Възможното завръщане на Uber
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Възможното завръщане на Uber

Възможното завръщане на Uber

"Демократична България" предлага промени в закона за по-голяма гъвкавост на таксиметровата услуга

Калина Горанова
9513 прочитания

© Георги Кожухаров


Таксиметровата услуга да стане по-гъвкава. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, подготвени от "Демократична България", които ще бъдат внесени в парламента.

Промените ще позволят да има разграничаване на такситата, които можеш да си вземеш на улицата, от тези, които можеш да вземеш единствено чрез диспечерска система (мобилно приложение например). Последните например ще могат да не бъдат жълти, но пък няма да могат да ползват таксиметрови стоянки.

"Философията е да не зачеркваме новите технологии, но и да не поставяме в по-тежка ситуация традиционните таксиметрови превозвачи", обясни Божидар Божанов, експерт към "Демократична България".

Предложенията на практика ще позволят на компании като Uber да се върнат на пазара при равни условия с другите. Т.е. ако тя се регистрира като таксиметрова компания (извършваща таксиметров превоз по различен начин - през мобилно приложение). Фирми като TaxiMe пък, които вече имат и собствени таксиметрови автомобили, ще могат да предлагат хибриден модел - т.е. автомобили и от двата типа - и жълти и тип Uber.

Какво предлага законопроект

Друга предложена промяна е да се допуска измерване на разстоянието и съответно отчитането пред НАП със средства, различни от таксиметров апарат, например GPS + система, интегрирана с тази на данъчните по примера на Естония.

Друга важна промяна е олекотяването на регистрационния режим чрез въвеждане на електронни услуги за отдалечено вписване в регистъра на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация". Ще се премахне разрешението от общината, като общините, в които оперира даден автомобил, се вписват от превозвача в регистъра на ИААА. Така ще се получава информация и за дължимия местен данък, като данъкът за таксиметрови превози към общините се запазва.

Регистърът трябва да съдържа актуална информация за автомобилите, с които се извършва таксиметров превоз. Достатъчно е вписването единствено на регистрационния номер на автомобилите - останалите данни следва да бъдат извличани (при нужда) от националния регистър на превозните средства в МВР, следвайки принципа на еднократното събиране на данни, заложен в Закона за електронното управление.

Запазват се и изискванията за техническа изправност, възраст на автомобилите, психическа годност и липса на присъди на водачите. Премахват се обаче централизираните изпити и обучения и се заменят с деклариране (възможно по електронен път) от страна на водача, че се е запознал с обучителните материали.

Общинските съвети, както и сега ще могат да определят минимални и максимални цени за таксиметров превоз на пътници за един километър пробег и за една минута престой по съответната тарифа, валидни за територията на съответната община.

Таксиметровата услуга да стане по-гъвкава. Това предвиждат промени в Закона за автомобилните превози, подготвени от "Демократична България", които ще бъдат внесени в парламента.

Промените ще позволят да има разграничаване на такситата, които можеш да си вземеш на улицата, от тези, които можеш да вземеш единствено чрез диспечерска система (мобилно приложение например). Последните например ще могат да не бъдат жълти, но пък няма да могат да ползват таксиметрови стоянки.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    fes18649563 avatar :-|
    fes18649563

    ДБ още не са встъпили и почнаха да лобират за западните корпорации. Вижда се ясно къде ги сърби. Сега ще се почне и с рев за узаконяване на гейбракове, Истанбулски конвенции, всичко, което им спуснат от УС-посолството ...

  • 2
    Venelin1985 avatar :-|
    Venelin Petkov

    Ааа какви са тези Uber?!? Друго е да си те возят мазни и потни таксиджии, с коли, в които смърди на цигари. Ама са си наши, нали? Какво е това западно влияние? Пък ще можеш да оценяваш шофьорите, а и вземе да ти излезе по-евтино да те закарат някъде?!? Я да си стоят в прогнилия запад.

  • 3
    Silverman avatar :-|
    silverman

    Да се узакони и споделеното пътуване!
    Да да се въведат преференции в данъците за елетромобили-таксита!

  • 4
    fes18649563 avatar :-|
    fes18649563

    До коментар [#] от "":

    Закъснел Къци, никой не забранява на Убер, Мубер или който и да било друг да бъде нормална таксиметрова фирма и да си назначава колкото иска къпани и парфюмирани шофьори, че дори и да можеш да ги оценяваш и избираш ако щеш. Дори специално за теб може и пакистанец да ти докарат, за да се почувстваш истински нюйоркчанин, че нали сте все надъхани от филмите и едва ли знаеш къде се намираш в момента.

  • 5
    aleksandrov avatar :-P
    I

    До коментар [#] от "":
    Дай боже :)

  • 6
    man4o1 avatar :-|
    Mariyan Yordanov

    До коментар [#] от "":

    знаеш ли че чужденците като дойдат в БГ и няма Убер и разбират че сме страна от ТРЕТИЯ СВЯТ
    !!!
    те не вярват на ШИШО БАКШИШО

  • 7
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Това със сигурност би подобрили услугата и накарало съществуващите играчи да станат по-конкурентни. В момента избягвам да се качвам в такси максимално.

  • 8
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    На оригиналното американско приложение Uber беше забранено светкавично бързо да работи в България. Руската имитация Максим обаче никой не смее да я спре и продължава да си работи абсолютно необезпокоявано в България. Вечна дружба!

  • 9
    pul16185692781048589 avatar :-|
    Roko Rms

    Здравейте,
    за втори пореден път Капитал си позволява да използва с комерсиална цел таксиметровия бранш като създава напрежение в него.
    Моля да проверявате източниците на вашите новини защото сега те са жълти .
    Не знам дали сте съгласни Капитал да стане жълта медия. Заявката за това е статията Ви.
    С пожелание за взимане на правилното решение.
    Председател на ТАКСИ СИНДИКАТ
    СС ФТР към КТ Подкрепа
    Р.Свиленов
    Facebook group ТАКСИ СИНДИКАТ

  • 10
    Silverman avatar :-|
    silverman

    До коментар [#] от "":

    До синдикат "Бакшиши"
    До кога трябва да ви трърпим още и закона да ви защитава картела?


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.