Германският електромобил от Ловеч ще ползва много части от местни заводи*

Един от моделите eGo Life беше шофиран от министъра на икономиката Кирил Петков

Германският електромобил от Ловеч ще ползва много части от местни заводи*

Next.e.GO Mobile ще инвестира 140 млн. евро, в проекта участва и Кирил Домусчиев, а държавата ще субсидира фабриката спрямо произведеното

Константин Николов
14790 прочитания

Един от моделите eGo Life беше шофиран от министъра на икономиката Кирил Петков

© Капитал


*Текстът е променен на 11.07 в 13:10 ч.

България може да има първия си завод за електромобили още в началото на 2024 г. Правителството подписа споразумение за започване на инвестиционния проект на германската компания Next.e.GO Mobile.

Заводът ще се намира в Ловеч на площадката на почти неработещия завод "Балкан", който е собственост на братя Домусчиеви. Плановете са новото предприятие да бъде построено до две години, като капацитетът му може да достигне 30 000 електромобила на година. Общата инвестиция е 140 млн. евро, а във фабриката ще бъдат открити 1000 работни места и хиляди други на доставчици. Според служебния министър на икономиката Кирил Петков разговорите с германската компания са започнали едва преди пет седмици и за рекордно кратко време те са били убедени да изберат България, като са оглеждали и три други държави от региона, които са им обещавали далеч по-големи стимули.

За разлика от други подобни проекти, правителството няма да дава предварително пари на инвеститора, а само при започването на производство и постигането на определени цели.

"Държавата не носи никакъв риск, като дава 0 процента пари напред", обяви Петков. При постигането на поставените цели общият размер на помощта може да достигне 34 млн. евро.

По информация на "Капитал" субсидията е под максимално допустимия от Европейската комисия праг на държавна помощ и ще бъде дадена на няколко етапа: при построяване на завода, при наемане на пълния брой служители, при производство на 10 000, и при 20 000 електромобила. За сравнение обещаната държавна помощ за Volkswagen беше 300 млн. евро за инвестиция от 1.4 млрд. евро.

Местни чужди доставчици

Според Петков за решението на Next.e.GO Mobile е спомогнало значително наличието на клъстър от доставчици в България. Алуминиевата рамка на модела еGo Life, който ще се произвежда в Ловеч, ще се доставя от българския завод на Etem. Софтуерът в електромобила пък ще се разработва от българското подразделение на Bosch. Кабелните системи ще идват от завода на Yazaki. Местното дружество на Next.e.GO Mobile ще се управлява от Любомир Станиславов, който е изпълнителен директор и член на борда на "Аутомотив клъстер България".

Теренът в Ловеч е собственост на дружеството "Балкан", свързано с Кирил Домусчиев. От германската компания благодариха на Домусчиев за помощта за осъществяване на инвестицията, което намеква, че бизнесменът може да е партньор в местното производство. Пред investor.bg председателят на Борда на директорите на Next.e.GO Mobile Али Вествей заяви, че Домусчиев е съинвеститор и ще бъде в Борда на директорите на българското дружество на производителя. По информация на "Капитал" бизнесменът ще участва с терена на завода и ще е миноритарен акционер в предприятието.

Базовата цена на модела еGo Life, който ще се произвежда в три версии в България, ще е 20 000 евро, а пробегът с едно зареждане ще е около 200 км. В бъдеще ще бъдат добавяни и нови модели. Колите ще бъдат изнасяни за цяла Европа.

Като стартираща компания Next.e.GO Mobile ще работи с частни инвеститори за осъществяване на проектите си, и чак след започване на производството ще дойде и държавната подкрепа. През февруари германците привлякоха над 30 млн. евро финансиране в рунд, воден от фонда Moore Strategic Ventures заедно с бившия финансов министър на САЩ Джон Сноу и актьорът Едуард Нортън. През миналата година Next.e.GO Mobile срещна финансови трудности след избухването на пандемията и така в компанията влезе фондът nd Industrial Investment като мажоритарен акционер. Дружеството е създадено преди 6 години в Аахен под името е.Go Mobile от университетския преподавател Гюнтер Шу, чийто предишен проект за електрически ванове StreetScooter е купен от Deutsche Post. Шу също беше в София.

*Текстът е променен на 11.07 в 13:10 ч.

България може да има първия си завод за електромобили още в началото на 2024 г. Правителството подписа споразумение за започване на инвестиционния проект на германската компания Next.e.GO Mobile.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


15 коментара
  • 1
    ss avatar :-P
    SS

    Не може да му се отрече на Домузя , че има нюх откъде може да си напълни копанката , а покрай него и други ще захлебят ...

  • 2
    jea38307395 avatar :-|
    jea38307395

    Искам да стане нещо от това, но не ми се връзват малко нещат. Най-вече, кой ще работи в този завод? Ловеч е един обезлюден град. И сега завода на Voss кара работници от целия регион също и от Плевен и постоянно търсят нови хора. Освен ако заплатите в новия завод са такива, че да стимулира миграция, но опита показва че се търси ниска цена на труда. Дано са го измислили, ако не е някаква партенка.

  • 3
    ojk16240969261061232 avatar :-P
    Yoto Yosimoto

    Тази статия ми се струва, че е написана с въодушевлението на Живков " Тази година полупроводници, а догодина - цели проводници!" и самият Борисов " Построихме 500 милиона километра магистрали " ( пропускайки да каже, че ако остане на власт ще станат дори един милиард километра магистрали ). На ръка си ще ги сглобяват ? Ако ще са ръчна изработка все ще се намерят 1000 човека, които могат да завиват болтчета. Да не говорим за десетките хиляди доставчици. Леля Пенка от квартала ми каза, че чула, че частите щели да ги доставят с дронове, за да не замърсявали въздуха с изгорели газове.

  • 4
    geordgeo avatar :-?
    geordgeo

    Новината е добра, но проблема с кадрите е сериозен и не знам ще го разрешат. Домусчиев е собственик и на Биовет Пещера, а там също няма хора и ги карат от 100 км в диаметър на работа, но пък заплатите са "европейски" отвсякъде. И после се чудят защо нямало хора... Без кадри всяко едно бизнес начинание е обречено, дано управляващите прогледнат най-накрая...

  • 5
    deaf avatar :-|
    deaf

    Няма никакъв проблем с кадрите. Но предполагам че тези ел.коли ще се продават в Германия и Западна Европа. Тук е абсурд някой да даде 40 000лв. (!) за това мъниче,дори и да има пари!

  • 6
    aussie avatar :-P
    aussie

    Дизайна малко куца но иначе добра новина. Дано не е поредната гръмогласна измама.

  • 7
    rainbou1 avatar :-|
    rainbou1

    Идеята е от ден до пладне, ама айде министъра да го нащракат малко джурналистките, че му изтича мандата.

  • 8
    birdman avatar :-|
    birdman

    Абсолютно ала-бала новина . За сравнение VW инвестицията им щеше да е около 1млед.евро . Е-го е старт ъп който беше на прага на фалита преди година-две едва я спасиха . Може и някога да се реализира този проект но не и в мащабите в които ни го представят . Иначе избора за град за инвестицията е покъртителен 1000 човека акъла ми не връзва от къде ще дойдат и не си и представям да дузина инженери да се преместят да живеят от София и Пловдив в ... Ловеч . Когато сериозна компания с традиции (VW , Renault , BMW , Kia..) инвестират в България тогава би било прекрасна новина .

  • 9
    hou1510481221539200 avatar :-|
    Stoyan Dimitrov

    До коментар [#] от "SS":

    Цветуща парафраза за на думата предприемач, във функциониращ капитализъм :D (без да знам колко му е била чиста работата специално на Домусчиев). A иначе, дано се получи. Факт е, че основното условие за такъв завод е наличието на доставчици, което в България вече е изпълнено.

  • 10
    turanagasan avatar :-|
    turanagasan

    в началото бях песимист, но щом основателят на streetscooter е част от екипа нещата изглеждат добре . това е един супер успешен проект в германия.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход