Ефектите от блокадата на Суецкия канал - скок на цените и недостиг на стоки
Световната търговия губи всеки ден около 9.6 млрд. долара, цените на морския превоз на товари се покачват
Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Близо 19 хил. кораба са преминали през Суецкия канал през миналата година. Това е 12% от обема на световната търговия и около 10% от петрола. От няколко дни обаче прекия морски път между Азия и Европа е блокиран от огромният контейнеровоз Ever Given и засега не е ясно колко време ще отнеме решаването на проблема. Песимистичните прогнози са за няколко седмици, което може да има невиждани негативни последици за търговията и в крайна сметка за цените на стоките и горивата.
Експертите са категорични, че дори кратко затваряне на 193-километровия морски път заплашва със сериозни смущения веригите за доставки, свързващи Азия и Европа. Веднага след новината за блокадата в началото на седмицата цената на петрола се повиши с 5% (макар по-късно да спадна заради притесненията за по-бавно възстановяване от пандемията), акциите на корабните оператори се повишиха, а цената на морските превози започна да се покачва, защото дефицитът на контейнери нарасна (тя скочи близо 3 пъти заради пандемията през последните 12 месеца).
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Вече съм абонат Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове