Летящите таксита най-сетне са на път да излетят
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Летящите таксита най-сетне са на път да излетят

Shutterstock

Летящите таксита най-сетне са на път да излетят

Ще се повозят ли инвеститорите?

The Economist
8584 прочитания

Shutterstock

© Shutterstock


Историята на летящия автомобил е почти толкова стара, колкото историята на полета. Тя започва с автосамолета Curtiss през 1917 г., който е странно изглеждащо изобретение с подвижни криле. Той никога не излита. Машините след него успяват да се издигнат в небесата, но се провалят да се издигнат търговски. В момента се наливат пари в летящи таксита. На 30 март германската компания Lilium, която ги разработва, обяви обратно сливане с компания за придобиване със специално предназначение, която я оценява на 3.3 млрд. долара - знак за мнението на инвеститорите, че бизнесът ще полети.

Благодарение на по-добрите батерии и на леките материали превозните средства, някои от които се разработват от десет години, са готови да превозват пътници. Наташа Санта от консултантската компания LEK изчислява, че около 300 фирми работят върху електрически превозни средства с нисък обсег, които излитат и кацат вертикално. Производителите на автомобили, авиокосмическите и технологични компании, както и други, наливат пари в индустрията. Инвестиционната банка MorganStanley признава, че пазарът на летящи автомобили може да достигне 674 млрд. долара до 2040 г. Регулаторите предлагат гладък път за сертифициране. Американската федерална авиационна администрация участва в процеса с около 30 фирми, казва Санта. Други освен Lilium се запътват към борсовия пазар след сливания с компании за придобиване със специално предназначение. Една от тях, Joby Aviation, е оценявана на почти 7 млрд. долара. Друга от тях, Archer, струва почти 4 млрд. долара.

Летящите таксита, които са нещо средно между кола и хеликоптер, имат предимства пред двете. Тихите електрически мотори им позволяват да работят често. Те се нуждаят само от малка част бетон за кацане за разлика от шумните хеликоптери, които са изправени пред редица рестрикции в повечето градове. Летящите таксита могат да летят четири или пет пъти по-бързо от автомобилите и не попадат в задръствания. Цените им могат да бъдат ниски благодарение на споделени пътувания.

Базираната в Калифорния Joby споделя, че нейната петместна машина ще влезе в експлоатация през 2024 г. Фирмата изчислява, че първоначалните разходи от около 4 долара на човек за миля може скоро да се понижат с 25%. Пътуване от Манхатън до летище Джон Ф. Кенеди тогава би струвало 30-40 долара на пътник. Тя е подкрепяна от японския автомобилен гигант Toyota, а през декември придоби бизнеса за летящи автомобили на титана в споделеното пътуване Uber. С обявяване на листването си чрез специална компания за придобиване през февруари Archer разкри сделка за 1 млрд. долара да снабди United Airlines и партньорска авиокомпания с 200 петместни превозни средства. Тя обещава да създаде мрежи от летящи таксита в Лос Анджелис и Маями до 2024 г.

Някои компании са дори по-близо да излетят. Една от тях, eHang, е на път да бъде сертифицирана в Китай, нейния вътрешен пазар. В Европа германската фирма Volocopter, която е подкрепяна от автомобилните производители Daimler и Geely, производителя на чипове Intel и логистичния гигант DB Schenker, се надява да получи разрешение да полети през 2023 г. Тя обмисля да стартира услугите си малко след това. Други стартъпи като британския Vertical Aerospace, както и популярни имена в автомобилопроизводството като Hyundai и Airbus в самолетостроенето не изостават.

Истинската революция ще настъпи, когато пълната автономия премахне разходите за пилоти. Archer се надява да управлява такива летящи автомобили до 2028 г. Те се сблъскват с по-малко препятствия във въздуха в сравнение с колите по пътищата. А самолетите летят най-вече на автопилот. И все пак, както казва един специалист от индустрията, най-добре е да приучите пътниците и регулаторите към въздушни таксита, преди да изхвърлите водача.

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved

Историята на летящия автомобил е почти толкова стара, колкото историята на полета. Тя започва с автосамолета Curtiss през 1917 г., който е странно изглеждащо изобретение с подвижни криле. Той никога не излита. Машините след него успяват да се издигнат в небесата, но се провалят да се издигнат търговски. В момента се наливат пари в летящи таксита. На 30 март германската компания Lilium, която ги разработва, обяви обратно сливане с компания за придобиване със специално предназначение, която я оценява на 3.3 млрд. долара - знак за мнението на инвеститорите, че бизнесът ще полети.

Благодарение на по-добрите батерии и на леките материали превозните средства, някои от които се разработват от десет години, са готови да превозват пътници. Наташа Санта от консултантската компания LEK изчислява, че около 300 фирми работят върху електрически превозни средства с нисък обсег, които излитат и кацат вертикално. Производителите на автомобили, авиокосмическите и технологични компании, както и други, наливат пари в индустрията. Инвестиционната банка MorganStanley признава, че пазарът на летящи автомобили може да достигне 674 млрд. долара до 2040 г. Регулаторите предлагат гладък път за сертифициране. Американската федерална авиационна администрация участва в процеса с около 30 фирми, казва Санта. Други освен Lilium се запътват към борсовия пазар след сливания с компании за придобиване със специално предназначение. Една от тях, Joby Aviation, е оценявана на почти 7 млрд. долара. Друга от тях, Archer, струва почти 4 млрд. долара.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    veli7820 avatar :-|
    veli7820

    Как летящите коли решиха проблема с шума, който ще създават?

  • 2
    aussie avatar :-|
    aussie

    Това не е кола а въртолет с 4 гуми вместо с 3.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.