Недостигът на чипове ще поддържа високи цените на колите под наем

Доставчиците не могат да осигурят достатъчно автомобили

По-високите цени на автомобилите под наем се очаква да се задържат, докато свиването на производството в автомобилната индустрия, причинено от недостига на полупроводници, бъде разрешено, предупреди директорът на френската компания Europcar. Каролайн Парот, главен изпълнителен директор на най-голямата фирма за наем на автомобили в Европа, заяви, че цените са се повишили, тъй като доставчиците не могат да осигурят достатъчно превозни средства, за да отговорят на търсенето от страна на туристите. "Не можем да обслужваме всички, които искаме, защото няма достатъчно коли", твърди Парот пред Financial Times.

Голям скок

Таксите за наем на автомобил са два или три пъти по-високи от обичайните на много популярни места според потребителските групи и сайтовете за сравнение на цените. По-високите разходи за коли под наем са сред причините инфлацията в САЩ да достигне най-високото си ниво от 2008 г. насам миналия месец. Кризата с чиповете доведе до остър недостиг на нови превозни средства. Освен това производителите на автомобили отдават приоритет на продажбите на дребно и на други канали пред доставчиците на коли под наем, които обикновено купуват на едро на по-ниски цени.

Докато много международни пътувания в Европа са ограничени, хората все повече започват да пътуват в рамките на собствените си страни. "Хората са нетърпеливи да пътуват. Ако погледнете САЩ, има достатъчно хотели и достатъчно полети, но капацитетът на автомобилите [под наем] се е променил", казва Парот. Тя предупреди, че индустрията за отдаване на превозни средства под наем, подобно на голяма част от сектора на туризма, е допълнително затруднена от объркващите правила на правителствата относно пътуванията, особено от внезапни и неочаквани промени. "Всеки път, когато се отвори коридор [за пътуване], резервациите експлодират и всичките ни автомобили се резервират в рамките на 24 часа, но след това, ако коридорът бъде отменен, всички резервации изчезват", споделя директорът на компанията, добавяйки, че правилата, които уреждат затварянето на коридорите за пътуване, никога не са били ясно определени. "Координацията между държавите вероятно е нещото, което липсва най-много, допълва тя. Всяко правителство реагира по различен начин."

Според нея необходимостта от превоз на коли през границите на Европа в кратки срокове и с високи разноски е довела до повече оперативни разходи, налагайки още по-високи цени. "Ако разходите ми, за да обслужвам клиента, се увеличават, клиентът ще трябва да плати за това или вече няма да бъда устойчива", казва тя.

Догодина се очаква подобрение

Не е ясно кога ще приключи кризата с чиповете, но повечето производители в автомобилната индустрия очакват подобрение през 2022 г. Парот вярва, че времето покрай Великден следващата година ще бъде "по-търпимо", въпреки че се очаква търсенето да се завърне. Europcar не се надява да достигне предпандемичните си нива на търсене, докато пътуванията между Европа, САЩ и Азия не се възобновят, което групата прогнозира, че ще се случи през 2023 г. Миналата година компанията претърпя спад от 45% в търсенето. Това означава, че повече от половината от бизнеса ѝ е продължавал да работи, тъй като хората в градовете се обърнаха към коли под наем, за да получат достъп до частни превозни средства по време на пандемията.

По-рано тази година компанията завърши финансово преструктуриране, което намали дълга й с 1 млрд. евро, но остави голяма част от бизнеса в ръцете на заемодателите. Приходите тази година ще бъдат по-високи, отколкото през 2020 г., но не и близо до нивата от 2019 г. поради въздействието на делта варианта на COVID-19, твърди Парот.

В краткосрочен план групата започна да купува автомобили от други канали освен традиционните си поръчки от производители в опит да запълни празните места в своята мрежа. Много потенциални купувачи обаче преследват наличните модели, а цената на употребяваните автомобили е надминала тази на новите превозни средства в някои сегменти.

Миналия месец Europcar отказа оферта за придобиване от Volkswagen на стойност 2.2 млрд. евро. Главният изпълнителен директор заяви, че това компанията да бъде притежавана от автомобилен производител не би улеснило непременно доставката на превозни средства по време на настоящата криза. Освен това компанията вече два пъти е била собственост на производители в историята си.

Още от Капитал