Недостигът на контейнеровози става по-голям

Reuters

Недостигът на контейнеровози става по-голям

Поръчките за нови кораби се увеличават, но е малко вероятно да отговорят на световното търсене

4265 прочитания

Reuters

© Reuters


От месеци най-големите корабни групи в света се борят с недостига на контейнери и липсата на места за пристанища, тъй като търсенето и коронавирусът оказват натиск върху глобалната логистика. Сега друг недостиг заема вниманието на индустрията - този на самите кораби, съобщава Financial Times. Мениджъри от сектора предупреждават, че въпреки нарастването на поръчките за нови кораби, недостигът на контейнеровози вероятно ще продължи да бъде налице през следващите години заради по-голямото търсене на корабните услуги и сложността на преоборудването на флота поради екологични изисквания.

Ксавие Дестриау, главен финансов директор на израелската компания Zim, една от най-големите корабни групи в света, заяви, че ограниченото снабдяване с кораби представлява "потенциална огромна заплаха", тъй като много компании се колебаеха доскоро да поръчат нови, на фона на големия брой стари кораби, които са просрочили срока за бракуване. "Разглеждаме потенциалния риск от натиск върху доставките на плавателните съдове", каза той. "Говорим за вероятна продължителност от три, четири или пет години."

Анди Кейс, главен изпълнителен директор на Clarksons, най-големия корабен брокер в света, също предупреди за възможен недостиг на кораби. Той твърди, че броят на корабостроителниците в световен мащаб е спаднал с две трети от 2007 г. до около 115. Корабостроителниците, които все още са в експлоатация, са получили поредица от поръчки, след като групите за контейнерни превози са реализирали безпрецедентни печалби през последната година поради нарастващото търсене на стоки. Миналата година търсенето стимулира рекорден ръст на тарифите за товари.

През 2021 г. превозните компании са поръчали плавателни съдове, способни да превозват 3.2 метра високи 20-футови контейнери според Clarksons Research, подразделението за анализи на корабния брокер. Има опасения обаче, че досегашните регистрирани поръчки няма да са достатъчни, за да отговорят на глобалното търсене. Новите поръчки са еквивалентни на едва 20% от капацитета на сегашния флот.

Ще се задържат ли високите цени?

Недостигът на кораби повишава възможността за постоянно високи разходи за превоз, макар и по-ниски от рекордните нива, които бяха отчетени по време на пандемията. През последното десетилетие индустрията страдаше от изобилието от кораби, което доведе до колапса на водещата южнокорейска компания за корабоплаване Hanjin.

Някои представители на индустрията все още в частни разговори изразяват загриженост относно големите поръчки въпреки увеличаването на глобалното търсене. Те посочват недостига на контейнерно оборудване и затрудненията в инфраструктурата като по-належащи проблеми. Но липсата на допълнителен капацитет би означавала, че веригите за доставки ще са още по-уязвими към еднократни смущения, като затварянето на китайските пристанища, което разтърси световната търговия тази година.

Друга причина за притесненията на индустрията са типът плавателни съдове, които ще бъдат поръчани, на фона на новите екологични разпоредби. Глобалните правила за енергийна ефективност, които ще влязат в сила от 2023 г., стимулират интереса към корабите, работещи на втечнен природен газ. Втечненият природен газ намалява емисиите на парникови газове с около една четвърт в сравнение с традиционните горива. Екоактивисти обаче смятат, че индустрията трябва да направи по-радикален скок към пречистването на горива, като използва зелен амоняк или водород.

Maersk, най-голямата в света група за контейнерни превози, се отказа от поръчката на кораби, задвижвани от втечнен природен газ, поради технологичната и регулаторна несигурност. Но Дестриау твърди, че корабоплавателните компании трябва да приемат втечнения природен газ и да действат сега, за да намалят емисиите, вместо да чакат нови технологии в бъдеще. Zim е подписал дългосрочни чартърни споразумения за 20 кораба, работещи с втечнен природен газ тази година.

От месеци най-големите корабни групи в света се борят с недостига на контейнери и липсата на места за пристанища, тъй като търсенето и коронавирусът оказват натиск върху глобалната логистика. Сега друг недостиг заема вниманието на индустрията - този на самите кораби, съобщава Financial Times. Мениджъри от сектора предупреждават, че въпреки нарастването на поръчките за нови кораби, недостигът на контейнеровози вероятно ще продължи да бъде налице през следващите години заради по-голямото търсене на корабните услуги и сложността на преоборудването на флота поради екологични изисквания.

Ксавие Дестриау, главен финансов директор на израелската компания Zim, една от най-големите корабни групи в света, заяви, че ограниченото снабдяване с кораби представлява "потенциална огромна заплаха", тъй като много компании се колебаеха доскоро да поръчат нови, на фона на големия брой стари кораби, които са просрочили срока за бракуване. "Разглеждаме потенциалния риск от натиск върху доставките на плавателните съдове", каза той. "Говорим за вероятна продължителност от три, четири или пет години."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.

Влезте в профила си

Всеки потребител може да чете до 5 статии месечно без да има абонамент за Капитал.

Вижте абонаментните планове
Close
Бюлетин
Бюлетин

Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща


0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал