Изтича срокът Министерство на транспорта да реши вдига ли таксите на летище София

Изтича срокът Министерство на транспорта да реши вдига ли таксите на летище София

Администрацията удължи до след изборите произнасянето си. Увеличението ще помогне на концесионера, но ще удари авиокомпаниите и пътниците

Калина Горанова
3376 прочитания

© Красимир Юскеселиев


Изтича срокът за финалното произнасяне какъв ще е размерът на летищните такси на летище София. Т.е. дали ще има драстично увеличение с влизането на концесионера или старите нива ще бъдат запазени.

Решението трябва да се вземе от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА), към министерство на транспорта, която мисли по темата вече половин година. Според Закона за гражданското въздухоплаване окончателно решение на ГВА трябва да има до шест месеца (4 с възможност за 2 месеца удължаване) от момента на жалбите. Последната възможна дата е 13 май - четвъртък, като администрацията, въпреки заявките от страна на министъра и на концесионера за принципно несъгласие с политиката на вдигане на таксите, използва всички възможни удължения.

"Решението е в процес на изготвяне. Ще бъде публикувано в срока за неговото издаване, предвид удължаването, а именно - на 13.05.2021 г. на страницата на ГД ГВА и ще бъде изпратено на жалбоподателите и летището с препоръчани писма с обратни разписки, както и по електронен път", отговориха от ГВА на "Капитал". Финалното решение не стана ясно преди изборите, но явно ще се разбере преди следващите, насрочени за лятото и по време на управлението на служебния министър.

Въпросът с таксите

Накратко, концесионерът на летище София - фондът Meridiam, беше избран с основния аргумент, че няма да вдига таксите на летището през следващите 10 години. На финалната права преди встъпването му във владение обаче самото държавно дружество "Летище София" обяви пред авиокомпаниите, че вдига драстично таксите.

Решението за увеличението беше подписано от досегашния изпълнителен директор Владимир Рапонджиев на 30 октомври 2020 г. С него той съобщи на авиокомпаниите, кацащи на столичната аерогара, че такса пътник се увеличава с 60.3%, такса сигурност с 94.6%, такса шум с 59% и т.н.

Последваха жалби от тритe най-големи ползвателs на аерогарата пред ГВА - Wizz Air, Ryanair и "България ер", като от ирландската авиокомпания дори обявиха, че това може да ги принуди да преразгледат полетите си от София като дестинации и честоти. Жалбите са от 13 ноември 2020 г., като последва временно решение на ГВА от 11 декември, според което таксите временно останаха същите по време на изборите и по време на поредния скандал около концесията - когато стана ясно, че концесионерът си е издействал да не плаща концесионни такси първите 10 години, а да ги плати на финала.

В очакване на финалното решение

Междувременно от концесионера при една от визитите им в София не отговориха категорично дали ще коригират таксите обратно, ако държавата ги вдигне.

"Ние сме просто зрители на процеса. В разговор с министерството на транспорта никога не е ставало дума за таксите днес. Не искам да коментирам дали е правилно или лошо. Това е политиката, която е предприета от предишния оператор на летището. Плановете си не сме променяли, обещали сме, че няма значително да променяме и увеличаваме таксите през първите години, и си стоим на тази позиция", обяви Марко Росо, партньор във фонда Meridiam, директор "Глобално бизнес развитие" и член на надзорния съвет на "Соф кънект" - бъдещото дружество оператор.

Изтича срокът за финалното произнасяне какъв ще е размерът на летищните такси на летище София. Т.е. дали ще има драстично увеличение с влизането на концесионера или старите нива ще бъдат запазени.

Решението трябва да се вземе от Главна дирекция "Гражданска въздухоплавателна администрация" (ГД ГВА), към министерство на транспорта, която мисли по темата вече половин година. Според Закона за гражданското въздухоплаване окончателно решение на ГВА трябва да има до шест месеца (4 с възможност за 2 месеца удължаване) от момента на жалбите. Последната възможна дата е 13 май - четвъртък, като администрацията, въпреки заявките от страна на министъра и на концесионера за принципно несъгласие с политиката на вдигане на таксите, използва всички възможни удължения.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


2 коментара
  • 1
    scuby avatar :-|
    scuby

    Какво министерство на транспорта ви гони. В момента имаме правителство с гласувана оставка с наложен мораториум. Отказът на така наречните "протестни" партии да поемат отговорност и да съставят временно правителство до президенските, за да спестим 100-на милиона лева за безсмислени избори, които ще произведат същото или дори по-лошо. Те добре знаят, че нямат капацитет, политическа воля, дори елементарно желание за работа, за да надградят поне млако постигнатото от партия ГЕРБ последните години. Умишлено водят държавата към хаос, за да обслужат бизнес кръгове и чужди интереси и никой не иска да е най-отпред и с мандат да поеме отговорност. Съжалявам, че хората в тази държава са аполитични, не следят процесите в държавата, лесно се манипулират, вярват на всико, не знаят кой кой е, какво е правил и за това стигнаме сега до тук!

  • 2
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка

    Хем концесионерът няма да плаща такси на държавата първите 10 години, хем държавата ще направи услуга на концесионера като вдигне летищтните такси (за авиолиниите и пътниците) вместо него. А концесионерът спечели конкурса защото обеща, че няма да вдига таксите, въпреки че беше кандидатът с най-малко опит и най-малко планирани инвестиции в летището в сравнение с другите участници. Е, наистина няма такава мафиотска държава!!!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал