Промяната на личния транспорт

Новите начини за пътуване от точка А до точка B разстройват автомобилостроенето. Бизнесът на "мобилността" е огромен и с многобройни форми, а установените производители се опитват да се приспособят

В десетилетията след Втората световна война автомобилните производители бяха безспорните победители от транспортната икономика. Конкуренцията и икономиите от мащаба направиха колите достъпни за милиони автомобилисти в индустриализираните страни. През 80-те и 90-те години на ХХ век General Motors (GM) и Toyota бяха с едни от най-големите пазарни капитализации в света. Що се отнася до пътуването в града, нищо не може да победи автомобила.

Днес нещата изглеждат по-различно. От петте най-скъпи фирми в бизнеса с транспорт на хора, само две - японската Toyota и германската Volkswagen, са установени автомобилни производители. Напред пред всички е американската Tesla, която разстрои автомобилната индустрия, като превърна електромобилите от противно любопитство (помните ли REVAi?) в сериозно предизвикателство за двигателя с вътрешно горене. Останалите в челната петорка изобщо не са производители, а са американският гигант за споделени пътувания Uber, който е оценяван на 100 млрд. долара, и китайският Didi Chuxing, който подаде документи за излизане на борсата в Ню Йорк и се надява на подобна оценка.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове