Недостиг на материали за батерии заплашва електрическите автомобили

Нужно е изграждането на европейска верига на доставки

Недостиг на материали за производството на батерии може да забави европейското производството на електрически автомобили (EV). Недостатъчната наличност на литий, никел, манган и кобалт, както и липсата на възможности за тяхното набавяне в Европа може да поставят Daimler, Volkswagen и Stellantis в ситуация да не могат да отговорят на търсенето. Отделно от това по-високите разходи за осигуряването на материалите несъмнено ще окажат влияние и върху крайните цени на автомобилите, което може да навреди на продажбите им като цяло. Единственият вариант този сценарий да бъде избегнат ,е ако се изгради мрежа за добиването на тези или заместващи материали в Европа, което би запазило ценовите нива на сегашното положение, пише Reuters.

Стартъпът Vulcan Energy разработва проект за добив на литий без отделяне на емисии на въглероден диоксид, използвайки вода от река Рейн. Компанията дори е подписала договор за сътрудничество с френската Renault.

"Ще ни трябват много проекти като Vulcan Energy - с по един във всяка европейска държава ще имаме шанс да изградим веригата за доставки в Европа", заявява пред агенцията Даниел Харисън, автомобилен анализатор в Ultima Media.

Изграждането на тази верига за доставки обаче въобще не е лесна задача. Анализатори от Benchmark Mineral Intelligence (BMI) описват "голямото прекъсване на суровините" - има големи инвестиции в заводи за батерии за EV, но подобни начинания за добива на материалите, които са нужни за създаването на тези батерии, липсват. Вследствие на това цената на литиевия карбонат се е удвоила в последната година, а същото се очаква и за кобалта. При него ситуацията е малко по-различна заради факта, че най-големите му залежи са в Демократичната република на Конго, където миньорите често работят в лоши условия за почти никакво заплащане. Литият до момента е внасян главно от Австралия и Чили, а графитът - от Китай.

Цените на вноса на тези материали също може да скочат непредвидено, ако има търговски проблеми между различни държави или инцидент, подобен на този, при който кораб блокира Суецкия канал. Бързото изграждане на подобни мини в Европа е невъзможно, тъй като времето за направата на такъв добивен център е най-малко седем години. Според оценките на EIT InnoEnergy до 2030 г. Европа може да си набавя една четвърт от необходимите суровини самостоятелно, което е и причината ЕС да работи за събиране на повече частни инвестиции в тази посока.

Заводи, които няма какво да произвеждат

От другата страна на "голямото прекъсване на суровините" наблюдаваме невиждани инвестиции в заводи за батерии. Европейският съюз (ЕС) подпомага финансово както програми на производители на електрически автомобили, така и на техните доставчици, за да гарантира независимостта на съюза. Volkswagen обяви изграждането на шест подобни фабрики, като според изчисления на Ultima Media те ще са достатъчни за едва две трети от нужния капацитет от батерии.

EIT InnoEnergy, която е част от Европейския батериен пакт, в момента има близо 50 проекта за заводи за батерии в ЕС. В случай че всички бъдат завършени, то Европа би задоволила търсенето около 2030 г. Производителността се очаква да бъде около 640 гигават часа, което би било достатъчно за около 13 млн. автомобила годишно.

Още от Капитал