Плановете на Airbus да увеличи производството срещат опозиция

Европейската компания изпреварва американския си конкурент Boeing по поръчки

Изпълнителният директор на Airbus Гийом Фори планира да увеличи продукцията на модела самолети А320 до 75 броя на месец през 2025 г. спрямо плануваните 65 през 2023 г. Ако този план влезе в сила, това ще бъде най-високата скорост, с която са произвеждани самолетни извън военно време, съобщава Financial Times. Въпреки че компанията все още не е поела официален ангажимент за това количество, тя вече е изправена пред опозиция. Миналата седмица компаниите за лизинг на самолети AerCap и Avolon се противопоставиха на плановете на производителя. През последните дни производители на двигатели и самолетни системи се включват в протеста срещу Airbus.

Според консултантската фирма Ascend by Cirium Аirbus ще приключи годината с дял 67% от поръчките за самолети с една пътека, а Boeing с 33%. Ако се вземат предвид все още недоставените поръчки от предходни години, този процент спада до 60.

Проблеми с доставките

Основните притеснения на мнозина относно новите планове на компанията са свързани със закъсняващите доставки на производителя. Те се притесняват, че Airbus планира да увеличи производството, за да може да се справи с изоставащите си поръчки, след което производството на самолети отново ще намалее.

Airbus има 5657 изоставащи поръчки за модела А320 спрямо 3344 поръчки за модела 737 на Boeing. При това положение американската компания има голямо предимство, тъй като всяка авиолиния, която иска да поръча самолети от френския производител, ще трябва да чака с години за доставката. Освен това китайският производител Comac също се надява да започне доставки на своя самолет C919 следващата година.

Според доставчици тези планове на европейския производител не са основателни, тъй като според собствената оценка на Airbus от преди началото на пандемията търсенето на нови самолети с една пътека до 2028 г. няма да надхвърли 124 броя месечно, в това число са включени и моделите А220. Ако идеята на Фори влезе в сила, Airbus и Boeing ще произвеждат повече самолети, отколкото се търсят на пазара. Според Фори обаче авиационният пазар ще се възстанови след спада заради пандемията и планът е реалистичен. "Нашето виждане е, че търсенето ще подкрепи бройката 75", смята той.

Освен да изчисти изоставащите си доставки, с този ход Airbus може да укрепи имиджа си, че произвежда повече от Boeing, който постоянно се сблъсква с нови предизвикателства. Въпреки това съществуват рискове за френската компания. Ако тя надмине Boeing с прекалено голяма разлика, може да се стигне до нови политически санкции срещу европейския производител, както се случва през 2004 г., когато доставките на компанията за пръв път надвишават тези на Boeing.

Още от Капитал