Най-динамичните транспортни компании: Ускорение преди катастрофа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Най-динамичните транспортни компании: Ускорение преди катастрофа

Shutterstock

Най-динамичните транспортни компании: Ускорение преди катастрофа

Малките и средните дружества в сектора се радват на добри резултати, преди COVID-19 да пренареди пазара

Калина Горанова
2858 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Последната предкризисна година - 2019 г., ще остане като красив спомен за компаниите в транспорта. Годината беше добра за превозвачите по суша, вода и въздух, големи или малки. А най-растящите средни и малки предприятия в класацията на "Капитал" - "Гепард", имат с 118.8 млн. лв. повече приходи за 2019 г., отколкото година по-рано. И общите им обороти са 248 млн. лв.

2019 г. по-нищо не предвещаваше това, което се случи в сектора през настоящата 2020 г. Транспортът се оказа една от големите жертви на COVID-19.

Първо дойде потопяването на морските превози, движещи се на вълните на китайската икономика. После към проблемите на автомобилните компании като пакета "Мобилност" и тол таксите се прибави блокирането на границите. Превозвачите на товари по суша започнаха да работят в условията на пълна непредвидимост, която продължава и към момента, като рисковете от нови блокади остават на дневен ред. Драматичен беше ефектът на корона кризата и върху автобусните превози. Но най-тежко катастрофира авиацията. Последствията от кризата там най-вероятно ще останат с години.

Под контролирана температура

Лидерът в тазгодишната класация на "Капитал" за най-динамичните малки и средни предприятия - "Гепард", е логистичната bERS Logistics. Компанията бележи ръст с 333%, като приходите й скачат от 4.2 млн. лв. на 18.5 млн. лв. Компанията е специализирана в логистиката на стоки под контролиран температурен режим, като над 80% от приходите идват от тази дейност.

През 2017 г. групата bERS чрез своето дружество "бЕРС лоджистикс" придоби бизнес дейността на "Унивег България".

"бЕРС лоджистикс" стартира логистичната си дейност през 2005 г. с изграждането на логистичния център "bERS Казичене". Дружеството "Унивег България" пък бе част от белгийската група Greenyard, която е европейски лидер с производство и търговия на плодове и зеленчуци към веригите магазини в Европа. С придобиването на дружеството се увеличи мащаба на оперативната дейност на bERS Logistics.

"През 2019 г. приключи консолидацията на приходите в "бЕРС лоджистикс", обяснява причините за сериозния ръст Николай Николов, директор бизнес планиране и развитие и съсобственик в компанията.

"Същевременно през 2018 и 2019 г. bERS разшири сътрудничеството си с "Билла България", "Лидл България" и множество други микро-, малки и средни компании, които произвеждат и търгуват с бързооборотни стоки", продължава той. bERS е поела дейностите им, свързани с международен и вътрешен транспорт, съхранение, обработка на заявки и доставки до магазинната мрежа в София и Пловдив чрез нашата услуга за логистична дистрибуция. "Органичният ни ръст обаче също не е малък - над 22% на годишна база, сравнявайки 2019 с 2018 г.", казва още Николов.

През 2020 г. в разгара на COVID-19 пандемията "бЕРС лоджистикс" отвори онлайн бакалия, като интернет магазинът се нарича "Хляб и сол" и предлага: храни, напитки, козметика, за дома и офиса, за майки и деца, домашни любимци.

Успехи в небето

Втора по ръст в класацията на най-растящите в сектор транспорт е една относително нова авиационна компания - АЛК. За 2019 г. тя бележи огромен ръст от 138%, като приходите на въздушния превозвач достигат 25.7 млн. лв., като година по-рано са били 10.8 млн. лв. Към края на 2019 г. дружеството е с 81 служители. Акционери в компанията са Любомир Колев и Валтер Колев като миноритарен акционер, който е и изпълнителен директор на компанията.

До 2012 г. Валтер Колев се занимава с бизнес авиация в компанията "АВБ - 2004", която беше свързана с хазартния бос Васил Божков. Компанията обаче прекратява дейността си и през 2013 г. Валтер Колев решава да създаде собствена - АЛК.

Превозвачът се занимава с чартърни полети, като разполага с два самолета McDonnell Douglas MD-82 с капацитет 160 и 172 пътници и един Boeing 737-300, според сайта на компанията. Работи с туроператори и брокери, като последните обединяват програмите на няколко туроператора. Голяма част от клиентите са чужди фирми.

Според доклада за дейността й за изминалата 2019 г. компанията си е била поставила като цели след отстояването на позициите си на вече развитите пазари да търси нови и слабо развити пазари като Кипър, Гърция, Сърбия, Румъния, Италия, Испания, Египет. Тунис, Германия, Чехия и др.

За съжаление 2020 г. донесе най-големия срив в авиацията, който приземи флотилиите по целия свят и изправи авиопревозвачите пред безпрецедентна криза с все още неизвестен финал.

Пристан за ръстове

С две растящи компании в класацията "Гепард" в сектор транспорт фигурират и концесионерите на пристанище Бургас - братята Кирил и Георги Домусчиеви.

Концесията на основните терминали на пристанище Бургас - за контейнери и за насипни товари, стана възможна за тях, след като през 2008 г. през германско-българския консорциум "Кей Джи маритайм шипинг" братята приватизираха 70% от "Български морски флот" (БМФ). Пристанището се оказа изключително успешен бизнес, като за 2019 г. има приходи 200 млн. лв. и печалба 86 млн. лв., което го направи най-печелившото дружество в класацията на големите в транспорта - "Капитал Топ 100".

Това явно е довело до създаването на допълнителен спомагателен бизнес със специфичен профил, който подобно на пристанището расте. На четвърто място в класацията "Гепард" се нарежда "Порт рейл", жп превозвач, собственост на "Адванс пропъртис", обединяваща почти всички предприятия на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Компанията е с приходи 12.6 млн. лв., като расте със 113% за 2019 г.

"Порт рейл" има железопътен лиценз от април 2012 г. и се занимава основно с маневрена дейност на пристанището.

Друга пристанищна бургаска компания на Домусчиеви е "БМФ таг сървис". Дружеството е с 52% ръст на бизнеса, а броят на служителите в него се е увеличил с 30. То е собственост на "БМФ Порт Бургас". Дейността на компанията е насочена към буксирните услуги, т.е. въвеждане и извеждане на плавателен съд в пристанище и маневриране в него. Компанията разполага с три плавателни съда за целта.

Голям ръст, голям оборот

Компанията с най-големи приходи за изминалата 2019 г. в класацията "Гепард" в сектор транспорт е хасковската "Монолит транспорт" на известния хасковски бизнесмен Иван Стаматов. Компанията има приходи 38.7 млн. лв. и ръст 71%.

Компанията пише за себе си, че е създадена в началото на 2011 г. с основен предмет на дейност международен автомобилен транспорт. От създаването й до днес фирмата работи с европейски спедиторски компании и е натрупала опит в превозването на разнородни товари, включително хладилни и ADR. Разполага с автомобилен парк от 110 камиона.

Втората по приходи компания също е автомобилен превозвач - великотърновската "Магдак", собственост на Радостин Митев. Компанията е под номер три в класацията по ръст на приходите - 136%, които е абсолютна стойност са 29.5 млн. лв. Превозвачът е известен като един от големите в Северна България, като за поредна година е и в групата на най-растящите в сектор транспорт.

С голяма размер на приходите извън топ три е "Некст лоджистикс". Компанията расте с 64.4%. Пловдивското дружество е собственост на "БГ сървис 2011", в която съдружници са Пенко Несторов и Илиян Филипов - създателите на най-голямата автомобилна компания в страната - пловдивската ПИМК. През 2016 г., "Некст лоджистикс" започва да оперира със собствени логистични складове в България, Пловдив и в испанския Барселона.

Последната предкризисна година - 2019 г., ще остане като красив спомен за компаниите в транспорта. Годината беше добра за превозвачите по суша, вода и въздух, големи или малки. А най-растящите средни и малки предприятия в класацията на "Капитал" - "Гепард", имат с 118.8 млн. лв. повече приходи за 2019 г., отколкото година по-рано. И общите им обороти са 248 млн. лв.

2019 г. по-нищо не предвещаваше това, което се случи в сектора през настоящата 2020 г. Транспортът се оказа една от големите жертви на COVID-19.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.