави работата по преместването им много по-трудна, от когато и да било.

Удар върху търговията

Колко мащабно е значение на заседналият в Суецкия канал кораб става ясно от факта, че всеки ден той задържа търговия на стоки за около 9.6 млрд. долара. Данните на Lloyd's List оценяват трафика през канала в западна посока на около 5.1 млрд. долара на ден, а в източна - около 4.5 млрд. Чакащите кораби в двата края на канала надвишиха 200. Средно на ден през канала преминават над 50 кораба - почти 30% са за насипни товари, контейнерните кораби са 25%, а танкерите - 15% от транзита.

Наред с петрола и природния газ морският трафик е предимно на потребителски продукти като облекло, мебели, производствени компоненти и автомобилни части. Това означава, че големи търговски вериги на дребно като Walmart, Ikea и Tesco може да изпитат затруднения с доставките, същото важи за автомобилната индустрия, която и без това страда от дефицита на чипове.

Веригите за доставки между Азия и Европа ще пострадат, възможен е кратък дефицит на стоки.

Корабните оператори обмислят дали да не пренасочват товари към Южна Африка, което би удължило пътя с поне седем дни и ще доведе до значителни допълнителни разходи. "Сега чуваме, че корабните компании започват да пренасочват своите плавателни съдове към нос Добра надежда, което добавя около 3500 мили към пътуването и до 12 дни", казва пред BBC Гай Платън, генерален секретар на Международната корабоплавателна камара (International Chamber of Shipping). Той е на мнение, че задръстването ще се отрази върху веригата за доставки, като допълнителните разходи ще се поемат от потребителите.

Hyundai Merchant Marine вече е отклонил кораба си Hyundai Prestige, който плава от Саутхемптън за Тайланд - той ще се насочи към Южна Африка. Корабните брокери в Сингапур и Токио заявиха, че предстоят да се вземат решения за пренасочване за редица петролни танкери и други кораби.

Ocean Network Express, съвместно предприятие между трите най-големи корабни компании в Япония, заяви, че макар още да няма решение за пренасочване, ситуацията се следи отблизо. Западни кораби, напускащи или планиращи да напуснат пристанища в Япония, Южна Корея, Китай и други страни в Североизточна Азия, ще направят това нормално. Ситуацията обаче ще бъде оценена, когато стигнат Сингапур, обясняват от ONE пред Financial Times.

Закъснения и претоварени пристанища

Тъй като основна търговска артерия остава затворена, собствениците на товари трябва да очакват закъснения и увеличаване на задръстванията на пристанищата, особено в Европа, пише специализираният сайт supplychaindive.com. Флориан Браун, директор във Flexport за Европа, Близкия изток и Африка, казва, че спедиторът е имал "доста товари" на Ever Given и други кораби, които не могат да преминат през канала. Ефектите за спедиторите ще зависят до голяма степен от усилията за преместване на кораба, каза Браун в четвъртък. "Ако това не помогне и трябва да разтоварят товара, говорим за няколко седмици закъснение за конкретните доставки", обяснява той. Според него това ще има голямо въздействие върху и без това стресираната верига на доставки.

Световният лидер в морската спедиция Maersk вече е уведомил собствениците на товари, ако имат засегнати доставки. Досега са блокирани седем от контейнерните кораби на компанията.

Затварянето на Суецкия канал доведе до ръст на акциите на корабните оператори заради очакванията за по-високи цени на морските товарни превози, тъй като при продължителна блокада мениджърите в сектора ще обмислят по-дълги алтернативни маршрути. Китайската Cosco Shipping и южнокорейската Hyundai Merchant Marine поведоха скока на цените на акциите в Азия в петък с почти 10%.

"Пазарът залага, че проблемът може да продължи известно време", казва пред Financial Times Ким Янгхо, анализатор в Samsung Securities. "Ако заобиколите нос Добра надежда, вероятно ще отнеме поне още една седмица, за да стигнете до Нидерландия от Шанхай... ако се наложи да заобиколите, това трябва да повиши допълнително сегашните тарифи за товарни превози."

