Продажбите на нови коли в България и в целия евросъюз падат през септември

Причината е в недостатъчното производство. При употребяваните сделките за деветмесечието растат

   ©  Цветелина Белутова
   ©  Цветелина Белутова

Продажбите на нови коли в Европейския съюз са намалели с 23.1% през септември до 718 598 бройки - най-слабите регистрации за този месец от 1995 г. насам, съобщи Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (ACEA). Проблемите не са в търсенето, а в недостатъчното предлагане от дилърствата заради намалялото производство поради липсата на чипове и други компоненти.

Спад има във всички държави от общността без две - Кипър и Естония. От големите пазари най-силен е сривът в Италия (-32.7%), Германия (-25.7%), Франция (-20.5%) и Испания (-15.7%). Все пак за деветмесечието все още има растеж, дължащ се на доброто търсене през първите месеци на годината спрямо миналата година, когато настъпи пандемията. От големите пазари нагоре за периода е Италия (+20.6%), следвана от Испания (+8.8%) и Франция (+8.0%). Германия е надолу за периода със спад 1.2%.

Подобно на тенденциите на целия пазар, българският пазар отчита растеж от почти 12% за първите девет месеца до 19 040 регистрирани нови коли, докато за септември спадът е 20.7% до 1446 продадени автомобила.

Според данните на МВР за деветмесечието регистрираните нови леки автомобили (категория M1 и N1) са 24 339. Лидер е Dacia с 3481 коли, следван от Toyota с 2392 и Renault с 2345.

При употребяваните коли за първите девет месеца ръстът на новите регистрации е 22% до 166 558 автомобила. Общо по българските пътища има около 2.86 млн. леки автомобила, от които почти 18 000 са електрифицирани (електромобили и хибриди).

Още от Капитал