Турция иска фериботна линия между Бургас и турското пристанище в Карасу
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Турция иска фериботна линия между Бургас и турското пристанище в Карасу

Турция иска фериботна линия между Бургас и турското пристанище в Карасу

Правителството одобри да са създаде работна група, която да води преговори с турската страна

Калина Горанова
8921 прочитания

© Надежда Чипева


Възможно е откриването на фериботна линия между Бургас и турското пристанище Карасу. Това става ясно от правителственото решение да се сформира работна група, която да проучи възможностите за създаване на ро-ро линията между България и Турция. Тя ще има и задача да проведе преговори и да разгледа предложението на турската страна за откриването на фериботна връзка между Бургас и Карасу. От така формулираното съобщения явно инициативата е на турската страна.

Пристанище Карасу е разположено на азиатския бряг на Черно море, а разстоянието между него и българските пристанища в Бургас и Варна е около 150-180 морски мили. При ро-ро превозите по вода (Roll on/Roll off) могат да се натоварват целите автомобилни превозни средства.

Предварителните анализи на турската страна показват очакваният обем на товарите да достигне 960 трейлъра (ремаркета) на седмица (6 посещения на кораб с по 80 трейлъра във всяка посока), или почти 50 хил. на годишна база, пишат от Министерския съвет.

От Карасу до Констанца

Капацитетът на турското пристанище е 110 хил. единици на година и може да обслужва по три Ro-Ro ферибота едновременно.

Наскоро имаше опит за ро-ро линия и между Карасу и румънското пристанище Констанца. Тя беше открита на 2 февруари, като оператор на линията беше Sea Lines, фериботен оператор в Черно море. Начинанието е просъществувало само две седмици, преди да се спре временно, пишат чуждестранните медии. Обяснението е в голямата неустойчива административна тежест и непредвидени разходи. Ro-Ro корабът Vasaland пък е бил изпратен за Тунис за пореден чартър. През април компанията прави съобщението, че затваря и маршрута между Карасу и Черноморск, тъй като е взето решението за продажба на кораба, нает от Sea Lines, и в момента няма наличен резервен кораб.

В бизнеса с фериботите

Към момента от Бургас има фериботна услуга за грузинското пристанище в Батуми. Тя се предлага от бургаското пристанище "Порт България уест" и кораба "Дружба".

Бившето пристанище на "Океански риболов" в североизточната част на Бургаския залив беше придобито от инвестиционния фонд CSIF на банкера Цветелина Бориславова през 2013 г. заедно с хладилната база и рибопреработвателното предприятие в района. През 2014 г. фондът купи и съседното пристанище на "Черноморски риболов" в Бургас, като разви там фериботни превози.

Линията има история. Ро-ро маршрута Бургас - Поти - Новоросийск - Бургас е пуснат през 1996 г., като разполага на времето с три кораба. Интересът към нея е заради товарите, които идват от Грузия и Русия през Бургас към Европа. Оператор на линията бе СОМАТ, но впоследствие тя беше закрита.

Възможно е откриването на фериботна линия между Бургас и турското пристанище Карасу. Това става ясно от правителственото решение да се сформира работна група, която да проучи възможностите за създаване на ро-ро линията между България и Турция. Тя ще има и задача да проведе преговори и да разгледа предложението на турската страна за откриването на фериботна връзка между Бургас и Карасу. От така формулираното съобщения явно инициативата е на турската страна.

Пристанище Карасу е разположено на азиатския бряг на Черно море, а разстоянието между него и българските пристанища в Бургас и Варна е около 150-180 морски мили. При ро-ро превозите по вода (Roll on/Roll off) могат да се натоварват целите автомобилни превозни средства.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    downhilladventure avatar :-|
    Dam Dam

    Първо да екзекутират онзи диктатор, преди да ги е погубил напълно.

  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D

    Авторката, копи-пействането от инфопотока не придава качество. Качеството е в знанията и в мисленето след инфото. По-интересно щеше да бъде да поразсъждавате:
    1) Защо Констанца-Красу не проработи, а Бургас-Карасу ще? Баце помага на бившата си ли?
    2) С какво ще пълним феритата за Турция? Или линията ще вози турските тирове насам-натам, за да не се чупят по магистралата Му?

    Подсказвам ​всеизвестното за средно интелигентните:
    СО МАТ през 80-те, когато беше най-големия в Европа ТИР-оператор, имаше две много натоварени ро-ро линии:
    1) по Дунав - Видин-Виена, на която трейлърите се пренасяха с шлепове до Виена, където го посрещаха прицепи и ги разкарваха по цяла Западна Европа. И обратно;
    2) по Средиземно - с ж.п. от София/Пловдив до Бургас после Солун-Генуа-Марсилия-Барселона-Бургас.

    През 80-те ро-ро-тота на СОМАТ бяха транспортна революция за Европа. После, обаче, Европа закла държавната ни ("комунистическа") компания СО МАТ и отвори вратата си за финансираните от САЩ турски транспортни компании. Които и досега вършеят из ЕС.

    П.П. Не че се разстройвам, ама да питам уважаемата редакция: това е единствената статия, която съм отворил за май, а долу ми пише: Остават ви 1 свободни статии от общо 10 за този месец?
    Разглеждам това като ограничаване на предоставени ми непоискани права.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.