Основният индекс за такси за корабен превоз на големи танкери LR2 (Long-Range) от Близкия изток до Япония се покачи до 137.5 пункта рано в петък. За сравнение - миналата седмица той беше 100 пункта, посочва Аноп Джайрадж, брокер във Fearnleys Singapore. Индексът за морски превоз за по-малките танкери от вида LR1 за същия маршрут е 130 пункта в петък при 125 в края на миналата седмица. Анализатори обаче са на мнение, че проблемите със забавените доставки на енергийния пазар ще бъдат смекчени заради по-слабия сезон и търсенето на петрол и втечнен природен газ.

Щетите за Египет

Блокирането на голям източник на чуждестранни приходи ще притесни правителството на Египет, което се опитва да развива бизнеса през канала. През 2015 г. страната вложи 8 млрд. долара за разширяването му, за да намали времето за изчакване на корабите. Въпреки пандемията приходите от такси през 2020 г. са спаднали леко в сравнение с предходната година до 5.6 млрд. долара, отбелязва сп. Economist. Това се дължи отчасти на решението на правителството да намали транзитните такси за някои плавателни съдове, за да ги накара да не избират алтернативен маршрут около нос Добра надежда, който отнема поне седмица повече според товара и размера на кораби, но е достъпен благодарение на ниските цени на горивата.

В крайна сметка повече петрол може да се превозва по различни начини. Сделките за тръбопроводи в региона, в които участва и Израел, изглежда, имат потенциал, тъй като отношенията между еврейската държава и нейните арабски съседи се подобряват. Размразяването на Арктика може да отвори други маршрути, които се конкурират със Суецкия канал. Но в краткосрочен план каналът ще остане важен път за петрол и други стоки и е важно бързо да бъде освободен.

Близо 19 хил. кораба са преминали през Суецкия канал през миналата година. Това е 12% от обема на световната търговия и около 10% от петрола. От няколко дни обаче прекия морски път между Азия и Европа е блокиран от огромният контейнеровоз Ever Given и засега не е ясно колко време ще отнеме решаването на проблема. Песимистичните прогнози са за няколко седмици, което може да има невиждани негативни последици за търговията и в крайна сметка за цените на стоките и горивата.

Експертите са категорични, че дори кратко затваряне на 193-километровия морски път заплашва със сериозни смущения веригите за доставки, свързващи Азия и Европа. Веднага след новината за блокадата в началото на седмицата цената на петрола се повиши с 5% (макар по-късно да спадна заради притесненията за по-бавно възстановяване от пандемията), акциите на корабните оператори се повишиха, а цената на морските превози започна да се покачва, защото дефицитът на контейнери нарасна (тя скочи близо 3 пъти заради пандемията през последните 12 месеца).


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Да му мисли застрахователя ! Капитана е ясен - скоро ще хвърли топа от стрес ...

  • 2
    tulsa avatar :-|
    тулса

    Добър, професионален анализ.Само че не виждам нищо за Северния морски път като транспортна алтернатива?

  • 3
    samsum avatar :-P
    Петър Самсонов

    До коментар [#2] от "тулса":
    Кога северният морски път е бил алтернатива и на какво?
    Да карат замразена риба от Мурманск до Ванкувър ли? Или лед от Шпицберген до Болшевик за охлаждане на водката?

  • 4
    tulsa avatar :-P
    тулса

    Или лед от Шпицберген до Болшевик за охлаждане на водката?
    >>>Колега, глупости ли ще си говорим?:) Това, което не е било реалистично преди (.. използването на Северния морски път), вече се очертава като реална възможност за превози на стоки между Китай и Европа в средносрочен и дългосрочен план( поради глобалното затопляне. Или вие и Глобалното Затопляне отричате?:)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.