На прощаване властта даде летище София
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На прощаване властта даде летище София

Отдаването на концесията на летище София беше най-съществената сделка на Росен Желязков

На прощаване властта даде летище София

До седмици ще го управлява фонд. Въпреки спорната процедура, голямата отстъпка от властта и политическите протести на финала

Калина Горанова
14967 прочитания

Отдаването на концесията на летище София беше най-съществената сделка на Росен Желязков

© Велко Ангелов


На последното си заседание преди новия парламент, в който ГЕРБ губи властта, кабинетът на премиера Бойко Борисов гласува финално бъдещето на концесията на летище София.

Дружества на базирания в Париж фонд Meridiam в партньорство със строителя Strabag (1%), обединени в софийската компания "Соф кънект", си издействаха да не плащат концесионно възнаграждение през първите 10 години, а да платят въпросните 245 млн. евро през последните 35 години на договора. Голяма част от тях ще бъдат изядени от инфлацията. А по-сметките на Ивайло Мирчев от "Да, България" нетната загуба за страната ще е 98.8 млн. евро.

Конкурсът за столичната аерогара се развива вече почти три години, но е на фокус на публика и опозиционни политици от месец, когато стана известна огромната отстъпка към концесионера от досегашните управляващи. Вчера председателят на БСП Корнелия Нинова дори призова лидерите на трите протестни партии към общ фронт срещу действията на ГЕРБ за концесията на летище София, като се обърна към "Има такъв народ", "Демократична България" и "Изправи се! Мутри вън!".

Официално управляващите не бяха анонсирали кога смятат да гласуват допълнителния анекс към договора. Действието се чакаше от седмици, но заради шума и изборите го отложиха. И в първия удобен момент след вота го гласуваха. Ходът от днес е само върха на айсберга на масирана подкрепа от властта за този кандидат-концесионер: първо, той бе избран, без да има най-силна оферта сред петте желаещи, после премина със завидна бързина през всички институции по веригата като Комисия за защита на конкуренцията и Върховен административен съд. А на финала Министерството на транспорта явно не е положило и усилия да преговаря за по-добри условия с концесионера по споразумението за отлагане на таксите - примерно за 1-2 години, колкото получават морските летища.

Сега единствената въпросителна е дали ще има нови жалби от загубилите четирима кандидати заради последното изменение на договора. Не всичко обаче е загубено. Приемането на анекса не означава, че при една по-ангажирана и съвестно изпълняваща задълженията си държавна администрация заплащането на таксите не може да бъде възстановено по-рано. Защото, вероятно за да се получи благословията на Брюксел за последния подарък, в анекса все пак има опция всяка година да се отчита възстановяването на летищния трафик.

Отделно от Министерството на транспорта и по-специално от Гражданска въздухоплавателна администрация се чака и окончателна позиция по въпроса с размера на таксите. Така че топката с грижата към крайния потребител пътник и по-бързото възстановяване на пазара все още е в държавата. И не на последно място, вкарването на разнообразие във властта може да отговори на някои въпроси - защо точно този концесионер беше избран и има ли помощ и съдружие с добре познати български фигури.

Фондови неизвестни

От самото си начало изборът на точно този концесионер предизвика доста въпроси. Министерство на транспорта от пет предложения избра най-ниската инвестиционна оферта и третата поред оферта за концесионно плащане. SOF Connect беше и единственият кандидат, в който летищен оператор няма участие. Победителят ще ползва опита на летище Мюнхен, което ще подпише договор за мениджмънт за 12 години, а не за целия срок на концесията, като споразумението после може да бъде преподписано, но може и да не бъде. Обосновка за избора нямаше, а се акцентираше върху детайла, че концесионерът няма да вдига летищните такси - нещо, което се опита да направи държавното летище миналата година вместо концесионера. И може да е факт през май.

Процедурите по обжалването на конкурса минаха съмнително бързо през КЗК и ВАС без никакви изненади, което традиционно показва ясно желанието на властта. Договорът беше подписан в разгара на протестите без много шум.

Участниците в "Соф кънект" също будят много въпроси, които може би ще намерят отговорите си при следващото управление. Meridiam участва с три дружества, регистрирани на един и същ адрес в Париж. С по 0.01% са Meridiam Investment SAS и Meridiam Infrastructure Europe III SLP, а с най-голям дял от 98.98% е Meridiam Eastern Europe Investments SAS. Информация за конкретното дружество трудно се намира, както и за крайната собственост в него. Подобно структуриране на акционерите често се използва в опит да се скрият дялове, включително на местни партньори лобисти.

Въпроси буди и другият участник - строителят Strabag, който е с 1%. Австрийската инфраструктурна компания се ползва с не много позитивен опит в миналото точно на летище София. Строената от групата козирка на новия терминал се срути и остана неремонтирана дълго време. Отделно името на компанията често се забърква в международни скандали. Собственик в нея е олигархът Олег Дерипаска. В България напоследък "Щрабаг" печели поръчки, като това според представители на строителния сектор става с посредничеството на Иван Мирински, който е "строителният" човек на Пеевски. Другото име, което се спрягаше като местен "помагач" на концесионера, беше това на Кирил Домусчиев. Но връзки с него липсват. Многократно от фонда пред "Капитал" са отричали да имат каквито и да било връзки с тези двама местни бизнесмени.

Неизвестните най-вероятно ще започнат да получават отговорите си, когато започнат да се изпълняват поръчките на аерогарата и да се подписват договорите с изпълнители на различни дейности.

Два коза за бъдещите управляващи

Другият безспорен минус са приходите от концесионни такси, които няма да получи държавата през първите 10 години. По договор те са в размер на по-голямата от двете суми - 24.54 млн. евро, или 32% от приходите. Това, което не стана ясно, е защо държавата не се е договорила за по-къс период на отложени концесионни такси, или решенията да се взимат година за година. Концесионерът на летищата във Варна и Бургас например също получи отсрочка, но плащането на 2020 г. беше отложено за края на януари 2021 г., когато беше отсрочено още веднъж. Не става ясно и защо "ваканцията" ще се издължава чак във финалните 10 години на концесията, а не по-рано.

Не всичко обаче е загубено, поне ако администрацията върши съвестно работата си и в защита на държавния интерес. "С днешното решение се приема също, че ще бъде извършван ежегоден мониторинг и при възстановяване на икономическия баланс, считано от 2019 година, ще бъде възстановено плащането на годишните възнаграждения", съобщи за пореден път транспортният министър Росен Желязков в сряда. Това означава, че ако има кой да контролира качествено хода на концесията и пазарът се възстанови, ще може да се възобновят и плащанията по-рано от десетата година.

Финалното решение за размера на летищните такси, които летището направи опит да увеличи в края на октомври миналата година, също е в полето на администрацията, като Гражданска въздухоплавателна администрация има срок в идните седмици да се произнесе окончателно.

Има ли плюсове

При така структурирана концесия на финалната права и в драматично за авиацията време държавата, за съжаление, не е в силна позиция да прави резки смени на курса. Плюсът, който се опитва да изтъкне Росен Желязков е, че още този месец държавата ще получи първоначалното концесионно възнаграждение, което е в размер на 550 млн. лв. без ДДС. Пари, които се очакваха от всички кандидати и които са предвидени в приходната част на бюджета.

Другият плюс е ръстът от 16 млн. евро предложен от концесионера и по отношение на инвестициите, които вместо обявените 608 млн. евро ще станат 624 млн. за срока на цялата концесия, като третият пътнически терминал трябва да е готов до десетата година на договора, а в началото ще има някои корекции по терминалите 1 и 2, както и беше предвидено в офертата. Не бива да се забравя обаче, че това беше най-ниската инвестиционна оферта по време на конкурса.

Третият плюс е, че рискът в момента остава за концесионера, който взима летище в един тежък момент за авиацията и сериозен спад на полетите. При 7.1 млн. пътници през 2019 г. през 2020 г. те са били 2.9 млн. Или държавата няма да трябва да решава финансовите проблеми на финансово затъваща държавна аерогара. По думите на министъра "само за първите два месеца на тази година загубите заради силно намалелия трафик и силно намалелия пътникопоток при постоянни разходи на летището са в размер на 11 милиона лева". Друг е въпросът защо разходите при спадащ бизнес остават същите, като покрай скандала с опита на летище София да вдигне летищните такси стана ясно, че броят на служителите не е претърпял корекции през пандемичната година. Или накратко, по-лошо от държавното управление едва ли може да бъде постигнато. Просто някой го получава супер изгодно.

Какво обеща концесионерът

- През първите 2-3 години от концесията ще се обновяват Терминали 1 и 2, за да се премахнат тапите на пътници и ще се разделят потоците на пристигащите и заминаващите. Ще има и увеличаване на капацитета на перона и местостоянките и на паркинга за автомобили.

- През фаза 2 или най-рано на петата година от концесията ще започне подготовката на строителството на Терминал 3. Той ще бъде интегриран с Терминал 2. Проектът предвижда да копира архитектурата на летището в Мюнхен, т.е. да се използва много стъкло и да бъде светъл. Новият терминал ще бъде с 55 хил. кв. метра площ на 800 метра от метростанцията и би трябвало да бъде завършен през 2030 г. Инфраструктурата в летателната зона ще бъде разширена с 11 местостоянки. Ще се изгради нов паркинг за автомобили с над 1000 места, а мост ще свързва паркинга със зоната за check-in.

- През фаза 3 (до 2035 г.) новият Терминал 3 ще бъде разширен, Терминал 1 ще бъде разрушен, а на негово място ще се появи карго терминал.

- През Фаза 4 (след 2043 г.) ще се извърши пак разширение на Терминал 3. Ще има втори покрит паркинг с над 1400 места и 4300 кв. метра площ за допълнителни работилници и складове за резервни части и офиси за обслужване на нуждите на летището. В даден момент от концесията ще бъде инвестирано и в хотел. Сред надеждите на концесионера е Lufthansa Technik да увеличат още базите си за ремонт на летище София.

На последното си заседание преди новия парламент, в който ГЕРБ губи властта, кабинетът на премиера Бойко Борисов гласува финално бъдещето на концесията на летище София.

Дружества на базирания в Париж фонд Meridiam в партньорство със строителя Strabag (1%), обединени в софийската компания "Соф кънект", си издействаха да не плащат концесионно възнаграждение през първите 10 години, а да платят въпросните 245 млн. евро през последните 35 години на договора. Голяма част от тях ще бъдат изядени от инфлацията. А по-сметките на Ивайло Мирчев от "Да, България" нетната загуба за страната ще е 98.8 млн. евро.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    ...Третият плюс е, че рискът в момента остава за концесионера, който взима летище в един тежък момент за авиацията и сериозен спад на полетите. При 7.1 млн. пътници през 2019 г. през 2020 г. те са били 2.9 млн. Или държавата няма да трябва да решава финансовите проблеми на финансово затъваща държавна аерогара...
    Само за това управляващите заслужават адмирации - получи се нещо като играта на Черен Петър - аерогара ! Държавата се освободи от горещия картоф , щото ако слушахме БеСеПарите трябваше да покрива загубите от нашите данъци ...

  • 2
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    До коментар [#1] от "SS":

    точно така. по важното е най-накрая да имаме летище от което да не се срамуваме.

  • 3
    blagocvetanov avatar :-|
    Благовест Цветанов

    Предполагам когато дойде време да се плащат концесиите, след 10 години, концесионерът рязко ще изчезне...

  • 4
    043 avatar :-P
    043

    "Многократно от фонда пред "Капитал" са отричали да имат каквито и да било връзки с тези двама местни бизнесмени."
    Значи ако Дебелия и Киро са в играта, кофти... корупция! А ако Прокопи купи Дамяница и Каолин на безценица, виж това е друга работа! Чиста сделка! Нали Костов? Нали Николов?

  • 5
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Корупция в колосални размери. Веднага СЛЕД изборите. Гарантирано от ГЕРБ.

  • 6
    baj_ganyo avatar :-|
    Бай Ганьо

    Интересно лице - всички ли народни предатели имат тази липса на блясък в очите?

  • 7
    aussie avatar :-|
    aussie

    Аз още не проумявам как можаха да го дадат на инвестиционен фонд и на строителна компания когато имаха 4 доказани летищни оператори желаещи да го вземат. Някои и с по-добри оферти.
    Корумпирани политически марионетки.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.