Какво показа кризата в Суецкия канал
Блокадата разкри зависимостта на глобалната търговия от ключовите морски пътища


Шестдесет и пет години след национализацията на Суецкия канал - през октомври 1956 г. с решение на египетския президент Гамал Абдел Насър, довело до нахлуването в страната на войски от Израел, Великобритания и Франция, краткият морски път между Азия и Европа отново изправи на нокти световната търговия. Този път "виновник" се оказа заседнал кораб с дължина колкото е височината на прочутата Empire State Building в Ню Йорк.
Незабавните ефекти бяха ръст на цените на петрола и морските превози. Компании прибегнаха до използването на заобиколен маршрут през нос Добра надежда, което удължава времето на доставка, а допълнителните разходи ще бъдат поети от крайните потребители. Спешната международна спасителна операция освободи канала, но блокадата показа несигурността на глобалните вериги за доставки и зависимостта на световната търговия от кратките морски пътища. Натиск върху морския транспорт Суецкият канал е едно от възловите места, на които разчита морската търговия. Другите са Панамският канал, който свързва Атлантическия и Тихия океан, и Ормузкият проток, свързващ Персийския залив с Оманския залив. През миналата година през Суец са преминали 12% от обема на световната търговия и около 10% от петрола. Дори и краткото затваряне на канала заплаши със сериозни смущения веригите за доставки, свързващи развиваща се Азия и богата Европа. Според данните на Lloyd's List заседналият кораб задържаше търговия на стоки за около 10 млрд. долара всеки ден. За седмица време това е почти равно на годишния БВП на България. Дори и без блокадата тези големи плавателни съдове са под по-голям натиск. Една от причините е, че до пандемията обемът на морската търговия нарастваше. През 2010 г. 8.4 млрд. тона товари са пътували по море, а през 2019 г. - 11.1 млрд. И тъй като обемът на търговията нараства, нараства и значението на големите кораби за ключови стоки като храни и горива, пише сп. Economist. През 2000 г. 42% от световния износ на зърно преминава през поне един важен морски път според Chatham House. До 2015 г. процентът е нараснал до 55.Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата
* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.
Все още няма коментари
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.