В края на годината въздушният трафик ще е на 60-65% от нивата преди ковид
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

В края на годината въздушният трафик ще е на 60-65% от нивата преди ковид

В края на годината въздушният трафик ще е на 60-65% от нивата преди ковид

Такса прелитане ще е с 2 евро по-ниска в сравнение с 2019 г. Летищните такси на аерогара София вече няма да се публикуват в наредбата

Калина Горанова
3608 прочитания

© Красимир Юскеселиев


В края на годината въздушният трафик ще е на 60-65% от нивата преди COVID-19. Това коментира пред "Капитал" генералният директор на Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" Георги Пеев. Това са прогнозите на Eurocontrol за бъдещето на трафика, ако процесът с ваксинацията и овладяването на вируса върви без повече сътресения. Пълно възстановяване на полетите на база числата от 2019 г. пък може да се очаква през 2024 г.

Към момента РВД отчита нива на трафика на 35-40% от нормалните нива, т.е. тези през 2019 г. Таксите на дружеството за тази година са по-ниски с около 2.5 евро в сравнение с 2019 г. Тогава таксата за прелитане е била 31.42 евро. За 2020 г. - 28.73 евро, а за 2021 - 28.90 евро. В този размер на националната таксова единица е включен и компонент, отразяващ разходите на Бюрото за събиране на таксите за аеронавигационно обслужване към Eurocontrol в размер на 0.13 евро за миналата година и 0.29 евро за 2021 г.

Нивата на таксите за прелитане, които се определят на международно ниво, са разписани в проекта за изменение на Наредбата за таксите за използване на летищата за обществено ползване и за аеронавигационно обслужване в Република България. Тя беше публикувана за обществено обсъждане на strategy.bg на 22 март, като то продължи до 5 април. Наредбата беше предвидена в днения ред на Министерския съвет миналата сряда, но не присъства във финалния списък на решенията.

Друга основна промяна, освен таксите на РВД, в наредбата засяга таксите на летище София, което вече е отдадено на концесия. Според редакцията промените по тях, направени от оператора или Гражданска въздухоплавателна администрация към Министерство на транспорта, няма да се публикуват в наредбата като приложения. Това се случва след промените в Закона за гражданското въздухоплаване, които бяха гласувани в началото на тази година и влязоха в сила в края на февруари. От документите по време на общественото обсъждане обаче се вижда, че по темата има възражения от страна на държавното дружество "Летище София", че няма да може да си събере неплатените към него такси в минали периоди.

Мерките за авиацията

Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" събира пътни такси за аеронавигационно обслужване за използването на радионавигационни средства и полетно обслужване в зоната на летищата и за аеронавигационно обслужване при прелитане през въздушното пространство на Република България. Таксите на РВД се определят на база четири ключови области на ефективност - безопасност, околна среда, капацитет на въздушното пространство и разходна ефективност.

През миналата година на виокомпаниите беше дадена и възможността да се отложи плащането на събираните от РВД такси за използване на радионавигационни средства и полетно обслужване в зоните и районите на летищата с 8 месеца, като обичайният срок е 30 дни. (Промени има и при лихвания процент за просрочено плащане на таксите за аеронавигационно обслужване при прелитане, който преди това е 9.68%, става 9.72% за 2020 г., а за 2021 г. е 9.67%).

Това се обяснява като мярка за преодоляване на последиците от извънредното положение, обявено за периода от 1 май до 31 декември 2020 г., както и с доклада на министъра на транспорта от 3 юни 2020 г., с който се предлага въвеждането на мерките.

"Мярката има за цел да осигури по-голяма ликвидност на авиокомпаниите в настоящата ситуация, като намали временно натиска върху техните парични потоци, особено за чартърните оператори, опериращи основно през летния сезон. Първоначално с оглед на прогнозите за възстановяване на трафика до края на 2020 г. е очаквано чрез тази мярка тежестта върху паричните потоци на авиокомпаниите да бъде намалена с около 10 млн. лв., като относителният дял на българските авиокомпании е около 30% от тях. Поради забавеното възстановяване на трафика в сравнение с първоначалните сценарии, размерът на отложените плащания за такси в зоните и районите на летищата възлезе на 5.5 млн. лв., като в тази сума делът на отложените плащания на българските авиокомпании е около 16.5%", пише в документите, предложени за обществено обсъждане.

Проблемите на летището

Не толкова ясни обаче са нещата при летище София, като по промените в наредбата има становище на държавното дружество срещу отменянето на приложенията за неговите летищни такси.

"В тези приложения се съдържат размерите на летищните такси на летище София за периода от 01.07.2013 г. до 31.12.2020 г. За този период "Летище София" ЕАД, в качеството си на летищен оператор има несъбрани вземания за летищни такси и лихви за просрочени плащания на летищни такси по счетоводни данни към 30.03.2021 г. Част са предадени за принудително изпълнение чрез органите на НАП, а другата част са в съдебна фаза. Принудителното събиране на тези вземания се извършва по реда на ДОПК, като се издават актове за установяване на публични държавни вземания, в които вземанията следва да се посочат, както по основание, така и по размер", обяснява летището.

"В случай че посочените приложения бъдат отменени, летищният оператор ще бъде изправен пред невъзможност законосъобразно да събере по принудителен ред вземанията за летищни такси, тъй като към датата на издаване на АУПДВ няма да има действащ нормативен акт, който да съдържа размера на летищните такси", продължават оттам. Гласуването на окончателните текстове по промените на наребдата явно предстои.

В края на годината въздушният трафик ще е на 60-65% от нивата преди COVID-19. Това коментира пред "Капитал" генералният директор на Държавно предприятие "Ръководство на въздушното движение" Георги Пеев. Това са прогнозите на Eurocontrol за бъдещето на трафика, ако процесът с ваксинацията и овладяването на вируса върви без повече сътресения. Пълно възстановяване на полетите на база числата от 2019 г. пък може да се очаква през 2024 г.

Към момента РВД отчита нива на трафика на 35-40% от нормалните нива, т.е. тези през 2019 г. Таксите на дружеството за тази година са по-ниски с около 2.5 евро в сравнение с 2019 г. Тогава таксата за прелитане е била 31.42 евро. За 2020 г. - 28.73 евро, а за 2021 - 28.90 евро. В този размер на националната таксова единица е включен и компонент, отразяващ разходите на Бюрото за събиране на таксите за аеронавигационно обслужване към Eurocontrol в размер на 0.13 евро за миналата година и 0.29 евро за 2021 г.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    Susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Според гангстера Борисов обаче, възстановяването на въздушния трафик ще отнеме минимум 10 години, и затова инвестиционния фонд-концесионер на Летище София получи подарък 10 години да не плаща абсолютно нищо на българската държава. А чак на 25-тата година (живот и здраве, ако дотогава въобще този измислен фонд още съществува), може да започнат (а може и не) да изплащат опростените им такси.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.