Китайски конкурент на Boeing и Airbus влиза в битката за небето

Comac стъпва на разрастващия се китайски пазар

След повече от десетилетие работа и десетки милиони долари държавна помощ, първият китайски пътнически самолет е на прага да бъде одобрен от Пекин и да започне изпълнение на полети, съобщава Financial Times. С пускането в употреба на новия тяснофюзелажен самолет (с една пътека) C919 в индустрията, доминирана от европейския Airbus и американския му съперник Boeing, се включва и нов претендент с дълбоки джобове и политическа поддръжка: подкрепяният от държавата Comac.

Водещият началото си от китайската военна авиация Comac получи през 2008 г. около 1000 поръчки за летателни средства, по-голямата част от които от местни клиенти. Първата доставка е за China Eastern Airlines и се очаква към края на тази година. Пекин не крие желанието си да сложи край на монопола на западните гиганти, подпомагайки производството на C919 със 72 млрд. долара по данни на американския тинк-танк Center for Strategic and International Studies.

Натиск от правителството

Стратегическата значимост на проекта мотивира първата поръчка. Дейвид Ю, експерт по финанси в авиацията към China Aviation Valuation Advisors и преподавател в Нюйоркския университет в Шанхай, казва, че китайските авиолинии не са задължени да купуват самолета, но има силен натиск от страна на правителството.

Airbus и Boeing от десетилетия се състезават за пазарен дял и държавна подкрепа. Появата на нов конкурент беше достатъчна, за да загърбят различията и да прекратят 17-годишен спор за субсидия от Световната търговска организация.

Въпреки повтарящите се забавяния в производството има сигнали, че инвестицията на Пекин вече започва да се отплаща. Гийом Фори, изпълнителен директор на Airbus, наскоро призна възхода на Comac, обявявайки го за събитие в индустрията. Според него пазарът, "поне на тяснофюзелажни самолети, ще включва нов субект в олигопола до края на десетилетието".

Самолетите модел C919 не могат да се мерят с най-новите Airbus A320 и Boeing 737, но голямата тревога на западните компании е, че бъдещи производствени цикли ще отнемат голяма част от доставките за Китай. Очаква се страната да стане най-големият авиационен пазар. Boeing прогнозира, че китайските авиокомпании ще купят 8600 нови самолета през следващите 20 години. Според Ричард Абулафия, вицепрезидент на авиоконсултантската компания Teal Group, Comac не е заплаха за никого извън Китай, но страната е най-големият пазар за износ в света.

Търговски войни

Стъпването на Comac на пазара идва на фона на напрегнати търговски отношения между Запада и Китай, както и притеснения от страна на западната индустрия за засилващия се протекционизъм на Пекин. Според експерти играта е политическа - "ще купим повече самолети, ако инвестирате повече в Китай".

Шест месеца след като западните регулатори вдигнаха забраната на Boeing's 737 Max, наложена заради два фатални инцидента през 2018 и 2019 г., Пекин все още не е сторил това.

Airbus засега не търпят толкова големи щети от политическото напрежение според длъжностни лица от китайската авиационна индустрия, но за Boeing е решаващо как ще се развият търговските връзки. Обтегнатите отношения могат да затруднят доставките на ключови компоненти за C919, които Comac получава от западни доставчици. Компании в сферата на отбраната и системите за сигурност, свързани с Comac, са сред включените в санкционен списък на САЩ, влизащ в сила от следващата седмица.

Изпитанията пред Comac

C919 все още е далеч от заветното излитане. Дори да бъде сертифициран от китайския регулатор, остават съмненията дали Comac има капацитета да осигури поддръжка на машините в движение.

"Успехът на самолета за пътнически полети не се постига само с неговото проектиране, произвеждане и доставка; необходима е поддръжка 24/7, 365 дни в годината през целия му жизнен цикъл", коментира Роб Морис от Ascend by Cirium.

Робърт Томсън от консултантската компания Roland Berger очаква, че ще отнеме време на Comac да набере скорост в производството. "На Airbus им отне 10 години да достигнат ниво на производство от 30 самолета A320 на месец с целия опит зад гърба им. Също така е необходима сигурност в производството и доставките на части", допълва той.

За да стане C919 конкурентен на световния пазар, ще трябва да получи одобрение от Американската авиационна администрация и Европейската агенция по авиационна безопасност (EASA). EASA разкрива пред FT, че процесът по сертифициране на C919 е започнал през юли 2016 г., но агенцията не е обвързана с краен срок. "Имайки предвид комплексното естество на такъв тип продукт, необходимото време за валидация може да варира, като обикновено отнема между 5 и 7 години", добавят от агенцията.

Какво следва?

Европейският съюз и САЩ предстои да се споразумеят за детайлите относно обща политика срещу Китай по въпросите за интелектуалната собственост.

Засега Comac се нуждае от услугите на западните доставчици. Това подлежи на променя със засилването на китайските производствени мощности.

Повечето анализатори смятат, че китайският пазар ще бъде достатъчно голям през следващите 20 години, за да поеме приемливи количества както от C919, така и Airbus A320neo и Boeing 737 Max. Много ще зависи от политиката. Според Абулафия истинската причина зад създаването на C919 се корени в желанието на Пекин да си подсигури търговска независимост от Запада.

Още от Капитал