Дълбоката държава

Държавната ТСВ и Варненския канал: падане в дълбокото

Държавната ТСВ и Варненския канал: падане в дълбокото

Специализираната в жп строителство държавна "Транспортно строителство и възстановяване" беше избрана да копае Варненското пристанище

Калина Горанова
9658 прочитания

© Надежда Чипева


Темата накратко
  • Държавната "Транспортно строителство и възстановяване" беше избрана да копае Варненското пристанище.
  • Тя е специализирана в жп строителство.
  • През нея са минали стотици милиони лева по неясни критерии.

Реконструкция на жп път, среден ремонт, текущо поддържане. Изкопно-насипни работи за нови жп линии, строителство на нови трамвайни и тролейбусни линии. Предимно неща, които се движат по релси, и поддръжката им - така описва себе си държавната компания "Транспортно строителство и възстановяване" - ТСВ. Или казано по друг начин, бившите транспортни войски, създадени с Княжески указ № 4 от Фердинанд.

Славните ѝ времена отдавна са в миналото. В последните години бившето държавно предприятие често влиза в ролята на подизпълнител на частни компании, печелещи търгове за стотици милиони. До есента на 2019 г., когато някой някъде решава, че това е чудесна компания, през която да минат почти 400 млн. лв. - 15 пъти повече от последните ѝ годишни приходи.

На ТСВ е поверен мащабният проект във Варна, който обаче не е за жп линии, а за копаене на плавателен канал.

Държавно предприятие "Пристанищна инфраструктура" избира ТСВ като изпълнител на проекта за удълбочаване на фарватера във Варненското и в Белославското езеро. ТСВ пък прехвърля задачата към следващия по веригата - ДЗЗД "ЕС билд", като една от компаниите в обединението е работила по няколко проекта на фирми от групата на братята Кирил и Георги Домусчиеви. Финално работата се извършва от дълбачки на регистрираната в Калининград "Гидрострой".

Така държавното ТСВ, което няколко месеца преди огромния договор от държавно предприятие става дружество, играе по-скоро ролята на пощенска кутия, през която са минали стотици държавни милиони без търг и конкурс. Всичко е под шапката на Министерство на транспорта, принципал на Пристанищна инфраструктура и на ТСВ, но от там не отговориха на въпросите на "Капитал".

ТСВ в помощ на всички, особено на един

Това, естествено, прилича изключително много на схемата в пътното строителство с държавната "Автомагистрали". Основната разлика хора от строителния бранш обясниха с това, че докато "Автомагистрали" не разполага с техника за строителство и само се използва за разпределител на средства към частни фирми, ТСВ има машини и бази, необходими за ремонтите на жп линии, и понякога се ползва от частните компании като подизпълнител по проектите за стотици милиони, които те печелят.

Компанията е с капитал от 54.6 млн. лв., а средносписъчният брой на персонала е 615 души. От тях ръководни специалисти - 68 и аналитични и приложни специалисти - 55 и 80. Неофициално от строителния бранш коментираха, че ТСВ работи на много ниски цени като подизпълнител, а компанията често е на загуба.

Преди няколко години тя участваше в обединения по рамковите споразумения на Национална компания "Железопътна инфраструктура" съвместно с "Водстрой 98", която преди се свързваше с Делян Пеевски. С рамковите споразумения НКЖИ разпределяше парите, които идват от държавния бюджет, като лидер сред получателите беше именно "Водстрой 98".

Такъв беше "Консорциум Железен път 2012 - 2016", където "Водстрой 98" имаше участие от 56%, а останалите две компании бяха държавното дружество "Транспортно строителство и възстановяване" и "Хидрострой". ТСВ участваше и в "Консорциум тип 2012 - 2016", в което участват и "Инфраструктурно строителство" и "Промишлено строителство - холдинг", която отново е свързана с "Водстрой 98".

После практиката с рамковите договори беше прекратена.

Сега в списъка с обектите от отчета на ТСВ за 2020 г. е и "железен път София - Елин Пелин", по който работеше "Келет АБ", с участници унгарската Kelet - UT и хасковската "АБ". Последната в сектора се сочеше като новия любимец на Пеевски и спечели финансиране от ББР, за да започне проекта. Проектът не е малък - 120 млн. лв.

Голяма крачка за ТСВ, малка за човечеството

През последните пет години от най-новата си история ТСВ има най-голям размер на проходите през 2015 и 2016 г., когато те са малко над 40 млн. лв. От 2017 до 2019 г. те се движат в диапазона между 20 млн. и 23 млн. лв. до изригването през 2020 г., когато скачат на 173 млн. лв. Това много добре личи в плана за приходи от строително-монтажни работи, който е бил надхвърлен доста забележимо: от заложените в началото на годината 26 млн. лв. те стигат 171 млн. лв.

От отчетите на компанията се вижда, че то получава авансово 163 млн. лв. в края на 2019 г., а за тази година се очакват още 228 млн. лв. Това грубо съвпада с данните от таблицата на министър Асен Василев, според която ТСВ е сключила договор за цели 393 милиона лева с "ЕС билд" ДЗЗД.

От последните отчети на компанията се вижда, че списъкът с обекти за строително монтажни работи освен жп линии и прокопаване на канали съдържа и списък от 6 язовира.

Темата накратко
  • Държавната "Транспортно строителство и възстановяване" беше избрана да копае Варненското пристанище.
  • Тя е специализирана в жп строителство.
  • През нея са минали стотици милиони лева по неясни критерии.

Реконструкция на жп път, среден ремонт, текущо поддържане. Изкопно-насипни работи за нови жп линии, строителство на нови трамвайни и тролейбусни линии. Предимно неща, които се движат по релси, и поддръжката им - така описва себе си държавната компания "Транспортно строителство и възстановяване" - ТСВ. Или казано по друг начин, бившите транспортни войски, създадени с Княжески указ № 4 от Фердинанд.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал