Суперджъмбо може да помогне за по-ниски емисии в авиацията

Reuters

Суперджъмбо може да помогне за по-ниски емисии в авиацията

По-дългите полети ще бъдат задвижвани от устойчиво авиационно гориво, което отделя значително по-ниски въглеродни емисии

4352 прочитания

Reuters

© Reuters


Датата 17 март беше горчив ден за феновете на авиацията. С излитането на полет MSN 272 от Тулуза, извършен с последния произведен Airbus A380 - най-големият пътнически самолет в света, производството на модела приключи. След 15-годишна история, един от най-смелите експерименти в авиацията се оказа провал - не заради COVID-19, а заради разработването на по-малки, по-ефективни самолети, способни да превозват непрекъснато пътници до дестинации на дълги разстояния. И все пак, тъй като авиационната индустрия се стреми да намали въглеродните емисии, Financial Times очаква, че все още може да се появи необходимост от нова версия на модела, станал известен като суперджъмбо.

Преди пандемията да принуди авиокомпаниите да намалят изпълняваните полети и размера на флотите си, малко хора в индустрията поставяха под въпрос модела на растеж в авиацията. Нискотарифните авиокомпании направиха въздушното пътуване достъпно за милиони. Тъй като новите самолети с една пътека превозваха пътниците на по-големи разстояния, превозвачите успяха да свържат повече градове с директни полети. Този модел на полети от "точка до точка" предлага удобство на пътниците и трафик за регионалните летища.

Според Международната асоциация за въздушен транспорт (IATA) броят на двойките градове с директни полети се е удвоил през последните две десетилетия. ACI Europe, търговска асоциация на летищата, изчислява, че между 2005 и 2017 г. броят на полетите от и до регионални летища е нараснал два пъти по-бързо, отколкото при големите европейски центрове.

Натиск за смяна на модела на развитие

За някои експерти и политици обаче светът не бива да позволи на директните полети да се разрастват неконтролирано, докато се очаква емисиите от авиацията да се увеличат до 4 пъти до 2050 г. в сравнение с 2015 г., според данни на Международната организация за гражданска авиация. Дори ако Airbus успее да разработи регионални самолети, задвижвани с водород, до 2035 г., се очаква тези самолети да обслужват маршрути само до 1500 км. По-дългите полети ще бъдат задвижвани от т.нар. устойчиво авиационно гориво (SAF), което отделя значително по-ниски въглеродни емисии. Над 300 хил. полети са били извършени с такова гориво от 2016 г. насам, твърдят от IATA. В по-дългосрочен план, разработването на електрически самолети, които могат да излитат вертикално от почти всеки терен, би донесло възможности за местни полети без емисии и без големите инвестиции, които традиционните летища изискват.

Обширно проучване на изследователи от Университета по аеронавтика и астронавтика в Нанкин, разглеждащо самолети, експлоатирани на 10 големи летища в Китай, сравнява емисиите на парникови газове при модела на полети от "точка до точка" с този на мрежите от "хъбове и спици", където градовете са свързани през централно летище. Проучването установява, че при първия случай въздействието на емисиите е 2.8 пъти по-високо, отколкото при втория.

От друга страна, някои твърдят, че принуждаването на пътниците да преминат през хъб, като така потенциално удължат пътя си, би било по-замърсяващо. Също така пътуващите не биха били доволни от необходимостта от смяна на полети и липсата на директни такива.

Регионалните летища също може да се притесняват от загуби.

И все пак, да очакваме ли следващо поколение A380? Ако хъбовете наистина са част от решението за намаляване на емисиите, тогава задръстванията на летищата неизбежно ще бъдат предизвикателство. И това е проблемът, който A380 е проектиран да разреши. Суперджъмбо няма да се върне в небето като четиримоторен самолет. Но днешната технология може да позволи на най-големия самолет в света да се управлява от два двигателя, задвижвани от устойчиво авиационно гориво. В принципа за превоз на повече пътници с по-малко самолети все пак има логика. Възможно е A380 просто да е изпреварил времето си.

Датата 17 март беше горчив ден за феновете на авиацията. С излитането на полет MSN 272 от Тулуза, извършен с последния произведен Airbus A380 - най-големият пътнически самолет в света, производството на модела приключи. След 15-годишна история, един от най-смелите експерименти в авиацията се оказа провал - не заради COVID-19, а заради разработването на по-малки, по-ефективни самолети, способни да превозват непрекъснато пътници до дестинации на дълги разстояния. И все пак, тъй като авиационната индустрия се стреми да намали въглеродните емисии, Financial Times очаква, че все още може да се появи необходимост от нова версия на модела, станал известен като суперджъмбо.

Преди пандемията да принуди авиокомпаниите да намалят изпълняваните полети и размера на флотите си, малко хора в индустрията поставяха под въпрос модела на растеж в авиацията. Нискотарифните авиокомпании направиха въздушното пътуване достъпно за милиони. Тъй като новите самолети с една пътека превозваха пътниците на по-големи разстояния, превозвачите успяха да свържат повече градове с директни полети. Този модел на полети от "точка до точка" предлага удобство на пътниците и трафик за регионалните летища.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Енергетика

Научавайте най-важното от сектор енергетика през изминалата седмица


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал