Влаковете на БДЖ за половин година са закъснели с 202 945 минути

Нетната загуба на държавния превозвач се увеличава през първото полугодие на 2021 г.

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

БДЖ за половин година е закъсняло с 202 945 минути, а непристигналите навреме влакове в крайна гара са 7540. Това показва докладът за дейността на "БДЖ - Пътнически превози" за първото полугодие на 2021 г.

Главните причини за закъсненията на влаковете на БДЖ са ясни - основно повреда на локомотив или липса на локомотив в над 80% от случаите. Нетната загуба на държавния превозвач също се увеличава за първото полугодие на 2021 г. Това се дължи основно на увеличените разходи за външни услуги - ремонти и инфраструктурни такси, повече са и разходите за ел. енергия.

Пътуване по време на COVID

Приходите от продажби на "БДЖ - Пътнически превози" за първата половин година на 2021 г. са се повишили с 19% спрямо същия период за миналата 2020 г. Това отчита компанията след отпадането на голяма част от мерките за ограничаването на разпространението на COVID-19. Приходите от продажби са почти 22.2 млн. лв. за първите шест месеца на 2021 г., като миналата година са 18.6 млн. лв. Компенсациите от държавата по договора за изпълнение на обществената услуга също са по-високи за първата половин година - с 3 млн. лв., или 3%, и в абсолютна стойност са 90.5 млн. лв.

Като абсолютна стойност обаче няма ръст на броя на пътуванията, които отчитат лек спад. Нетната загуба на компанията също се увеличава и вече е 16.6 млн. лв. за полугодието при 12.5 млн. лв. година по-рано. Отчетът показва ръст на някои разходи. Тези за външни услуги растат с 5.7 млн. лв. От тях 4 млн. лв. се дължат на договора с "Алстром транспорт" за техническо обслужване и текущ ремонт на мотриси за 5 години. Ръст има и при инфраструктурните такси, където имаше завишаване от страна на НКЖИ, като това за "БДЖ - Пътнически превози" е 1.6 млн. лв. отгоре. Или за половин година компанията от 14.1 млн. лв. трябва да плати 15.7 млн. лв.

Увеличени са и разходите за ел. енергия спрямо предходната година с 5%, или над 1 млн. лв., поради увеличеното количество ел. енергия за тягови нужди, обясняват от компанията.

Къде са влаковете

От компанията изчисляват, че средно дневно броят на закъснелите влакове е 32 със средно закъснение 1121 минути, или по 35 минути на влак. Броят на отменените влакове пък е 1786, като основната част от тях не са били изпълнени по вина на самото дружество, 76 влака са отменени по вина на Национална компания "Железопътна инфраструктура" и 178 по външни причини.

За да се реши проблемът с липсата на подвижен състав в движение или се използва алтернативен транспорт, или се изчаква следващият влак, което затвърждава позицията на клиентите, че пътуването с влак е несигурно и на него не може да се разчита, отчитат от компанията. Ежедневният недостиг не позволява на компанията да поддържа резерв от локомотиви в случаи на аварии.