Концесионерът на летище София: Може да съберем всички полети на Терминал 2

Тиери До, главен изпълнителен директора на фонда Meridiam, и Илияна Цанова, председател на надзора на концесионера на летището, пред "Капитал"

   ©  Цветелина Белутова

От 20 април летище София има частен концесионер - фондът Meridiam, който по договор ще го управлява следващите 35 години. Всъщност летището се управлява от българското дружество "Соф кънект", в което фондът има 99%, а австрийската строителна компания Strabag държи 1%. Консорциумът плати на държавата първоначална такса от 660 млн. лв. от "Соф кънект", но заради корона кризата получи гигантска отстъпка от държавата - да не плаща 10 години концесионни такси, а да ги преведе в края на периода. Даването на концесия на най-големия държавен актив отне почти три години, спечелилият кандидат бе избран в конкуренция с още четири чужди консорциума, повечето от които предлагаха по-високо плащане към държавата и инвестиции.

Визитки

Тиери До е основател, председател и главен изпълнителен директор на фонда Meridiam - инвестиционна компания, специализирана в разработването, финансирането и управлението на дългосрочни инфраструктурни проекти. Управлявайки активи на стойност 10 милиарда евро, компанията има към днешна дата над 90 проекта в различни етапи на изпълнение. Meridiam има офиси в Париж, Ню Йорк, Торонто, Истанбул, Адис Абеба, Дакар, Люксембург, Аман и Виена. В момента Тиери е и председател на Асоциацията за дългосрочна инфраструктура (LTIIA), президент на "Финанси за бъдеще", клона на парижкия Europlace, насърчаващ зелени и устойчиви финанси на международно ниво, учредител на Партньорство за устойчиво развитие и инвестиции (SDIP) на Световния икономически форум, член на Съвета за устойчиви пазари за Британската общност към принца на Уелс. Тиери е бил член на инвестиционния комитет на Европейския фонд за стратегически инвестиции (EFSI) към ЕИБ, познат като "Юнкер". В дружеството -концесионер на летище София, "Соф кънект", Тиери е член на надзорния съвет.

Илияна Цанова е председател на надзорния съвет на "Соф кънект" - българското дружество на консорциума концесионер. Бивш заместник управляващ директор на Европейския фонд за стратегически инвестиции, по-популярен като Фонда "Юнкер". Заместник министър-председател на Република България в две служебни правителства - на Марин Райков и Георги Близнашки. И в двата кабинета е и министър по управлението на европейските средства. Работила е близо 15 години в Европейската банка за възстановяване и развитие (ЕБВР) в Лондон, сектор инфраструктура, където е заемала различни управленски позиции.

Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 13

    Най-после интервю с новия концесионер на Летище София, което да внесе малко яснота относно техните планове за развитието му. Браво на Капитал!

    Нередност?
  • 2
    hou1510481221539200 avatar :-P
    Stoyan Dimitrov
    • + 18

    Ох, майко. Тези каки и батковци, дето винаги спинкаха и папкаха на това странно летище сега ще трябва да и да работят. Не ми се мисли в какво кофти настроение са всички.

    Нередност?
  • 3
    susedkata avatar :-|
    Любопитната Съседка
    • + 17

    До коментар [#] от "":

    На Летище София всички са винаги в кофти настроение - кисели и сърдити на целия свят. Само това да успее да промени концесионерът, ще бъде голям триумф.

    Нередност?
  • 4
    dpl16247086021062651 avatar :-|
    Martin Milanov

    Продажници.
    Защо не публикувате истината?!?
    А именно
    Концесията, по точно подаръка за ТИ М ,новите собственици на Летище София Еад ,с начален дребен БОНУС ЗА ТИМ ОТ НАЛИЧНИТЕ ,ОБОРОТНИ ПАРИ В БРОЙ И СТОКИ САМО ОТ БЕЗМИТНШТЕ МАГАЗИНИ ПЛЙС НАЕМИ ОТ ПАРКШНГАРАЖШ,ГОРИВА ,НАЕМИ ОТ СРЕДИТОРСКИТЕ ФИРМИ ,ЛУКОЙЛ ,КЕРОСИН,ХАЛЕТАТА НА ЛУХТХАНЗА (ПО 100000 ХИЛЯДШ НА ДЕН ЗА ПЛЕНУБИВАВАНЕ НА САМОЛЕТШ НА ЛЕТИЩЕТО.,ХОТЕЛА ВЪВ ВАРНА И МНОГО ДРУГИ.
    .
    ТА ПОНЕЖЕ НАЛИ УЖКИМ БДХЖ ИМАШЕ НУГДА ОТ ПАРИ И ПОРАДИ ТОВА БЪЗ ГРАМ СРАМ СЕ НАЛОЖИ ДА СЕ ДАДЕ ЛЕТИЩЕТО НА ТЪРГ.
    ППО ПРАВИЛА ЗАРАДИ КОИТО В КИТАЙ ТЕ РАЗТРЕЛВАТ ПУБЛИЧНО НА СТАДИОНА ЗА ДЪРЖАВНА ИЗМЯНА И КОРУПЦИЯ ,ТАКА НАРЕЧЕНИЯТ ТЪРГ СПЕЧЕЛИ ТРЕТЯТ ПО РЕД ИЛИ ПЪРВИЯТ НО ОТЗАД НА ПРЕД.
    С ДВЕ ДУМИ НАЙ НИСКАТА ОФЕРТА. ОБАЧЕ ПЛЮС МАЛЪК БАНУС ЗА ТАЗИ ОГРОМНА ГАДОСТ СПРЯМО ВСИЧКИ НАС ЕДНО ЧЕКМЕДЖЕ С ДЖОБНИТЕ НА ШЛАУХА ОТ 5000000 МИЛИОНА ЧИСТО НОВИ ПО 500 ЕВРО БАНКНОТИ.
    А И ПОНЕЖЕ Е БАЩИНИЯ ,НЕ ЧЕ БАЩА МУ ИЛИ ТОЙ ГО Е ПОСТРОИЛ С ЦЯЛОТО СИ БЕЗОЧИЕ И НАГЛОСТ ДОКАТО ЦЕЛИЯТ НАРОД ГЛАДУВА И СИ ПЛАЩА НАЕМИ И ВСИЧКО ТОЙ Е АТО ЗАГРИЖЕН ДЪРЖАВНИК НАГЛО ПОДАРИ ДИРЕКТНО ЗЯЛОТО ЛЕТИЩЕ НА ТИМ БЕЗ ЕДНА СТОТИНКА.
    А ИМЕННО ДА НЕ ПЛАЩАТ КОНЦЕСИОННИТЕ ТАКСИ ЦЕЛИ 25 ГОДИНИ.
    ЗА БОГА !!!
    СЪБУДЕТЕ СЕ НАРОДЕ.
    КАКВО СТАНА С БДЖ
    КОЙ Е ТОЗИ МУТРАГЕН???
    НЕГОВА СОБСТВЕНОСТ ЛИ Е ЛЕТИЩЕ СОФИЯ ТА ДА ГО ПОДАРЯВА ЗА ЧЕКМЕДЖЕ С ПОДКУПИ????
    ЗНАЕТЕ ЛИ ЧЕ КОНЦЕСИЯТА Е ЗА 100 ГОДИНИ ПОЧТИ .
    89 ТОЧНО
    ?
    ТО ДО 30 ГОДИНИ МАКСИМУМ НЯМА ДА ИМА ГРАЖДАНСКА АВИАЦИЯ.
    ПЕТРОЛА НЕ Е БЕЗГРАНИЧЕН.
    СПОРЕД АЛ ГОР ИМА ТОЧНИ ИЗЧИСЛЕНИЯ ЗА ОСТАВАЩОТО СВЕТОВНО КОЛИЧЕСТВО НА ГОРИВА.
    ПРЕДАТЕЛ
    ПОДАРИ ПОСЛЕДНОТО ПЕЧЕЛИВШО ДЪРЖАВНО ПРЕДПРИЯТИЕ ПРЕДПРИЯТИЕ В СТРАНАТА.
    ДЪРЖАВА ЗА СЪЖАЛЕНИЕ НЕ МОГА ДА Я НАРЕКА.
    ОСТАНАХА САМО ДУПЕ ДАВЦИ И ДРЕБНИ ПОДКУПНИ ДУШИЦИ!


    До коментар [#] от "":

    За една шепа хора със сигурност е не с

    Нередност?
Нов коментар